Sundsvall

Moderator: Zonemakers

Stonecape
Issue Manager
Country: Sweden

Re: Sundsvall

Post by Stonecape »

SEALen wrote:
Stonecape wrote:I nuläget är max tagningspoäng 185. Det har diskuterats att vissa zoner borde ha mer poäng och jag håller med dig. Dock är det ju ingen som sitter och justerar poängen manuellt, så i så fall måste systemet som räknar ut poängen göras om.
GPS systemet skickar ju position i 3D (om man har mer än 4 satelliter låsta) så ni skulle kunna börja spara på höjddata för alla zoner och sedan efter en zon blivit tagen X antal ggr av X antal personer fastlägga en höjd på zonen och sedan ta med det i beräkningen av poäng. Helt automagiskt :)

Fast det hade ni väl redan tänkt på... men bara ifall att :)
Personligen har jag faktiskt tänkt på det eftersom Sundsvall ser ut som det gör, och jag tror det har diskuterats någon gång i forumet att man skulle kunna ta med höjd på zoner. Dock är det ju viktigt att ta med höjdskillnaden, och inte den absoluta höjden, vet inte hur man ska lösa det. Dock är ju inte jag turfdev, utan bara zonpillare. :) Dessutom ska vi nog diskutera det här i en annan forumdel. Kolla om det finns något liknande förslag under Utveckling/Bugtracker/Förslagslådan, annars kan du ju göra en ny tråd om det.
turftreken

Post by turftreken »

Stonecape wrote:
SEALen wrote:
Stonecape wrote:I nuläget är max tagningspoäng 185. Det har diskuterats att vissa zoner borde ha mer poäng och jag håller med dig. Dock är det ju ingen som sitter och justerar poängen manuellt, så i så fall måste systemet som räknar ut poängen göras om.
GPS systemet skickar ju position i 3D (om man har mer än 4 satelliter låsta) så ni skulle kunna börja spara på höjddata för alla zoner och sedan efter en zon blivit tagen X antal ggr av X antal personer fastlägga en höjd på zonen och sedan ta med det i beräkningen av poäng. Helt automagiskt :)

Fast det hade ni väl redan tänkt på... men bara ifall att :)
Personligen har jag faktiskt tänkt på det eftersom Sundsvall ser ut som det gör, och jag tror det har diskuterats någon gång i forumet att man skulle kunna ta med höjd på zoner. Dock är det ju viktigt att ta med höjdskillnaden, och inte den absoluta höjden, vet inte hur man ska lösa det. Dock är ju inte jag turfdev, utan bara zonpillare. :) Dessutom ska vi nog diskutera det här i en annan forumdel. Kolla om det finns något liknande förslag under Utveckling/Bugtracker/Förslagslådan, annars kan du ju göra en ny tråd om det.
Gör en ny tråd... Vi kanske är lite mer utsatt än andra mer turfvänliga städer men det finns nog mycket bra erfarenheter att komma med från andra. Dock tycker jag att dessa zoner absolut inte skall kunna nås med bil och i Sundsvall har vi faktiskt bara en sådan och det är sidsjöbackens topp sedan får vi leta oss till timrå för att hitta den andra (desn som ligger uppe på berget) men det skulle vara skoj med fler zoner som denna och jag har gått om förslag på sådana.
Stonecape
Issue Manager

Post by Stonecape »

Problemet med zoner som ligger för otillgängligt är att man tar dom nästan aldrig för att det inte är värt poängen. Men nog finns det fler som man inte kan ta med bil? Jag tror att många som åker bil för att ta zoner ogärna vill gå mer än några tiotal meter. I stan går det ju fortare att ta zoner med cykel än med bil. Jag ser inte bilturfandet som något problem faktiskt. :)

Hur som helst, jag håller med dig på sätt och vis. Skulle det finnas fler zoner vid södra berget, längs slingan som man tar, runt sidsjön, upp för sidsjöbaken, via ängen och zonen i andra backen så tror jag att de skulle bli mer välbesökta. Jag skulle också välkomna fler zoner längs slingan som vi kör runt norra berget. Det ska kännas att det är värt besväret tycker jag. Det är svårt dock att veta hur det ser ut som zonläggare, men vi får hjälpa dem.

Till er nya: Glöm inte att ge förslag via appen!
turftreken

Post by turftreken »

Nu har jag trampat igenom de allra flesta zonerna i Sundsvall med omnejd och har några förslag på ändring av zoner

Domsagazone: Just nu är namnet missvisande. Zonen ligger på en parkering bakom åkersviksskolan. Rätt tråkig bilturfningszon på en bakgård till en skola. Förslagsvis flyttas den ett tiotal meter västerut så att vi faktiskt ser domsaga.

Greenzone: Den nedre delen av denna zon ligger på en parkering som med lätthet kan tas med bil. Flytta/minska zonen så att den ligger i parkdelen av zonen.

Hedschool: Ligger lite nära väggen på hedberska skola och GPS signalen bara studsar. Sedan ligger den lite tråkigt till och är lätt att ta med bil. Föreslår att den flyttas ett tiotal meter västerut mot idrottsplatsen.

Sundsquare: Varför finns inte zonen mitt i Sundsvall. Dvs kring statys. Sätt den i mitten av torget istället för i hörnet.

Det var allt för denna gång. Ni andra från Svall får gärna tycka till kring mina förslag :-)
turftreken

Post by turftreken »

flyttar mitt inlägg till felanmälanstråden...
riceri

Post by riceri »

turftreken wrote:Greenzone: Den nedre delen av denna zon ligger på en parkering som med lätthet kan tas med bil. Flytta/minska zonen så att den ligger i parkdelen av zonen.
Kan du ta den på parkeringen? Jag måste upp till den där bänken innan jag kommer in i zonen från något håll :)
Jojje

Post by Jojje »

riceri wrote:
turftreken wrote:Greenzone: Den nedre delen av denna zon ligger på en parkering som med lätthet kan tas med bil. Flytta/minska zonen så att den ligger i parkdelen av zonen.
Kan du ta den på parkeringen? Jag måste upp till den där bänken innan jag kommer in i zonen från något håll :)
Ja, det går faktiskt nå den från parkeringen. Precis vid stenmuren längst ner.
Bara en zon till
riceri

Post by riceri »

Jojje167 wrote:
riceri wrote:
Ja, det går faktiskt nå den från parkeringen. Precis vid stenmuren längst ner.
Ojdå, måste testas. :)
SaLa
Information Manager

Post by SaLa »

Apropå zoner i Sundsvall...
Så tycker jag att det borde vara fler utåt Bergsåker. Betselzone ligger lite ensam och tas ganska sällan. Det skulle nog bli mer fart om det fanns fler zoner i närheten. Dit är det också ganska platt. Jag föreslog några i appen för ett tag sen, minns jag rätt så var det:
En på gångvägen mellan Granlo och Bergsåker, där det är massa kraftledningar.
En där järnvägsbron går över Selångersån.
En vid Selångers kyrkoruin. Lite off, men fint och lite coolt.
En vid gångbron vid Selångersfjärden, där det för ett tag sen fanns en sån här fin skylt: http://dl.dropbox.com/u/1480766/DSC01390.jpg

Nu när det kommit många nya spelare kanske vi snart får några fler zoner? :)

/en som snart ska börja turfa på riktigt, måste bara skaffa en riktig telefon först :)
turftreken

Post by turftreken »

riceri wrote:
Precis som Jojje säger så är den lätt att ta utan att gå ut i parken/grönområdet. Om du kommer från stan så ta dalgatan så långt det går och fortsätt sedan förbi huset och vid gaveln så kan du lätt ta zonen utan att ens behöva kliva ur bilen.
Post Reply

Return to “Västernorrland”