Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

JDB
Posts: 14
Joined: 07 Mar 2013 21:59
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by JDB »

Just industriområdena finnslätten/tunbytorp/stenby/lunda ligger ju rätt avsides, utan några direkta bostadsområden att knyta ihop, utom möjligtvis Gryta med de zoner som redan ligger på dessa industriområden, vidare bort mot Haga/Malmaberg
Gryta, skallberget,gideonsberg,haga,branthovda gränsar till finslätten/stenby.

Vad man tycker är avsides är ju ganska subjektivt. Bor man på andra sidan stan så är det klart att det känns avsides. (för dig tex.)

Till gryta finns det egentligen bara 1 väg som är värd att ta ( om man nu vill ta några poäng) då östra sidan av gryta är helt tom på zoner. Går man vidare till stenby så finns det ingen zon alls. Det finns 4st i utkanten på finnslätten som helt helt anpassade för bilturf, det finns inget att hämta där som motionär. Det jobbar minst 6 av de mest aktiva turfarna i västerås på finnslätten, men det finns knappt några zoner.
På gideonsberg finns det 2st zoner på likastor yta som västerås centrum är - och där finns det ca 15 zoner.

Det vore kul att kunna välja lite olika rutter, men det är lite klurigt för det finns inga i närheten, och de som finns, byter ägare varje halvtimme ;)
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by SunYour »

JDB wrote:
Just industriområdena finnslätten/tunbytorp/stenby/lunda ligger ju rätt avsides, utan några direkta bostadsområden att knyta ihop, utom möjligtvis Gryta med de zoner som redan ligger på dessa industriområden, vidare bort mot Haga/Malmaberg
Gryta, skallberget,gideonsberg,haga,branthovda gränsar till finslätten/stenby.

Vad man tycker är avsides är ju ganska subjektivt. Bor man på andra sidan stan så är det klart att det känns avsides. (för dig tex.)

Till gryta finns det egentligen bara 1 väg som är värd att ta ( om man nu vill ta några poäng) då östra sidan av gryta är helt tom på zoner. Går man vidare till stenby så finns det ingen zon alls. Det finns 4st i utkanten på finnslätten som helt helt anpassade för bilturf, det finns inget att hämta där som motionär. Det jobbar minst 6 av de mest aktiva turfarna i västerås på finnslätten, men det finns knappt några zoner.
På gideonsberg finns det 2st zoner på likastor yta som västerås centrum är - och där finns det ca 15 zoner.
Finnslätten är en perifier del av staden oavsett var man bor, och generellt undviker vi lägga zoner på industriområden eftersom det normalt inte är någon trevlig turfupplevelse att cykla omkring på dessa områden.
Det är ju dock ett känt faktum att det jobbar några turfare kring Roboticszone, därav mina förslag till undantag.
Att ta fram stora zonströsslaren på ett industriområdet är tjänstefel, det var vad jag ville förmedla.

Finns det kanske någon runsten eller nån ruin inbakat i området nånstans, ja då ökar chansen (tex som SaltyMeadow och StGertruds) även om nån enstaka transportzon alltid får plats.

Koka ner ditt förslag till två zoner på industriområdet, så ökar säkert chansen att det blir just dem :-)
Det brukar ändå inte kastas ut mängder av zoner, och jag skulle bli ganska förvånad om alla kom på ett industriområde när det finns mängder av hål att fylla i bostadsområdena...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
JDB
Posts: 14
Joined: 07 Mar 2013 21:59
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by JDB »

MurmurZone, ligger precis under stora elledningen, på cykelbanan, så fort det är fukt i luften så surrar det runt elledningen, därav namnet. Denna skulle koppla ihop gryta med stenby/finnslätten. Mao ytterliggare en väg till gryta.
Murmur.jpg
Murmur.jpg (184.26 KiB) Viewed 4553 times
PropulsionZone, ligger precis vid tunneln under lugna gatan, också en cykelbana. Denna punkt passerar många varje dag och skulle knyta ihop finnslätten mer, samt skapa en alternativ väg till gryta. Namnet inspireras av vad som tillverkas i området, strömriktare till tåg (dvs drivkraften).
propulsion.jpg
propulsion.jpg (199.32 KiB) Viewed 4553 times
MisplacedZone, ligger där cykelbanan viker in mot finnslätten från lundaleden. Denna gör kraftlinjegatan-lundaleden-lugna gatan en mer värd rutt att ta, samt bjuder in folk till gryta.
Namnet kommer alla som kommer ifrån grytahållet över bron att förstå, då de måste stanna mitt i nerförsbacken ;)
misplaced.jpg
misplaced.jpg (186.08 KiB) Viewed 4553 times
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by affanicaffan »

JDB wrote: Namnet kommer alla som kommer ifrån grytahållet över bron att förstå, då de måste stanna mitt i nerförsbacken ;)
Trafiksäkert?
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Jimo »

Det är en flack nedförsbacke. Misplacedzone är inget bra namn. Något av företagen där kanske vill namnsponsra?

Murmurzone har jag lagt förslag på flera gånger.
JDB
Posts: 14
Joined: 07 Mar 2013 21:59
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by JDB »

Trafiksäkert?
Det är på en cykelbana.
Misplacedzone är inget bra namn
Namnet har ingen betydelse för min del :) Naturligtvis är det bra om något företag vill sponsra, Enics kanske? Jag har ingen aning om hur man går till väga för att styra upp sådant :)
JDB
Posts: 14
Joined: 07 Mar 2013 21:59
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by JDB »

Här kommer lite förslag på zoner till Gryta:

Potplains, fyller tomrum på gryta, denna ligger norr om apalbyskolan på en grusväg som korsar en stor gräsmatta.
potplains.jpg
potplains.jpg (209.99 KiB) Viewed 4534 times

Potchurch, fyller tomrum..., ligger vid grytakyrkan.
potchurch.jpg
potchurch.jpg (199.64 KiB) Viewed 4534 times

Potstop, fyller tomrum..., ligger vid gamla konsum (som numera är nerlagd).
potstop.jpg
potstop.jpg (210.55 KiB) Viewed 4534 times
JDB
Posts: 14
Joined: 07 Mar 2013 21:59
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by JDB »

Ett till förslag till gryta:

Eastpot, fyller tomrum på östra gryta. Ligger vid en cykelkorsning.
eastpot.jpg
eastpot.jpg (204.83 KiB) Viewed 4533 times

Sen i och med att runskrift var på tapeten tidigare så kan jag ju nämna att nära HerrZone så finns det faktiskt hällar med skrift på. Jag tycker att zonen bör flyttas till blåa markeringarna och kanske även byta namn till HellZone? =)
herrzone.jpg
herrzone.jpg (154.57 KiB) Viewed 4533 times
JDB
Posts: 14
Joined: 07 Mar 2013 21:59
Country: Sweden

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by JDB »

Jag har lagt zonerna i googlemaps istället. Det blir mer översiktligt:

https://maps.google.com/maps/ms?msid=21 ... 4,0.111494

Jag efterlyser dock en liknande karta med alla existerande zoner, det skulle bli mycket enklare att föreslå om man har dem uppe när man planerar de nya! :) Finns detta?
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by TBIT »

JDB wrote:Jag har lagt zonerna i googlemaps istället. Det blir mer översiktligt:

https://maps.google.com/maps/ms?msid=21 ... 4,0.111494

Jag efterlyser dock en liknande karta med alla existerande zoner, det skulle bli mycket enklare att föreslå om man har dem uppe när man planerar de nya! :) Finns detta?
Kolla om http://turf.urbangeeks.org/ passar dina behov!
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Post Reply

Return to “Västmanland”