INFO angående tredjepartsutveckling
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
jag har tidigare gjort någon form av försök till en liten app i notification-raden, om det är fler som är intresserade kan jag ju se om jag kan lyckas göra färdigt den. Förutsatt att jag hittar koden...
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
Har två funderingar till två olika projekt båda gällande appen.
som jag nämnt i tidigare inlägg så håller jag på med en notifikations app för senaste förlorade zon, vad jag då skulle önska är att man skulle kunna öppna turf-appen med den zonen i fokus.
Ett annat projekt som vore roligt är att bygga någon snygg pryl som lyser i olika färger vid zonövertagningar (typ LED-stripes på Cykelramen som stiftar från rött till grönt under övertagningen) detta med hjälp av android ADK. Då vore det ju bra om man kunde få information från appen t.ex om man är inne i en zon, om man tar över den och hur lång tid det är kvar till dess att zonen är övertagen osv.
som jag nämnt i tidigare inlägg så håller jag på med en notifikations app för senaste förlorade zon, vad jag då skulle önska är att man skulle kunna öppna turf-appen med den zonen i fokus.
Ett annat projekt som vore roligt är att bygga någon snygg pryl som lyser i olika färger vid zonövertagningar (typ LED-stripes på Cykelramen som stiftar från rött till grönt under övertagningen) detta med hjälp av android ADK. Då vore det ju bra om man kunde få information från appen t.ex om man är inne i en zon, om man tar över den och hur lång tid det är kvar till dess att zonen är övertagen osv.
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
Notis: Första inlägget är uppdaterat med "För att hämta info från fler än en spelare samtidigt"
@ Acrux: Riktigt kul att du jobbar med notifikations app! Vill du ha snabbare svar så kan du testa skicka PM till Drassen, så kan han säkert hjälpa dig!
@ Acrux: Riktigt kul att du jobbar med notifikations app! Vill du ha snabbare svar så kan du testa skicka PM till Drassen, så kan han säkert hjälpa dig!
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
Jag har ett förslag på lösning av autenticeringsproblemet för tredjepartswebbsidor som bygger på OpenID hos tredjepartsutvecklaren och en uppslagningstjänst från e-postadress till turfnick hos Turf. Jag har haft Pinkys Lagturf-webbsida i åtanke, men lösningen kan passa fler applikationer.Drassen wrote:man borde ju kunna lösa detta på ngt. smutt sätt ex. användaren ger er en hash (som denne fått från turfa.se) som han påstår är ett bevis för att han är en viss person. Ni authar denna hash mot vår sida och får tillbaka att det stämmer..
Eller ngt liknande.
Hör av er när det är dags så löser vi det.
Varje turfare är knuten till ett Google-konto. Varje Google-konto har en unik e-postadress. Denna e-postadress finns redan lagrad i databasen eftersom ni gör e-postutskick. En tredjepartswebbsida använder därför OpenID och tvingar fram Google som federation. Tredjepartsutvecklaren får tillgång till e-postadressen men inte lösenordet. Det är det bara Google som ser. Märk väl att det inte är alla turfares e-postadresser som tredjepartsutvecklaren får tag i, utan bara de turfare som väljer att använda tjänsten och därför i viss mån litar på utvecklaren. Jag tror inte det är ett problem med spam eller integritet i något avseende.
Nu till själva förfrågan på ny funktionalitet. När tredjepartswebbsidan fått e-postadressen för Google-kontot kontaktar denna Turfs nya API-funktion (detta är en request) som givet en e-postadress returnerar nickname för turfaren. Det finns ett potentiellt brute force-problem här, men då får man gissa på väldigt många e-postadresser innan man ser om någon har den adressen. Informationen man kommer över är dock inte särskilt värdefull. E-postadressen finns och tillhör en turfare med ett visst nickname. Om ni vill kan ni begränsa antal uppslag per IP-nummer eller något annat.
Tredjepartsutvecklaren kan välja att lagra nickname i sin databas så att Turfs API inte behöver kontaktas nästa gång samma turfare återanvänder till webbsidan.
Phone: Sony Ericsson Xperia Arc + Google Nexus One | ROM: Original | City: Linköping/Lund/Malmö
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
+1!Laban83 wrote: Nu till själva förfrågan på ny funktionalitet. När tredjepartswebbsidan fått e-postadressen för Google-kontot kontaktar denna Turfs nya API-funktion (detta är en request) som givet en e-postadress returnerar nickname för turfaren. Det finns ett potentiellt brute force-problem här, men då får man gissa på väldigt många e-postadresser innan man ser om någon har den adressen. Informationen man kommer över är dock inte särskilt värdefull. E-postadressen finns och tillhör en turfare med ett visst nickname. Om ni vill kan ni begränsa antal uppslag per IP-nummer eller något annat.
Tredjepartsutvecklaren kan välja att lagra nickname i sin databas så att Turfs API inte behöver kontaktas nästa gång samma turfare återanvänder till webbsidan.
En fullständigt lysande idé! Jag håller redan på att integrera inloggning med google openid på min lagturf-sida. Just nu får man manuellt ange sitt smeknamn som jag sedan lagrar tillsammans med e-postadressen, men om jag kunde slå upp det mot turfa så skulle ingen kunna "sno" någon annans nickname på lagturfa-sidan.
| HTC Desire |
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
vi löser det här, inte nu direkt i helgen dock:)
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
Hupp! Jag har hittat en buggelibugg!
När man använder thirdparty/user.php/user1/user2 osv, så händer följande:
användare 1 har "medals=5,10,11" och användare 2 har "medals=5,15,22" och användare 3 har "medals="5,10,55".
Då skrivs svaret ut som att användare 1 har "medals=5,10,11", användare 2 "medals=5,10,115,15,22" användare3 "medals=5,10,115,15,225,10,55"
Dåligt förklarat, men den ackumulerar medals-värdet för varje användare. Jag har planer på att göra requests på många många spelare samtidigt och då blir det fruktansvärt mycket onödig data, särskilt eftersom jag inte ens använder medals-värdet (just nu!)
Exempel, prova att köra den här så ser ni tydligt vad jag menar:
http://www.turfa.se/thirdparty/user.php ... rferXabemm
När man använder thirdparty/user.php/user1/user2 osv, så händer följande:
användare 1 har "medals=5,10,11" och användare 2 har "medals=5,15,22" och användare 3 har "medals="5,10,55".
Då skrivs svaret ut som att användare 1 har "medals=5,10,11", användare 2 "medals=5,10,115,15,22" användare3 "medals=5,10,115,15,225,10,55"
Dåligt förklarat, men den ackumulerar medals-värdet för varje användare. Jag har planer på att göra requests på många många spelare samtidigt och då blir det fruktansvärt mycket onödig data, särskilt eftersom jag inte ens använder medals-värdet (just nu!)
Exempel, prova att köra den här så ser ni tydligt vad jag menar:
http://www.turfa.se/thirdparty/user.php ... rferXabemm
| HTC Desire |
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
fixat, tack
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
Tjo! Jag sitter och leker lite med ert system och funderar på två saker:
1. Skulle ni kunna fixa ett sorterings attribut på anropen till
EX:
Som det är nu så plockar jag in data och sedan sorterar det på kodsidan och det skulle snygga till min kod ganska mycket ifall ni skötte sorteringen direkt ifrån databasen (plus att en databas troligtvis hanterar sorteringsförfrågningar mycket bättre än min hemmagjorda variant!). Kanske inte en "prio ett"-feature då jag är nöjd så länge jag kan ladda in data snyggt, men det skulle underlätta för tredjepartsutvecklare.
2. Det skulle vara intressant för mig att få med Home-region i user.php xmln. Är det möjligt att ordna? Som det är nu så parsar jag det ur er site rakt av men precis som tidigare skulle det bli väldigt mycket vackrare ifall den infon blev medskickad från början.
3. Någon update på auth-systemet? Att knalla genom OpenID har sina nackdelar i och med att det kräver att alla användare har ett sånt konto. Detta känns som ett steg för mycket då användarna troligtvis redan har ett konto på turfa.se eller i alla fall ett användarnamn förknippat med sig. Optimalt ur tredjepartspespektiv är väl att ni själva blir en OpenID-provider (för då är man garanterad att alla anslutna är med som openID) men jag inser att det kan bli jobbigt för er att göra om ert inloggningssystem.
Tänkte att jag kan ge ett exempel på hur man kan sköta inloggningen annars:
På min site så finns bara en länk till inloggning av typ:
Där redirect är siten som vill veta vem som loggar in och authstring är en unik identifierare.
Folk som klickar på länken fyller i användarnamn och lösenord och ifall login är korrekt så skickas personen tillbaka med en hash som fungerar som en biljett, typ:
Min site skickar sedan en förfrågan till turfa.se ifall 1. ticket är utfärdat för min site, 2. ticket är utfärdat inom viss tid 3. ticketen är utfärdat med min authstring. Ifall de tre stämmer så ska server svara med ett användarnamn och ta bort biljetten ur sitt system i annat fall så ska den ge ett felmeddelande. Jag vet då att personen har loggat in ok och kan skapa en session med rätt användarnamn.
1. Skulle ni kunna fixa ett sorterings attribut på anropen till
Code: Select all
http://www.turfa.se/thirdparty/user.php/användare/användare
Code: Select all
http://www.turfa.se/thirdparty/user.php?sort=rank&type=desc/användare/användare
2. Det skulle vara intressant för mig att få med Home-region i user.php xmln. Är det möjligt att ordna? Som det är nu så parsar jag det ur er site rakt av men precis som tidigare skulle det bli väldigt mycket vackrare ifall den infon blev medskickad från början.
3. Någon update på auth-systemet? Att knalla genom OpenID har sina nackdelar i och med att det kräver att alla användare har ett sånt konto. Detta känns som ett steg för mycket då användarna troligtvis redan har ett konto på turfa.se eller i alla fall ett användarnamn förknippat med sig. Optimalt ur tredjepartspespektiv är väl att ni själva blir en OpenID-provider (för då är man garanterad att alla anslutna är med som openID) men jag inser att det kan bli jobbigt för er att göra om ert inloggningssystem.
Tänkte att jag kan ge ett exempel på hur man kan sköta inloggningen annars:
På min site så finns bara en länk till inloggning av typ:
Code: Select all
turfa.se/login.php?authstring=EN_STOR_HASH&redirect=http://www.mintredjepartsapp.se/login.php
Folk som klickar på länken fyller i användarnamn och lösenord och ifall login är korrekt så skickas personen tillbaka med en hash som fungerar som en biljett, typ:
Code: Select all
http://www.mintredjepartsapp.se/login.php?ticket=GHGFDF%&TGuy545blablbalbalbalba
Re: INFO angående tredjepartsutveckling
Tack för snabb respons! Ni (du?) är toppen!Drassen wrote:fixat, tack
| HTC Desire |