Vad jag förstår så finns det några parametrar som styr antalet zoner i en region/kommun! Det är bl a antalet invånare och antalet aktiva turfare. Det finns säkert fler som jag inte känner till.
På Gotland är antalet zoner få med tanke på ovanstående parametrar. Till och från har aktiviten bland turfare varierat. Då zonerna är få tröttnar man efter ett tag. Det finns inte så mycket utveckling i spelet på ön. Det kommer kanske 4-6 nya zoner per år?
När jag bodde på fastlandet så var det lätt att ta sig till närliggande orter och turfa. Då fick man både unika och se lite nya miljöer.
Det kan inte vi göra så lätt.
Jämför man med Åland som också ligger avsides så är Gotland enormt eftersatt. Ytan på Gotland är dubbelt så stor jämfört med Åland.
Antalet invånare på Gotland är det dubbla jämfört med Åland.
Jag vet att Åland har fått en del vinnarzoner men det förklarar långt ifrån hela skillnaden.
Gotland har 383 zoner, Åland har 813.
Betrakta Åland som ett föredöme och låt oss gotlänningar få ett stort antal nya zoner.
Zonläggarna kan inte påverka antalet zoner i större utsträckning. Det är spelutvecklarna som måste ändra algoritmerna. Ta med att regionen Gotland är en isolerad region!
Vi aktiva turfare har lagt massa förslag på nya zoner. Det finna många platser på hela ön som passar för nya zoner.
Tänk om vi kan få sådana stråk med turfzoner mellan orterna som man ser läggs i Tyskland!
Finns massa kyrkor, fiskelägen, badstränder osv som saknar zoner.
Jag kommer uppskatta alla svar från turfutvecklarna.
/uleg
PS just nu är aktiviteten på ön högre än förra året. Passa på att lägga nya zoner nu Tack DS
Fler zoner i en turfunderutvecklad region
Moderator: Zonemakers
Re: Fler zoner i en turfunderutvecklad region
Jag håller helt med! Det är på tok för få zoner på Gotland. Vill man göra det enkelt för sig så kan man börja med att Gotland har 92 medeltida kyrkor spridna över hela ön. Långt ifrån alla dessa är zoner idag.
Jämförelsen med Åland är slående. Fler zoner på Gotland! Zonläggaren kan gå in och titta på de förslag som spelarna lägger!
Jämförelsen med Åland är slående. Fler zoner på Gotland! Zonläggaren kan gå in och titta på de förslag som spelarna lägger!
Hej,
Jag är ansvarig för Gotland denna period, dvs närmsta 3 månaderna. Jag har en pott på 6 zoner att fördela på hela Gotland, vilket inte är så mycket med tanke på storleken på ön.
Det ligger i dagsläget hundratals zonförslag utspridda över hela Gotland, men merparten är koncentrerade runt Visby.
Jag tar gärna emot tips var det behöver förstärkas.
Sen går det alltid att ansöka om extrapott för att få fler zoner till ett visst område, som t.ex cykelbanor mellan orter m.m.
La med en bild på zonförslagen som ligger just nu för Gotland
Jag är ansvarig för Gotland denna period, dvs närmsta 3 månaderna. Jag har en pott på 6 zoner att fördela på hela Gotland, vilket inte är så mycket med tanke på storleken på ön.
Det ligger i dagsläget hundratals zonförslag utspridda över hela Gotland, men merparten är koncentrerade runt Visby.
Jag tar gärna emot tips var det behöver förstärkas.
Sen går det alltid att ansöka om extrapott för att få fler zoner till ett visst område, som t.ex cykelbanor mellan orter m.m.
La med en bild på zonförslagen som ligger just nu för Gotland
- Attachments
-
- Gotland.JPG (56.29 KiB) Viewed 570 times
Just 1 more zone
Hej!
Tack för svar! Klart att det skulle vara trevligt med fler zoner i Visby. Tycker särskilt norra delen av Visby är glest. Kan man lägga några där vore det bra.
Sen tycker jag de medeltida kyrkorna:
Västerhejde
Hejdeby
Fole
Källunge
Träkumla
Dalhem
Vore en bra start!
Tack för svar! Klart att det skulle vara trevligt med fler zoner i Visby. Tycker särskilt norra delen av Visby är glest. Kan man lägga några där vore det bra.
Sen tycker jag de medeltida kyrkorna:
Västerhejde
Hejdeby
Fole
Källunge
Träkumla
Dalhem
Vore en bra start!
Trevligt med en västeråsare som zonläggare . Tack för att du svarade.
Du nämner att det går att få en extrapott av zoner. Mitt förslag är att lägga zoner efter cykelbanan Visby-Klintehamn. Det är cirka tre mil. Om den sträckan täcktes med zoner vore det fantastiskt. Jag är övertygad att många både bofasta och turister kommer turfa efter den vägen. Att få en zon eller gärna två zoner per kilometer där skulle uppskattas.
Kan vi även få extra zoner vid alla fina kyrkor? Gotland är unikt med alla dessa medeltida kyrkor. Det finns över nittio stycken. Några har redan zoner.
Hur får man kontakt med spelutvecklarna? Om vi kan få till en diskussion och förståelse om Gotlands isolerade läge från andra regioner kanske vi kan få en rejäl extrapott.
Du nämner att det går att få en extrapott av zoner. Mitt förslag är att lägga zoner efter cykelbanan Visby-Klintehamn. Det är cirka tre mil. Om den sträckan täcktes med zoner vore det fantastiskt. Jag är övertygad att många både bofasta och turister kommer turfa efter den vägen. Att få en zon eller gärna två zoner per kilometer där skulle uppskattas.
Kan vi även få extra zoner vid alla fina kyrkor? Gotland är unikt med alla dessa medeltida kyrkor. Det finns över nittio stycken. Några har redan zoner.
Hur får man kontakt med spelutvecklarna? Om vi kan få till en diskussion och förståelse om Gotlands isolerade läge från andra regioner kanske vi kan få en rejäl extrapott.
Även gång och cykelvägen längs havet mellan Visby och ut till Snäck skulle behöva fler zoner!
Har ett förslag till som dock inte går att lägga.
”Trappgränds park” är en helt fantastisk utkiksplats mitt i Visby. Den ligger på en obebyggd tomt mellan Trappgränd 3 och 5 och man ser stora delar innerstan och havet därifrån.
Den ligger ”fågelvägen” mindre än 200 m ifrån en annan zon. Men - för att ta sig dit måste man går runt 3-400 mete. Skulle vara fantastiskt om det kunde bli en zon. Det är svårt att hitta denna fantastiska plats!
”Trappgränds park” är en helt fantastisk utkiksplats mitt i Visby. Den ligger på en obebyggd tomt mellan Trappgränd 3 och 5 och man ser stora delar innerstan och havet därifrån.
Den ligger ”fågelvägen” mindre än 200 m ifrån en annan zon. Men - för att ta sig dit måste man går runt 3-400 mete. Skulle vara fantastiskt om det kunde bli en zon. Det är svårt att hitta denna fantastiska plats!
Trappgatan heter det… inte Trappgränd…
- dark.knight
- Country: Sweden
Bra initiativ! Jag håller med om mycket av det ovanstående. Täckning av zoner i Visby är okej även om man skulle kunna fylla på vid vissa ställen.
Något jag har tänkt på är att det inte finns något bra stråk ut från Visby vilket leder till att man stannar kvar i stan för att ta zoner. Ett jättebra första steg hade varit att fokusera på cykelbanan ut mot Tofta. Riktigt bra cykelväg hela vägen ut till stranden och det är många som cyklar ut på sommaren, ser mycket turister där!
Något jag har tänkt på är att det inte finns något bra stråk ut från Visby vilket leder till att man stannar kvar i stan för att ta zoner. Ett jättebra första steg hade varit att fokusera på cykelbanan ut mot Tofta. Riktigt bra cykelväg hela vägen ut till stranden och det är många som cyklar ut på sommaren, ser mycket turister där!
Hallå Westeras - vart tog du vägen?