Västernorrland - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

Locked
User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Västernorrland

Post by SEALen »

Nja, latmaskar är vi väl inte men lite bekväma kanske. Därför skrev jag att det var lite gnäll. De flesta Turfare cyklar och därför tyckte jag att det vore smidigare för mig och de flesta andra om zonerna går ut på cykelvägen. Jag har min telefon fastsatt på styret med extra ström så att ta loss den för att gå in i skogen 10 meter känns extra krångligt och man tappar sin "flow" i rundan. Det bli ju lätt 4 minuter stopp istället för 30 sekunder. Men som sagt det ligger på gnäll nivå.
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västernorrland

Post by Blabert »

Måste säga att jag håller med tomte i det här fallet. I de exempel ni tar upp så ligger ju zonerna max en meter eller två från cykelvägen, rimligtvis borde det inte vara nåt större projekt att hoppa av cykeln och ta zonen även om det är massa snö.

Jag håller dock med om att det stör flytet i rundan, men jag kan lova att det är inget unikt för Sundsvalls zoner ;-) Det hör i högsta grad till spelet som sig bör. Dessutom kanske man ska ha i åtanke att Turf inte är ett spel gjort för cyklister specifikt. Så även om många cyklar tycker inte jag att man ska ta hänsyn till någon särskilld grupp, det är helt klart nog med att vi försöker göra det svårt att bilturfa. Och tänk på stackaren som kanske vill dra på sig snöskorna på sin turfrunda, hur kul är det för den personen om alla zoner ligger på plogad cykelväg...? Lite hårddraget kanske, men det är svårt att tillgodose precis alla behov och vi zonbyggare försöker finna en rimlig balans på det hela. En riktlinje som vi har dock är att zonerna helst ska ligga snyggt, dvs i linje med omgivningarna och det är förmodligen därför dessa zoner ligger där de gör.
Image
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Västernorrland

Post by turftreken »

Blabert wrote:Måste säga att jag håller med tomte i det här fallet. I de exempel ni tar upp så ligger ju zonerna max en meter eller två från cykelvägen, rimligtvis borde det inte vara nåt större projekt att hoppa av cykeln och ta zonen även om det är massa snö.

Jag håller dock med om att det stör flytet i rundan, men jag kan lova att det är inget unikt för Sundsvalls zoner ;-) Det hör i högsta grad till spelet som sig bör. Dessutom kanske man ska ha i åtanke att Turf inte är ett spel gjort för cyklister specifikt. Så även om många cyklar tycker inte jag att man ska ta hänsyn till någon särskilld grupp, det är helt klart nog med att vi försöker göra det svårt att bilturfa. Och tänk på stackaren som kanske vill dra på sig snöskorna på sin turfrunda, hur kul är det för den personen om alla zoner ligger på plogad cykelväg...? Lite hårddraget kanske, men det är svårt att tillgodose precis alla behov och vi zonbyggare försöker finna en rimlig balans på det hela. En riktlinje som vi har dock är att zonerna helst ska ligga snyggt, dvs i linje med omgivningarna och det är förmodligen därför dessa zoner ligger där de gör.
Blabert, det är skillnad mellan snö och ett snötäcke på 1-1,5 meter ;-) Som jag förstod det så klagar/felanmäler sealen sina egna förslag. Ett förslag lägger man förmodligen av tre anledningar (förutom att man tycker att det behövs mer zoner).

1. Zonförslaget läggs för att personen i frågan vill knyta ann till annan eller andra zoner.

2. Zonförslaget ligger på en speciell/unik plats i stan

3. Zonförslaget/förslagen har ett specifikt tänk bakom.

Exempel är t.ex. två av mina förslag i Sundsvall (som nu kom med). Den ena, Sheepzone går under punkt 2. Dvs. att markägaren lite lustigt har kommit på att det skall knalla får uppe på berget så att alla dagis- och skolbarn skall kunna ta utflykter. I det faller spelar det ingen roll om zonen flyttas 10 meter hit eller dit.

Den andra, eastmozone la jag helt enkelt för att det skulle löna sig bättre att åka ut till kuben. Det var lång mellan dessa två zoner och den blev väldigt sällan tagen (av den anledningen).

Sedan lades det ut 3 zoner runt sidsjön som ligger mitt på spåret. Jag hade inte lagt det förslaget men det är ytterst smart placerande. Just det spåret knyter ann till det stora spårsystemet i Sundsvall och är ett jättetrevlig skidspår på vintern. I och med att den nu ligger där de ligger så kan vi ta skidorna runt spåret, ta liften upp till sundskitop (gratis för alla med längdskidor), ta ett annat spår till ängen och sedan vända ned och plocka sundshooter. En trevlig skidrunda som kanske tar 1-1.5 timme och du har plockat 7 zoner. Hade däremot dessa zoner placerats 10 meter åt sidan så hade de nästan aldrig blivit tagna under vintern. Hade jag t.ex. lagt alla dessa förslag och fått dem godkända, men flyttade ut åt sidan så hade hela tanken med förslagen varit förlorade.

Samma sak gäller faktiskt med de zoner som sealen nämner (nu är han iofs ingen skidåkare ;-) ) men zonerna ligger nu inte åtkomliga från skidspåret. Sealen hade säkert en tanke med sina zonförslag och nu blev det inte exakt som han hade tänkt sig. Och då har vi väll rätt att klaga eller? Sedan har givetvis zonbyggaren vetorätt men det är en helt annan sak.....

Sedan hoppas jag att ni kommer upp till Sundsvall och winter bonansan så får ni se hur många av de ordinarie zonerna som är lätta att ta utan att klampa runt med skoterkängor och snölås ;-) Ni kommer inte att klara av 40 zoner på två timmar som ni gör i andra delar av Sverige, och detta trots att vi nu har mycket bra zontäthet och zonplaceringar tack vare blabert (och stardust?) :-)
User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Västernorrland

Post by SEALen »

Blabert wrote:Måste säga att jag håller med tomte i det här fallet. I de exempel ni tar upp så ligger ju zonerna max en meter eller två från cykelvägen, rimligtvis borde det inte vara nåt större projekt att hoppa av cykeln och ta zonen även om det är massa snö.
Tja, pga att satellitbilden och GPS positionen inte är exakt kalibrerade samt att noggrannheten på GPS signalen varierar så behövde jag av från cykelvägen med minst 15 meter innan jag började ta zonen.

Nåja, som sagt lite gnäll av bekvämlighetskaraktär. Och så tycker jag vi drar ett streck här om detta och så får jag väl klättra ut i terränglådan för en två - tre zoner.
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västernorrland

Post by Blabert »

SEALen wrote:
Blabert wrote:Måste säga att jag håller med tomte i det här fallet. I de exempel ni tar upp så ligger ju zonerna max en meter eller två från cykelvägen, rimligtvis borde det inte vara nåt större projekt att hoppa av cykeln och ta zonen även om det är massa snö.
Tja, pga att satellitbilden och GPS positionen inte är exakt kalibrerade samt att noggrannheten på GPS signalen varierar så behövde jag av från cykelvägen med minst 15 meter innan jag började ta zonen.

Nåja, som sagt lite gnäll av bekvämlighetskaraktär. Och så tycker jag vi drar ett streck här om detta och så får jag väl klättra ut i terränglådan för en två - tre zoner.

Trodde att kartförskjutningen i Sundsvall var löst?

I vilket fall så håller jag med om att det är bekvämlighetsgnäll ;-) Det är helt ok att klaga, det blir ju intressanta diskussioner om inte annat. Men om jag får kommentera som turfare nu, inte zonbyggare, så klagas det på något som existerar i så gott som alla städer med zoner. Jag kan på rak arm räkna upp minst 10 zoner i Stockholm som har samma problem som de du tar upp. Problem som finns där oavsett om det är snö eller sommarsol som att zonen ligger så att man måste gå av cykeln, eller att den ligger på "pinsamma" ställen.

Det hör till spelet! Det finns ingen regel om att zoner ska vara lätttillgängliga, varje turfare får ta beslutet om man vill lägga ned den extra mödan för att ta vissa zoner. Det finns massor av scenarion där det är obekvämt att en zon, det är upp till var och en om man vill cykla rakt in i familjepicknicken i Vasaparken eller ner bland bikinisarna på stränderna vid badplatserna där zonerna kunde vart "smartare" placerade.

Sen, som du säger, rör det sig om 2-3 zoner och det tycker jag är rimligt med tanke på att det stora flertalet zoner ligger bra :-)
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västernorrland

Post by Blabert »

turftreken wrote:
Blabert wrote:Måste säga att jag håller med tomte i det här fallet. I de exempel ni tar upp så ligger ju zonerna max en meter eller två från cykelvägen, rimligtvis borde det inte vara nåt större projekt att hoppa av cykeln och ta zonen även om det är massa snö.

Jag håller dock med om att det stör flytet i rundan, men jag kan lova att det är inget unikt för Sundsvalls zoner ;-) Det hör i högsta grad till spelet som sig bör. Dessutom kanske man ska ha i åtanke att Turf inte är ett spel gjort för cyklister specifikt. Så även om många cyklar tycker inte jag att man ska ta hänsyn till någon särskilld grupp, det är helt klart nog med att vi försöker göra det svårt att bilturfa. Och tänk på stackaren som kanske vill dra på sig snöskorna på sin turfrunda, hur kul är det för den personen om alla zoner ligger på plogad cykelväg...? Lite hårddraget kanske, men det är svårt att tillgodose precis alla behov och vi zonbyggare försöker finna en rimlig balans på det hela. En riktlinje som vi har dock är att zonerna helst ska ligga snyggt, dvs i linje med omgivningarna och det är förmodligen därför dessa zoner ligger där de gör.
Blabert, det är skillnad mellan snö och ett snötäcke på 1-1,5 meter ;-) Som jag förstod det så klagar/felanmäler sealen sina egna förslag. Ett förslag lägger man förmodligen av tre anledningar (förutom att man tycker att det behövs mer zoner).

1. Zonförslaget läggs för att personen i frågan vill knyta ann till annan eller andra zoner.

2. Zonförslaget ligger på en speciell/unik plats i stan

3. Zonförslaget/förslagen har ett specifikt tänk bakom.

Exempel är t.ex. två av mina förslag i Sundsvall (som nu kom med). Den ena, Sheepzone går under punkt 2. Dvs. att markägaren lite lustigt har kommit på att det skall knalla får uppe på berget så att alla dagis- och skolbarn skall kunna ta utflykter. I det faller spelar det ingen roll om zonen flyttas 10 meter hit eller dit.

Den andra, eastmozone la jag helt enkelt för att det skulle löna sig bättre att åka ut till kuben. Det var lång mellan dessa två zoner och den blev väldigt sällan tagen (av den anledningen).

Sedan lades det ut 3 zoner runt sidsjön som ligger mitt på spåret. Jag hade inte lagt det förslaget men det är ytterst smart placerande. Just det spåret knyter ann till det stora spårsystemet i Sundsvall och är ett jättetrevlig skidspår på vintern. I och med att den nu ligger där de ligger så kan vi ta skidorna runt spåret, ta liften upp till sundskitop (gratis för alla med längdskidor), ta ett annat spår till ängen och sedan vända ned och plocka sundshooter. En trevlig skidrunda som kanske tar 1-1.5 timme och du har plockat 7 zoner. Hade däremot dessa zoner placerats 10 meter åt sidan så hade de nästan aldrig blivit tagna under vintern. Hade jag t.ex. lagt alla dessa förslag och fått dem godkända, men flyttade ut åt sidan så hade hela tanken med förslagen varit förlorade.

Samma sak gäller faktiskt med de zoner som sealen nämner (nu är han iofs ingen skidåkare ;-) ) men zonerna ligger nu inte åtkomliga från skidspåret. Sealen hade säkert en tanke med sina zonförslag och nu blev det inte exakt som han hade tänkt sig. Och då har vi väll rätt att klaga eller? Sedan har givetvis zonbyggaren vetorätt men det är en helt annan sak.....

Sedan hoppas jag att ni kommer upp till Sundsvall och winter bonansan så får ni se hur många av de ordinarie zonerna som är lätta att ta utan att klampa runt med skoterkängor och snölås ;-) Ni kommer inte att klara av 40 zoner på två timmar som ni gör i andra delar av Sverige, och detta trots att vi nu har mycket bra zontäthet och zonplaceringar tack vare blabert (och stardust?) :-)
Jag har varit i Norrland vintertid så jag förstår vad du menar :-)

Som jag skrev i förra posten är det helt ok att klaga och vi zonbyggare är öppna för kritik :-) Dock så måste jag påpeka att snö, även två meter djup sådan, inte är unikt för Sundsvall. Det finns en hel rad geografiska, topografiska och meterologiska problem i landet Sverige som gör det väldigt svårt att få ett spel som Turf "rättvist". Om vi utelämnar de här zonerna och diskuterar lite mer generellt så finns det väldiga skillnader i landet som förmodligen är omöjliga att bygga bort, i alla fall innan vi har proffesionella zonbyggare ;-) Det blir i slutändan helt omöjligt att tillgodose allas behov i sådana här frågor och man får bita i det bitvis sura äpplet och anpassa sig, eller flytta till Nederländerna...;-)

Det handlar alltså inte om att vi vill "sabotera" just era förslag eller visa någon form av zonbyggarmakt, vi måste dock dra gränsen någonstans såklart. Vi har dock relativt mycket spelrum, även om jag och tomte tycker så här så är det i slutändan upp till Stardust iom att han är ytterst ansvarig för Västernorrland.
Image
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Västernorrland

Post by turftreken »

Blabert wrote: Som jag skrev i förra posten är det helt ok att klaga och vi zonbyggare är öppna för kritik :-) Dock så måste jag påpeka att snö, även två meter djup sådan, inte är unikt för Sundsvall. Det finns en hel rad geografiska, topografiska och meterologiska problem i landet Sverige som gör det väldigt svårt att få ett spel som Turf "rättvist". Om vi utelämnar de här zonerna och diskuterar lite mer generellt så finns det väldiga skillnader i landet som förmodligen är omöjliga att bygga bort, i alla fall innan vi har proffesionella zonbyggare ;-) Det blir i slutändan helt omöjligt att tillgodose allas behov i sådana här frågor och man får bita i det bitvis sura äpplet och anpassa sig, eller flytta till Nederländerna...;-)

Det handlar alltså inte om att vi vill "sabotera" just era förslag eller visa någon form av zonbyggarmakt, vi måste dock dra gränsen någonstans såklart. Vi har dock relativt mycket spelrum, även om jag och tomte tycker så här så är det i slutändan upp till Stardust iom att han är ytterst ansvarig för Västernorrland.
[/quote][/quote]

Vänta lite, nu är jag förvirrad. Blabert var det inte du som la till de elva första zonerna i sundsvall förra veckan? Du har ju varit min zonbyggargud allt sedan dess då sidsjözonerna blev grymt bra... rasera inte det nu ;-)

Nej, jag förstår också att ni inte medvetet sabbar eller visar zonbyggarmakt. Jag vet faktiskt inte heller hur Sealen tänkte men det lät på första inlägget som om han hade en tanke bakom zonerna och när det inte blev helt hundra så felanmälde han dessa. Om vi släpper dessa zoner så var mitt inlägg mer syftat mot just detta.

I övrigt så har jag även tidigare påpekat att jag tycker att ni zonbyggare gör ett bra jobb men att vi som vanliga spelare har till uppgift att rapporterna in när nått kanske är galet. Sedan är det upp till er att ändra eller dissa rakt av :-) För mig är turf ett sätt att komma ut, och du blabert kommer att göra dig skyldig till många varv runt sidsjöspåret i vinter men så hade det inte blivit om jag hade behövt plumsa ut med längdskidorna ett 10-tal meter från spåret :-D

Jaja, vi kanske hamnade lite OT. Vi kanske skall flytta inläggen? :-)
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Västernorrland

Post by SaLa »

Blabert wrote:
Trodde att kartförskjutningen i Sundsvall var löst?
Sundsick är en zon jag tror ska flyttas några meter och ligga på gräsmattan. Då ser det finare ut :)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västernorrland

Post by Blabert »

SaLa wrote:
Blabert wrote:
Trodde att kartförskjutningen i Sundsvall var löst?
Sundsick är en zon jag tror ska flyttas några meter och ligga på gräsmattan. Då ser det finare ut :)
Fixat.

Edit: SvallArena var också lite sned såg det ut som, fixad iaf.
Last edited by Blabert on 07 Nov 2011 21:53, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västernorrland

Post by Blabert »

Turftreken:

Jo, trodde nästan att Arias skulle moderera bort mig här innan idag, men vi är ju nästan inom ämnet ;-)

För att förtydliga så får alla zonbyggare bygga zoner var som helst, förutom i sin hemregion. Men vi har också regioner som vi är ytterst ansvariga för och Stardust är ansvarig för Västernorrland, som ni vet.

Angående förslagen så är de just det, förslag. Är ett förslag bra, så kan man ta det rakt av med namn och allt. Om det är något litet i förslaget som vi generellt inte gillar när vi bygger zoner, tex placering eller storlek, så ändrar vi det till det vi tycker är bra. Sen finns det ju förslag som är ett par kvadratkilometer stora osv... De åker i papperskorgen ;-)

Edit: Tack för berömmet angående Sidsjözonerna, men där gjorde jag inte mer än att godkänna Stonecapes(?) förslag. Alltså bör cred gå åt det hållet :-)
Image
Locked

Return to “Västernorrland”