Fler zoner till Sundsvall

Moderator: Zonemakers

turftreken
Country: Sweden

Re: Fler zoner till Sundsvall

Post by turftreken »

Håller med, stardust du har gjort ett bra jobb med Sundsvall. Rundan över södermalm-skönsmon-kuben-centrum var helt meningslös att cykla förut men nu är det ett väldigt bra stråk. Det är inte lika självklart att det just är centrum som man ska cykla i.. Vissa rundor är nu riktigt bra även om cu givetvis inte plocka lika mycket zoner. Det finns ett par hål dock men jag antar att de täpps till med tiden. Personligen tycker jag att selånger/granlo har fått sitt nu.. ;-) och att det snarare bör täckas upp på andra håll, t.ex. lite längre turfrundor bör uppmuntras. Tänkte att jag skulle lägga upp ett förslag mellan sidsjö-medskogs-allsta-klingsta-kvissleby. Samt marmen runt.... Trevliga cykelstråk och turen är inte mer än 4-5 mil i trevlig miljö :-)

Tycker staden börjar bli en mönsterstad för hur det kan komma och se ut i framtiden. Många röra sig i sina områden och centrum är inte det självklara för sin tur. Detta ställer dock höga krav på regelverket.. så nu saknas bara en rejäl reformering av regelverket för att skapa en miljö där mycket TO lönar sig och PPH:n inte blir lika avgörande
SaLa
Information Manager

Post by SaLa »

Fantastiskt! Jätteroligt att det äntligen är värt att ta sig till Bergsåker. Tack! Har tagit zonerna i Bergsåker och Granlo två gånger nu. Det enda jobbiga var när jag kom till RailBridge och skulle lyfta cykeln över staketet, nästa gång ska jag nog cykla en liten omväg runt staketet och sen ner mot ån. Jobbigt med tung cykel =)
Nåt annat fantastiskt är att VikingGrove fått en nyare mycket snyggare form. Det tackar vi också för! Fast den snyggaste zonen vi har är InfoZone :)
Förhoppningsvis smälter snön snart i skogen också, så blir det ännu mer fart på oss.
Tiny

Post by Tiny »

turftreken wrote:Tänkte att jag skulle lägga upp ett förslag mellan sidsjö-medskogs-allsta-klingsta-kvissleby. Samt marmen runt.... Trevliga cykelstråk och turen är inte mer än 4-5 mil i trevlig miljö :-)
Ah, du tänker så stort. Inte illa. Jag skulle gärna ta den cykelturen, men jag ser en stor risk att det blir bilturf-zoner av det hela. Det gäller att hitta bra cykelstigar på bit från bilvägen. Kan bli en fruktansvärt bra runda, men det krävs lite jobb. Kanske skulle ta en tur ditåt och reka, längesedan jag cyklade ditåt.

Och så hade det varit trevligt med en runda där man (kanske) får behålla zonerna längre än några timmar :)
turftreken

Post by turftreken »

Tiny, vad sägs om att ta en rekrunda i maj och sätta ihop ett förslag? Vi kan också ta rundan från Stockviks idrottsplats upp till södra.. Har ett par rikrigt bra platser där zonerna skulle kunna vara (tidigare hittaut kontroller)

Sent from my LT15i using Tapatalk
Tiny

Post by Tiny »

turftreken wrote:Tiny, vad sägs om att ta en rekrunda i maj och sätta ihop ett förslag?
JA!
turftreken wrote: Vi kan också ta rundan från Stockviks idrottsplats upp till södra.. Har ett par rikrigt bra platser där zonerna skulle kunna vara (tidigare hittaut kontroller)
JA! Har länge funderat på att cykla den biten, men då åt andra hållet. Nedförsbacke i skog är bland det bästa jag vet :)

Jag höll också på med Hittaut innan jag började med turf, och det finns ganska många beröringspunkter. (komma ut och röra sig, motionera med mål, följa en karta) Jag har sneglat på Expandator, och det hade varit lite roligt att sätta ut Turf-reklam i hittaut-zonerna :)

Tabbade just till http://www.hittaut.nu/default.aspx?arti ... a0b668f388 , och det ser ut som att de har gjort sin egen app. Väldigt likt alltså. Det går säkert att locka nya turfare därifrån, speciellt när alla hittautkontroller tas in i september.

Och så vet jag vart månadens förslag hamnar. Efter de nya zonerna (Tack!) ska jag ut och reka mellan zonerna Utkanten och Drillo. Hade varit trevligt att bygga ihop zonerna till en runda genom skogen.
SaLa
Information Manager

Post by SaLa »

Tiny wrote: Och så vet jag vart månadens förslag hamnar. Efter de nya zonerna (Tack!) ska jag ut och reka mellan zonerna Utkanten och Drillo. Hade varit trevligt att bygga ihop zonerna till en runda genom skogen.
Nära rättspsyk ;)
Tiny

Post by Tiny »

SaLa wrote:Nära rättspsyk ;)
Just det. Jag kan tänka mig att om vanliga människor funderar på varför det stannar okända människor utanför deras hus och tittar på mobilen, så kan det komma lite kraftigare reaktioner från dom som bor i det huset :)

Men det ser ut att finnas stigar som går runtom, istället för precis förbi.
Tiny

Post by Tiny »

Det blev en annorlunda runda. Träningsvärk på nya ställen efter att ha släpat en mountainbike genom bitvis snårig skog. Så går det när man inte hittar stigarna på en gång :) Men när man hittar dom är det desto roligare; fint utförsrull nästan hela vägen från Utkanten (om man tar sig rätt väg dvs.). Sen såg jag mycket annat fint, bland annat blåsippor, vilket jag förstått är fint och ovanligt. Själv är jag uppväxt i det enda länet där de inte är fridlysta, så det tog en stund innan jag kom ihåg att jag skulle titta en gång extra :) Sen såg jag vad jag gissar är älgspillning, och det finns inte alls på Gotland. Återigen: Turf får mig inte bara att motionera mer, det skapar nya upplevelser och tar mig till nya ställen.

Månadens tre förslag ligger på finare ställen mellan Utkanten och Nacksta ungefär där punkterna är på kartan. Den skulle nog behöva kompletteras med en zon ungefär här för att knyta ihop det hela. Och när jag ändå är igång och ger förslag utanför appen tycker jag att två zoner här skulle knyta ihop Nacksta och sidsjöområdet på ett bra sätt. Jag förstår om det bliev lite mycket för admins att gå igenom, men jag skulle gärna få tillbaka tio zonförslag i månaden :)

Området mot rättspsyk var inte så roligt; stigarna slutade abrupt med en skylt "Sjukhusområde, obehöriga äga ej tillträde."
SunYour
Zone General

Post by SunYour »

Kul att du hittade ut i bushen också, till den grad att det resulterade i att du lade samtliga zonförslag ute i obygden :)

Den som lever får se...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
turftreken

Fler zoner till Sundsvall

Post by turftreken »

Tiny, ta helikoptern ;) jag tar dessa till vintern med skotern.

Slösa inte bort dina förslag i maj dock.. Dessa Behövs under rek rundan ;)

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Post Reply

Return to “Västernorrland”