Nu har jag ägt och brukat min Brommie i ett par veckor och jag måste säga att jag är väldigt kär i den. Småsaker finns det ju alltid som man inte är riktigt vän med men i det stora hela funkar den som jag hoppades. Börjar lära mig att fälla ihop och upp ganska snabbt och man får en del nyfikna blickar vid varje tillfälle. Jag som liggcyklist är van vid sånt sen tidigare så det gör ingenting.
Vad är inte jättebra? Tja, den går lite trögt på ojämnt underlag. Gillar inte kullersten särskilt mycket, t ex. Tur att sådant är sällsynt nyförtiden. På min modell med halvhögt styre blir man lite vindkänslig eftersom man sitter ganska upprätt. Motvind är TRÖGT. Då skall tilläggas att inte den 6cm längre än standard sadelstolpen jag valt till, räckte för rätt sitthöjd. När jag lade ett gelsadeltäcke på blev höjden i stort sett perfekt. Påpekade det i butiken när jag besökte dem idag och fick lösningen. Sadelklämman kunde vändas så att sadeln kom några cm högre. Så var det löst. Hojade som en kung när jag körde hem. Inte alls lika trött i benen. Det finns en teleskopisk sadelstolpe också för de som är riktigt långa men den är ganska klumpig och tilltalar mig inte helt.
De sex växlarna funkar fint men var lite knepiga att komma underfund med från början. Det är två reglage. Ett för ett ganska brett stegat 3-växlat nav och ett för de två utvändiga dreven bak som ger hög och lågväxel på de tre navväxlarna. När man väl lärt sig växla någorlunda i sekvens (innebär att flippa båda reglagen då och då) så går det riktigt bra. Visst måste man anpassa sig till växlarna och trampa därefter och inte småväxla hela tiden som man kanske gör med den vanliga 27-växlade hojen men det är en vanesak. Den här lille är ju en kompromiss och en bra sådan när man anpassat sig lite själv.Som trevlig city cruiser och lättare transportmedel funkar den fint.
Som den cykelnörd och prylnisse jag är har redan skaffat ett par uppgraderingar. (Ja inte ens 11 000 räcker ibland för att det ska bli perfekt.) Original växelreglagen i plast fungerar bra men känns riktigt rackliga. Det högra skramlar dessutom rejält vid körning på ojämn väg. Riktigt retligt I-landsproblem. Har därför ebayat till mig ett par lite rejälare metallreglage som ska på snart. En liten pimpig ringklocka var jag "tvungen" att köpa till det eftersom vänster originalreglage har en fint integrerad klocka som nu försvinner.
I grundutförandet kommer cykeln med ett par enkla rullar (vill knappt kalla dem för hjul) som man ställer cykeln på i hopfällt läge och vid parkering. Dessa har jag bytt ut mot ett par 59 mm inlineshjul med riktiga lager så att man kan dra cykeln efter sig i stället för att bära den hela tiden när den är nedfälld. Klar uppgradering. Det finns originaltillbehör också men inlinehjulen är kraftigare och så kunde jag fixa dem utan större kostnad.
Ett stabilt mobilfäste med svanhals har också införskaffats från Kjell o co. Nu kommer telefonen på bra höjd och tar inte i vajrarna på vänstersidan. Fästet kan sitta kvar även när man fäller styret. Perfa.
Nästa uppgradering blir att ditcha originalpedalerna (även om den vänstra är fällbar och cykeln blir lite bredare i fällt läge) och montera SPD-prylar. Jag är så van att köra med det så jag kan knappt vara utan dem. Får se om jag skaffar ett par smäckrare kombipedaler eller om jag kör med några jag redan har. (det här är min tionde cykel så jag har lite att välja på

) Jag skulle verkligen vilja ha tag på ett par SPD-sneakers också eftersom jag inte tycker att ett par flashiga Shimanoskor passar med Brommien riktigt. Dessa skulle sitta bra t ex.
Något mer? Jo, original handtagen är lite tunna och jag har stora nävar. Får hitta en lösning på det med. Tror dessa skulle vara mumsiga. Dock lite dyra.
Jo, just ja, en sak till. Det finns en del rätt trevliga prylar runt Bromptonhojarna också. Bland annat det här urgrymma verktygskittet som jag bara var tvungen att köpa till min älskling. (cykeln ja)

Kan berätta mer om det vid ett senare tillfälle.
Det var den första lilla rapporten från vikcykelträsket. Hoppas det kan vara till glädje.