Page 2 of 6

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 16 Jun 2013 17:39
by Isengrim
bubblan wrote:
Ärligt talat. Jag tror du oroar dig i onödan. Det kommer inte bli lönt att hålla på så där. Vem vill ha ett nytt konto varje månad för några sketna blocktidsminuter... Vem bryr sig så mycket om en newbie så man går ut bara för att blocka denne...
Det finns alltid folk som kommer missbruka det. 30 min extra är inte några sketna blocktidsminuter, det är rätt mycket rätt tid på dygnet.

Vill man mota olle i grind så kan det mycket väl vara så att man gör det, vem vill ha nån som blockar en timme på sin bakgård?

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 16 Jun 2013 17:44
by Isengrim
Cee wrote:Att bli av med sin zon behöver inte vara av ondo, tvärt om så kan det nog snarare vara en morot som får folk att ge sig ut igen. Tappar du en zon relativt fort så märker du ju ändå att det finns aktivitet, kan du blocka ett området i en timma helt själv så kanske man istället kan få känslan "jaha, var det bara det?".
När jag och MissMarple började så var kort blocktid perfekt på den enda stackars zonen i Fisksätra, var ju bara att gå ner 5min tidigare så hann vi båda ta zonen, när man skulle iväg. Tyvärr funkar ju inte det längre (30 resp 28 min) och fler zoner har ju inte tillkommit här :(

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 17 Jun 2013 22:02
by mortuus
Tycker det är bra som det är, även om 30min är något kort är man ny så klart man får jobba lite mer än dom som redan är över lvl30, är inte det hela grejen man ska inte få allt serverat direkt.

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 17 Jun 2013 22:39
by farbrorP
Jo, det är det. (tycker jag) Jag var också frustrerad i början, men det kändes bra varenda gång man lade till en blockminut och ibland knaprade bort en takeoversekund. (det gäller ju fortfarande ett bra tag till förresten :) )

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 18 Jun 2013 00:32
by wsnurr
embeoo wrote:Intressant, men 60 minuter är lång tid, det var max tiden en gång i tiden, finns en anledning till att den halverades...
Nu kommer inte rookies blocka upp ett helt område antagligen, men alla upp till rank 30 har mer blocktid => det kommer låsa sig mer.

Jag tycker fortfarande att det är en bättre ide att under tillvänjningen, upp till rank 5-10, är man immun och kan ta trots block (man ser inte blocken/behöver inte bry sig om konceptet föränn man går över). De skulle också kunna ha långblock, men som sedan faller snabbt till dagens trappa, men mest tycker jag det hänger på veteranerna och låta nya få komma in i spelet innan man plockar för mycket av dem.
Kan man inte bygga vidare på ovan så att man kan vara blockerad max dubbla sin egen blockeringstid.
Dvs rank 1-5 så har man 5 min blocktid och kan max vara blockerad tio min. Därefter stiger tiden man kan vara blockerad gradvis tills man får rank 15 och därmed kan vara blockerad maximala 30 min.

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 18 Jun 2013 09:37
by äppelgran
Jag tror att man som nybörjare blir glad över sin första zone lost. Det är då det blir tydligt att det finns andra turfare därute.

Sen är det ju så att de flesta zonerna inte tas så ofta att blocktiden spelar någon roll.

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 18 Jun 2013 10:25
by bubblan
Roligt att åtminstone ett par ser problematiken och försöker hitta något som lindrar för nybörjaren. Problemet är förstås störst i de mest tätturfande områdena.

Visst, vi som blivit bitna och klarat av den första tiden tycker kanske att det är bra som det är nu. De flesta här i forumet hör nog dit. Problemet är att man skulle behöva veta vad dom som hoppar av har för anledning till det. Det är ett faktum att Take-25 medaljen innehas av väldigt många fler turfare än Take-100, och det är ju verkligen inte svårt att ta dessa medaljer. Många ger upp tidigt.

En annan sak som är lite avtändande inte bara för den rena nybörjare utan även för genomsnittsturfaren, är fokuset på topplistor för stora regioner och hela riket, med för de flesta helt ouppnåeliga toppresultat. Dela in regionerna i subregioner, och ge medaljer för placeringar även i dessa. Man kan ju börja med medaljer för regionerna!

Men det är väl främst ett problem för Andrimon, inte för oss vanliga redan frälsta turfare. Andrimon vill väl någon gång kunna tjäna några pengar på spelet.

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 18 Jun 2013 15:38
by Cee
Jag tror faktiskt att "problemet" inte drabbar de riktigt nya spelarna.

Först har man ett gäng som kanske installerar appen, startar den och antingen inte fattar hur det fungerar eller så orkar de röra på sig. Det är en rätt så stor grupp som drabbar all mjukvara.

Sedan så har du ett gäng som faktiskt testar en zon eller tre. Jag tror att det är rätt viktigt att de märker att Turf lever. Det gör inget om de tappar en zon, det är snarare något positivt.

Efter det så har du de som kört en handfull gånger. Det är nog där block-tiderna kan vara jobbiga. Man avancerar snabbt i rank men det gör inte så mycket extra på din block. Det är inte värre än att någon som tar en zon i din direkta närhet kan komma och ta den nästan direkt efter dig. Jag upplevde detta läget som rätt störande då jag faktiskt gjorde rejäla rundor men mina förluster var rätt stora. Dock så blir det bättre allt efter han, det var lite av en morot att ta sig framåt för att blocka mer. Här är det bra att man tydligt kan se vad varje ny level ger för fördelar, det skapar lite mer habegär.

Från en kvart upp till maxtid är det nog ingen större skillnad på. De spelarna är väl insatta och om de lägger av så är nog blocktider en liten faktor här.

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 18 Jun 2013 21:27
by farbrorP
Jag tycker att man upplever blocktiden olika beroende på om man är blockare eller blockad.
En kvarts blocktid mot sig upplever man gärna som längre än en halvtimmes egen blocktid.
"Man hinner ju knappt ur zonen innan någon tagit den" gäller oavsett blocktid. ;)

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 18 Jun 2013 22:25
by Bast
Jag har en tråd om just detta när jag var "rookie"
Sök ;)

Som jag skrivit i den tråden så vidhåller jag att det är fel med blocktiden, den borde kortas ner till 15 istället.
Men det är min åsikt det. :)