Re: Förslag för att minska dataförbrukningen
Posted: 23 Mar 2012 16:34
Man kan visserligen slå på Edge så det drar mindre, fast det tar längre tid att skicka data osv...
The official turf forum
https://forum.turfgame.com/
Om man befinner sig långt från en zon finns det ingen anledning att uppdatera med någon sekunds mellanrum. Samma sak gäller när man går. Om Appen skickar min position varannan sekund när jag går är det inom GPSens felmarginal och det tillför inte något. Bättre då att skicka positionen när man har flyttat sig 10-20 m. Kommer man nära en zon kan uppdateringen vara oftare men om det inte finns en chans att jag kan nå en zon inom 5 minuter finns det ingen anledning att skicka ny position varannan sekund.SEALen wrote: Jag undrar hur du skall kunna undvika att telefonen är i HSPA läge? Du måste ju skicka upp din position till servern minst varannan sekund. Annars faller ju spelet med att kunna se var ens motståndare är. Det drar faktiskt inte så himmla mycket ström heller. Jag klarar rundor på över 5 timmar med skärmen på i icke-pro mode med bara ett litet extra batteri på cykelramen (se tråden om battertid). Dock kan man ju dra ner på informationen som skickas till telefonen då skärmen är släckt. Bara uppdatera fiendens positioner var 5 sekund kanske. Man vill ju inte behöva vänta en massa tid att synca data för att se var fi är då man väl slår ingång den igen. Fast som sagt jag slår aldrig av skärmen då jag kör normalt.
För att jag skall kunna avgöra din fart bör uppdaterings frekvensen inte variera värst mycket. Om du går och jag cyklar vill jag se att jag har den fördelen och därmed hinner ta zonen du är på väg mot om jag växlar upp en växel och trampar på liteSkywriter wrote: Om man befinner sig långt från en zon finns det ingen anledning att uppdatera med någon sekunds mellanrum. Samma sak gäller när man går. Om Appen skickar min position varannan sekund när jag går är det inom GPSens felmarginal och det tillför inte något. Bättre då att skicka positionen när man har flyttat sig 10-20 m. Kommer man nära en zon kan uppdateringen vara oftare men om det inte finns en chans att jag kan nå en zon inom 5 minuter finns det ingen anledning att skicka ny position varannan sekund.
Gåturfade halva stan idag, 17 zoner, med min Nexus One i EDGE (alias 2G).mortuus wrote:Man kan visserligen slå på Edge så det drar mindre, fast det tar längre tid att skicka data osv...
Wallen wrote:Vad gäller att cache lagra google map så är det nytt för inte allt för länge sen. Därför var det inte möjligt fram till i höstas så dessa förslag avslogs. Men nu har google ändrat sig så detta borde vara ganska prioriterat för att få bukt med lagg hoppas jag....?
Vid snabb google sökning så hade jag kanske missförstått det hela så att google map tillåter det men de släppte det inte till tredjepart utvecklare.Arias wrote: Tror det enda som behövs är ren fakta/källa på att Google tillåter cachelagring av deras SATELLIT-kartor.
För detta var inte tillåtet när TurfDev kollade på det senast.
Wallen wrote:Vid snabb google sökning så hade jag kanske missförstått det hela så att google map tillåter det men de släppte det inte till tredjepart utvecklare.Arias wrote: Tror det enda som behövs är ren fakta/källa på att Google tillåter cachelagring av deras SATELLIT-kartor.
För detta var inte tillåtet när TurfDev kollade på det senast.
http://googleblog.blogspot.se/2011/07/d ... bs-in.html
http://gadgetwise.blogs.nytimes.com/201 ... e-mapping/
Detta var ju dock i somras och det var en programmerare som för ett par veckor sa till mig att man nu fick casha kartor från google... så får väl undersöka om google ändrat sig eller inte.