Page 2 of 13
Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 20 Mar 2012 14:15
by AJ_
Snabbare Fairy påminner mycket om den mekanik jag har saknat sedan dag 1 i mitt turf-liv, nämligen dalande PPH som funktion av initial PPH och tid sedan tagning av zonen. I aktiva områden ändrar mekaniken inget, men i inaktiva områden motiverar det den ensamme turfaren att röra på sig, och vi slipper soffliggare på topplistorna.
När PPH har blivit 0 skulle zonen även kunna bli neutral igen. Det tror jag skulle motivera en del turfare mer än några poäng hit eller dit. Det skulle eventuellt även kunna öppna för att inte neutralisera alla zoner vid en rundas start, och därmed undvika spikar i serverbelastningen om det blir ett stort problem.
Med dalande PPH tror jag man lättare kan skruva på TO och initial PPH beroende på aktivitet utan att få oönskade effekter.
Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 20 Mar 2012 14:19
by turftreken
dodo76 wrote:Hej!
Jag skapade ett konto igår
Det är väl just takeover points som borde diskuteras. PPH är kul men känns mer som en bonus (och bör så vara enligt mig). Som Zontjuven sa bör det vara en morot att TA zoner.
Jag har bara kollat snabbt men det ser ut som om det börjar på 170 poäng för neutrala zoner. Sen sjunker det ju mer aktiva zonerna är (65 poäng centralen). Denna skillnad räcker inte om du börjar gå från tätorten. Ta Kalix. Det är 7 zoner a 170 poäng. Det är inte mycket mer att göra.
Takeover poängen måste uppdateras dagligen och dessutom måste de kunna gå upp en hel del mot idag.
My 2 cents
Mvh
Robban
Tjena, de flesta som är med i fajten där uppe i toppen gör det genom att kombinera en massa TO, med bra PPH samt taktiskt spel... PPH är alltså inte att enbart betrakta som en bonus utan en viktig del i spelet. En ev. ändring av TO och PPH måste på vara relativt genomtänkt så att inte detta försvinner då iallafall jag tycker att det är en av tjusningen i spelet...

Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 20 Mar 2012 14:23
by Stonecape
Drassen wrote:
-Takepoints frikopplas och beror på antal zoner inom X radie från sig själv.
ex:+1 (300tp om 1 annan zon inom 2km radie), +9 (100p om 20 andra zoner inom 2km radie)
för: ?
mot: det riskerar att bli samma fördelning som vi redan har idag.(långt bort=obesökt=hög tp)
Jag tror på detta förslaget om det funkar så att pph fortfarande beror på fairy och om fairy görs snabbare. Det finns nog ingen risk för att det blir samma som idag eftersom det kommer vara ett större spann och mer statiskt. Kanske ska man gå ännu högre än 300tp som du har som exempel här och utöka radien. Just nu är det ju inte riktigt justerat efter den här faktorn. Vissa zoner tex i Stockholm och Linköping ligger lite för nära varandra om man tittar på riktlinjerna. Detta skulle justeras med ett system där tp beror på antal zoner i närheten. Utöver detta tycker jag man manuellt kan sätta poäng för extra svåra zoner som nästan aldrig tas som turftreken är inne på, men högre tp och inte pph.
Ett potentiellt problem kan jag ta från oss i Sundsvall: Detta system tar inte hänsyn till höjdskillnad, så i princip kan en zon få låg tp trots att du måste klättra i berg för att ta den. Tänk zon på norra stadsberget i Sundsvall och en eller flera nedanför inom 200 meter tex. Inte alls omöjligt och säkert redan nu ett problem här om det ska vara rättvist.
Det är nog viktigt att verkligen testa ett sånt här system väldigt ingående. Lägg det på en testserver och ge några spelare tillgång för utvärdering av poängsättning för olika städer och stadstyper och se hur det fungerar. Detta gäller oavsett vilket system vi nu vill testa.

Men det är viktigt att få det rätt så att varken de med hög zontäthet eller låg zontäthet känner att det finns ett övertag.
Edit: Kom att fundera på en grej när jag läste igen vad turftreken hade skrivit. Är det väldigt hög poäng på någon zon så kan det ju utnyttjas av tex två spelare som turas om att ta zonen. Kan lösas med ett dygns block eller så. Men detta kanske bara gäller specialzoner isåfall. "Vanliga" zoner får inte ha för högt spann i poäng, för då uppmuntras sånt här.
Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 20 Mar 2012 16:05
by Sleepwalker
Gillar verkligen idén om att riktigt tuffa zoner inte ska gå att ta igen på ett rejält antal timmar och att de ger en saftig engångsutdelning. T.ex. att det är en reloadtime på en sådan zone på 4-5 timmar?
Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 21 Mar 2012 11:05
by Tiny
Efter att ha funderat lite så grafade jag upp hur poängen på zonerna förändras över tiden. I den första bilden ser ni hur det ser ut idag. Zonernas TP börjar på 65, efterföljande zoner får 15p extra (65, 80, 95). Som ni ser är alla zoner lika mycket värda efter 16 timmar.

- Nu.png (16.22 KiB) Viewed 2779 times
I nästa graf börjar TP på 65, men efterföljande zoner får 25p (65, 90, 115). Brytpunkten flyttas då till 26 timmar någonstans. Jag tror det ger större anledning att ta sällan-besökta zoner, och det spelar mindre roll vilka zoner du tar. Höj intervallet till 45p, och en +1-zon blir får 425tp. Det kanske blir värt att ta en sån istället för att köra ett varv på stan. Brytpunkten hamnar närmare 48h.

- tjugofyra.png (20.42 KiB) Viewed 2779 times
Sen labbade jag vidare. TP börjar på 65, nästa zon får ytterligare 10 + 2, zonen efter det får 10 + 6, zonen efter det får 10+18, vilket ger serien 65, 77, 93, 113, 137, 165, 197, 233, 273. Vad den säger har jag inte klurat så mycket på ännu. Ofta-besökta zoner blir mer likvärdiga, de med +1 får ännu mer tp.

- tweak.png (20.26 KiB) Viewed 2779 times
För övrigt tycker jag det här är ett intressant problem. Det kanske märks

Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 21 Mar 2012 15:14
by SunYour
Optimist, efter 48h har man inga zoner kvar

Intressant dock att se brytpunkten...
Dock är det ju då zontätheten som spelar störst roll i sammanhanget?
Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 21 Mar 2012 15:22
by turftreken
Gillar tinys ide.. Positivt är att de kommer att löna sig att ta zoner i utkanten. Turfningen kommer att spridas ut till utkanterna. Nackdelen som jag ser det är att det inte löser problemet med döda städer.. Om ingen zon ta efter x antal dagar så bör zonen ge ett lågt värde tills den börjar tas igen
Men en riktigt bra ide...
Sent from my LT15i using Tapatalk
Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 21 Mar 2012 16:28
by Tiny
Frågan är kanske "Hur mycket ska en +1-zon vara värd för att jag ska ta den istället för en runda på stan, med den pph det ger?" Labbade lite till och kom fram till följande serie: 50, 65, 90, 125, 170, 225, 290, 365, 450. Ritat i grafen nedan.

- Tweak2.png (16.63 KiB) Viewed 2747 times
7-9 pph är ungefär lika mycket värda över tid.
1-3 pph är värda en omväg, trots låga pph.
Balansen är flyttad från pph till tp.
Eller en variant med lite mer sansade siffror: 50, 60, 80, 110, 145, 190, 240, 300, 375

- Tweak3.png (16.89 KiB) Viewed 2747 times
Det är fortfarande attraktivt att ta +1-zoner, men kanske inte så attraktivt att den med störst bensinkonto vinner varje månad.
Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 22 Mar 2012 11:41
by Kajowi
.
Re: Ändring av Takeover och PPH
Posted: 22 Mar 2012 11:41
by Kajowi
När man kalkylerar är det också viktigt att
ta hänsyn till zontätheten.
Det kräver samma tid/ansträngning att ett zontätt område ta 5-6 zoner, som i ett glesare område ta 3 zoner.
Lägger man till det i kalkylen får man
helt andra poäng.
Du blir naturligtvis av med zonerna snabbare i ett zontätt område, men kalkylen blir likväl ojämn med dagens poängsystem.
Oroas därför över uttalanden och diskussioner som avser att
höja tp i zontäta områden.
