Järvafältet, eftersatt

Moderator: Zonemakers

jester
Posts: 13
Joined: 05 Oct 2012 20:33
Country: Sweden

Re: Järvafältet, eftersatt

Post by jester »

Jag har två omgångar i rad nu föreslagit några nya zoner ute på Järvafältet Norra. Det finns några stycken där, men de är alldeles för få enligt mig. Fältet kryllar av fina ställen och gångvägar mellan dessa.

De tre zoner jag har föreslagit är OverlakeWest, OverlakeSouth och OverlakeEast. Alla tre ligger vid Översjöns strand, på fina ställen, nära gångvägar/större stigar och har en jättefin utsikt ut över Översjön. Dessvärre har jag inga fina bilder att skicka med, men det kan ordnas om någon reviewer önskar så.
Limosa
Posts: 3
Joined: 04 Nov 2012 10:06
Country: Sweden

Re: Järvafältet, eftersatt

Post by Limosa »

Zontjuven wrote:Letade efter stora hål i Stockholmskartan, det var iofs inte svårt.... men bland de största hålen är ju ett av våra största naturområden, Järvafältet.

Cyklar och promenerar själv en del där och vet några fina platser. Jag har i appen redan föreslagit några av dem, kommer inte riktigt ihåg vilka.... Allt kring sjöarna är finfint, de jag har märkt ut är fina lättillgängliga, inget skogsmulleklättrande.

Knåpade ihop en karta a´la Sundsvalls modellen.

Vägarna är avstängda för biltrafik så endast de som är i ytterkanterna är för lata turfare :D
Upp med lite zoner i naturen :D

Öppna kartan i ny flik för att se hela...
Jag måste motsätta mig förslaget om en zon vid fågeltornet. För det första har ju som de flesta vet tornet brunnit upp.

Men framförallt tror jag inte stigen ut till tornet klarar av den ökade cykeltrafiken. Stigen kan tidvis under våren vara väldigt lerig och upptrampad och är spångad på vissa ställen.

Om det skulle byggas ett nytt fågeltorn kommer det förvisso bli en helt annan trafik dit ut. Men än är det inte något beslut om det blir något nytt fågeltorn.

Jag vet inte om det låg något zonförslag på Älgkärrstippen? Det går en väg upp där på baksidan.
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Järvafältet, eftersatt

Post by Zontjuven »

Att tornet brunnit ned visste jag inte, har inte varit ute där på länge...
Möjligen skulle stigen ut fara illa av cykelspår, men att det i övrigt skulle bli särskilt ökad trafik med en zon där vetetusan. Hur många takes i veckan kan man tänka sig? 5-10, det klarar nog stigen.

Jag gillar ditt förslag uppe på toppen!

Det man missar om man endast tittar på kartan är att biltrafik är helt förbjuden i hela området och vägarna är avspärrade med ett antal vägbommar. Kan vara bra för zonmakarna att veta.
Fd världsmästare i TURF
Limosa
Posts: 3
Joined: 04 Nov 2012 10:06
Country: Sweden

Re: Järvafältet, eftersatt

Post by Limosa »

Jo tack tornet brann ned i våras. Om du inte sett det kanske jag besöker den stigen lite oftare än dig ;)

I övrigt är det ju bara att peppra norra Järva med zoner så länge man håller sig till de stora vägarna! Det är ju jätteroligt att gå och cykla där. Undvik dock ridstigarna som finns i skogen. Där är det inte roligt med cyklister.
Post Reply

Return to “Stockholm”