Sundsvall

Moderator: Zonemakers

tomtebloss
Country: Sweden

Re: Sundsvall

Post by tomtebloss »

Finns inget som nekas egentligen. Allt ligger kvar som förslag. Men alla är ju inte av lika god kvalitet. Sen bör de passa ihop med övriga zoner som redan finns så det blir en bra spridning. Så tyvärr kan det vara så att ett bra förslag ligger för nära en befintlig zon eller att två bra förslag ligger för när varandra för att kunna skapa båda. Man får helt enkelt sålla. Så även om du får någon eller några igenom så ser vi de andra som ligger kvar som förslag.

Att lägga förslag på parkeringar, mitt i bostadsområden där det ser ut som tomter, industriområden eller mitt i en rondell är bara onödigt slöseri av sina förslag man har per månad. Sådana beviljas oftast inte av naturliga skäl. Om det nu blir en zon på sådana ställen kan det vara för att knyta ihop olika områden. Inte säkert vi lägger de exakt på de ställen som ni ger heller på grund av storlekskrav och gps-täckningen.
turftreken

Post by turftreken »

Hej, hur tänker ni angående poängsättningen? Som stonecape mycket riktigt påpekar så är sundsvall en jobbig turfstad då den är byggd mellan två berg. För att ta ett exempel jag har cyklat/sprungit upp och plockat zonerna som ligger på sidsjöbackens topp samt de tre som finns på södra berget. Att plocka de två vid sidsjön ger mig ca: 300 poäng och det tar lååååång tid trots att jag är relativt bra tränad. För att inte tala om att plocka de tre zonerna som börjar vid LV5 och slutar i slalombacken. Om jag istället tar mig ned till centrum så tog jag t.ex. 10 zoner (min eager beaver :D ) på ungefär 14:30 som gav mig ungefär 2000 poäng. Så borde inte de zoner som ligger på jobbiga platser vara värda lite mer? Dels för att få lön för mödan och dels för att få lite omsättning på dem. Sedan så bör de t.ex. vara olika värda beroende på säsong. Under vinter t.ex. så bör de inte vara så höga med tanke på att det går lift upp. Högst värde borde zonen på sidsjöbackenstopp ha eftersom den inte kan bilturfas.

Sedan undrar jag hur ni värderar förslagen? Stonecape verkar ju vara från bygden och är det han som alltid sätter zonerna eller är andra också inblandade? Saknar möjligheten att motivera då flera är av mer "lokalt" intresse som t.ex. bölegården som jag föreslog. Denna gård är väl känd upp på sidsjöns höjder men kanske inte lika känd på andra sidan stan :-)

Sist men inte minst.. Ni kommer att få en tuff höst i Sundsvall med tanke på att jag är pappaledig och har som mål att gå minst 5-6 km per dag *puuh* ;-)
Stonecape
Issue Manager

Post by Stonecape »

I nuläget är max tagningspoäng 185. Det har diskuterats att vissa zoner borde ha mer poäng och jag håller med dig. Dock är det ju ingen som sitter och justerar poängen manuellt, så i så fall måste systemet som räknar ut poängen göras om.

Jag får inte lägga zoner i Sundsvall eftersom jag bor här. Men normalt läggs zoner där det ser ut att behövas. Ofta kan det komma zoner där det finns många förslag, men det är ingen garanti. Zoner får inte ligga för nära varandra och ska helst inte vara lätta att ta med bil osv.

Med mer aktivitet i en stad kommer fler zoner, så det är bra att vi fått några fler nu! Jag kommer försöka ge dig en match! Välkommen till Turf!
Jojje

Post by Jojje »

Jag håller med dig till fullo om att de zoner du poängterar skulle behöva få vara lite mer värda. Det tar ju bra mycket längre tid att ta dessa jämfört med de centrala zonerna.

Man kanske skulle kunna plantera ut fler zoner längs den vägen istället för att ge zonerna högre takepoints?

Och du är välkommen in i turfens värld turftreken! Även jag kommer ge dig(inte försöka, som stonecape lustigt nog uttryckte sig) en match i denna stad. :)
Bara en zon till
riceri

Post by riceri »

Jag tycker faktiskt inte de zoner som är svåra att ta ska ge mera poäng, jag tycker vi borde satsa på att fylla tomrummet istället!
turftreken

Post by turftreken »

Håller med er, det bästa vore så klart att kunna lägga ut flera t.ex. uppe på södra berget. Men sedan har vi riktigt schyssta utflyktsmål dit du inte kan ta dig med bil. Ta t.ex. klisstugan, vore det rätt skoj att t.ex. få 1000p för att plocka den? :-) Vi har ju en hel del stugor som ligger högt belägna. Med dagens poängsystem så skulle det inte vara lönt att ta den förutom att den skulle vara unik samt om det fanns någon medalj knyten till sådan punkter. Kanske dag att införa en hillclimber medalj isåfall bör den vara vit med röda prickar på ;-)

Ut och turfa med er nu. Det var skapligt drag här under eftermiddagen då ett antal var ute under min kvällsrunda.... :-)
riceri

Post by riceri »

turftreken wrote:Ut och turfa med er nu. Det var skapligt drag här under eftermiddagen då ett antal var ute under min kvällsrunda.... :-)
Så fort jag kan cykla igen ska jag ut :)
Stonecape
Issue Manager

Post by Stonecape »

riceri wrote:
turftreken wrote:Ut och turfa med er nu. Det var skapligt drag här under eftermiddagen då ett antal var ute under min kvällsrunda.... :-)
Hur går det med revbenet? Hoppas du är aktiv nästa månad, då kan det blir riktigt drag i stan!
riceri

Post by riceri »

Stonecape wrote:
riceri wrote:
Hur går det med revbenet? Hoppas du är aktiv nästa månad, då kan det blir riktigt drag i stan!
Jag testade att cykla idag och det gick bra tills jag skulle ta i då gjorde det ont, så kanske ett par dagar till hoppas jag på!
SEALen
Donator

Post by SEALen »

Stonecape wrote:I nuläget är max tagningspoäng 185. Det har diskuterats att vissa zoner borde ha mer poäng och jag håller med dig. Dock är det ju ingen som sitter och justerar poängen manuellt, så i så fall måste systemet som räknar ut poängen göras om.
GPS systemet skickar ju position i 3D (om man har mer än 4 satelliter låsta) så ni skulle kunna börja spara på höjddata för alla zoner och sedan efter en zon blivit tagen X antal ggr av X antal personer fastlägga en höjd på zonen och sedan ta med det i beräkningen av poäng. Helt automagiskt :)

Fast det hade ni väl redan tänkt på... men bara ifall att :)
Image
Post Reply

Return to “Västernorrland”