Re: Zonförslag Västerås
Posted: 06 Jun 2017 21:18
Zonförslag - Skultunavägen (Västerås)
Det finns en lång cykelbana efter Skultunavägen i Västerås. Det finns en befintlig zon i norra änden (RidgePasture) och i söder finns SkultunaZone. Mellan dessa två zoner finns inga på den fina cykelbanan som går efter hela Skultunavägen. Det är en sträcka på ganska exakt 2 km som skulle kunna få några zoner utlagda.
Jag har provat att rita, testcyklat och på plats bedömt förslagen, och hemma på kartan mätt avstånd till befintliga zoner. På den 2 km långa sträckan kan man ju tänka sig att det skulle bli bra med t.ex. 3 zoner på den sträckan, men 500 metern mellan varje zon. Om det avståndet väljs mellan zonerna hamnar de inte riktigt bra i förhållande till befintliga zoner. Istället tror jag att fyra zoner på sträckan, med 400 meter mellan varje, en bra lösning.
PÅ en google-map-karta har jag ritat in förslagen och de befintliga zonerna:
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=s ... 85536&z=14
För att förklara terrängen lite, så ligger det på östra sidan om Skultunavägen en skog med motionsspår. Från Skultunavägen är ingen lätt skog att ta sig in i, då det är stora höjdskillnader och bergigt. Så de befintliga zoner som ligger i skogen tas enbart från motionsspåren, inte nerifrån Skultunavägen.
På västra sidan om Skultunavägen är det kyrkogård och ett kolonistugeområde. Höjdskillnaden är ganska stor utom längst i söder då det planar ut.
Från RidgePasture i norr till SkultunaZone i söder så är det en höjdskillnad på ca. 20 meter.
Den norra av de föreslagna zonerna (HovdestaBuss) kan upplevas som att den hamnar lite nära den befintliga (Hovdestalund). Ingen cyklar dock den gena vägen över den stora gräsmattan, det vore att häda . Möjligen kan vi titta på en alternativ placering/flytt av befintliga Hovdesta-zonen (men det är lite knepigt med kyrkogård, den ligger ganska bra där den är idag).
Den andra (norrifrån) föreslagna zonen Rosenlund kan upplevas som nära den befintliga BigCross. Men för att ta sig ner till (eller upp från) BigCross måste man följa den slingriga vägen och det är riktigt stor höjdskillnad (10 meter) och en stenmur hindrar effektivt alla försök att ta en genväg.
Har mätt lite och redovisar lite siffror kring avstånden mellan befintliga zonerna på kyrkogården och i koloniområdet. Avstånden till zonerna i skogsområdet har jag inte redovisat, då det är näst intill omöjligt att ta sig dit. De zonerna tas enbart från motionsspåret.
Det är ganska stor skillnad mellan avståndet fågelvägen och den sträcka man faktiskt behöver cykla. Detta beror på kyrkogårdsmurar, höjdskillnader och kolonitomter och det finns heller inga större möjligheter att ta en närmare väg om man promenerar.
RidgePasture (bef. zon) – HovdestaBuss (ny zon): Att cykla =ca 400 m. (Fågelvägen = ca 380 m.)
HovdestaBuss (ny) - Hovdestalund (bef.): 310 m. (210 m.)
HovdestaBuss (ny) - Gravklockan (bef.): 390 m. (310 m.)
HovdestaBuss (ny) – Rosenlund (ny): 400 m.
Rosenlund (ny) – BigCross (bef.): 320 m. (160 m.). (10 meters höjdskillnad)
BigCross (bef.) – OvanÖvreÅväg (ny): 400 m. (250 m.)
OvanÖvreÅväg (ny) – Koloniföresyn (bef): 430 m. (170 m.)
OvanÖvreÅväg (ny) – Skultunavägen (ny): 400 m.
Koloniföresyn (bef.) – Skultunavägen (ny): 390 m
Skultunavägen (ny) – Vallbybroa (bef): 380 m.
Skultunavägen (ny) – SkultunaZone (bef): 420 m.
En Eniro-karta som försöker redovisa avståndet mellan förslag och befintliga zoner, vet inte riktigt hur eniro-länkar fungerar och hur länge den finns kvar, men här är den:
https://kartor.eniro.se/m/TZqsu
Det kan verka mycket att önska fyra zoner på en och samma gång. Skulle vår zonläggare tycka att förslaget totalt är bra, men inte vill släppa så många zoner på en gång, så skulle man kanske kunna tänka sig att börja med två av de föreslagna zonerna. Och sedan vid ett senare tillfälle fortsätta med att lägga ut de andra två zonförslagen. Dock tror jag att det vore olyckligt att säga att två eller tre nya är Ok och flytta och tänka på andra placeringar än de föreslagna. Känns som jag vridit och vänt på detta och kommit fram till något bra
Oavsett om ett par eller alla fyra förslagen kan bli nya zoner, så känns Skultunavägen som en vit fläck på vår turfkarta, och jag är övertygad om att det kommer att vara zoner som mottas mycket positivt och kommer att tas mycket och ofta. Det är en riktigt skön sträcka att cykla, både uppifrån och nerfrån!
Kommentera gärna och fråga.
Med vänlig häslning
// playstreetking (Alf Gustafsson)
Det finns en lång cykelbana efter Skultunavägen i Västerås. Det finns en befintlig zon i norra änden (RidgePasture) och i söder finns SkultunaZone. Mellan dessa två zoner finns inga på den fina cykelbanan som går efter hela Skultunavägen. Det är en sträcka på ganska exakt 2 km som skulle kunna få några zoner utlagda.
Jag har provat att rita, testcyklat och på plats bedömt förslagen, och hemma på kartan mätt avstånd till befintliga zoner. På den 2 km långa sträckan kan man ju tänka sig att det skulle bli bra med t.ex. 3 zoner på den sträckan, men 500 metern mellan varje zon. Om det avståndet väljs mellan zonerna hamnar de inte riktigt bra i förhållande till befintliga zoner. Istället tror jag att fyra zoner på sträckan, med 400 meter mellan varje, en bra lösning.
PÅ en google-map-karta har jag ritat in förslagen och de befintliga zonerna:
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=s ... 85536&z=14
För att förklara terrängen lite, så ligger det på östra sidan om Skultunavägen en skog med motionsspår. Från Skultunavägen är ingen lätt skog att ta sig in i, då det är stora höjdskillnader och bergigt. Så de befintliga zoner som ligger i skogen tas enbart från motionsspåren, inte nerifrån Skultunavägen.
På västra sidan om Skultunavägen är det kyrkogård och ett kolonistugeområde. Höjdskillnaden är ganska stor utom längst i söder då det planar ut.
Från RidgePasture i norr till SkultunaZone i söder så är det en höjdskillnad på ca. 20 meter.
Den norra av de föreslagna zonerna (HovdestaBuss) kan upplevas som att den hamnar lite nära den befintliga (Hovdestalund). Ingen cyklar dock den gena vägen över den stora gräsmattan, det vore att häda . Möjligen kan vi titta på en alternativ placering/flytt av befintliga Hovdesta-zonen (men det är lite knepigt med kyrkogård, den ligger ganska bra där den är idag).
Den andra (norrifrån) föreslagna zonen Rosenlund kan upplevas som nära den befintliga BigCross. Men för att ta sig ner till (eller upp från) BigCross måste man följa den slingriga vägen och det är riktigt stor höjdskillnad (10 meter) och en stenmur hindrar effektivt alla försök att ta en genväg.
Har mätt lite och redovisar lite siffror kring avstånden mellan befintliga zonerna på kyrkogården och i koloniområdet. Avstånden till zonerna i skogsområdet har jag inte redovisat, då det är näst intill omöjligt att ta sig dit. De zonerna tas enbart från motionsspåret.
Det är ganska stor skillnad mellan avståndet fågelvägen och den sträcka man faktiskt behöver cykla. Detta beror på kyrkogårdsmurar, höjdskillnader och kolonitomter och det finns heller inga större möjligheter att ta en närmare väg om man promenerar.
RidgePasture (bef. zon) – HovdestaBuss (ny zon): Att cykla =ca 400 m. (Fågelvägen = ca 380 m.)
HovdestaBuss (ny) - Hovdestalund (bef.): 310 m. (210 m.)
HovdestaBuss (ny) - Gravklockan (bef.): 390 m. (310 m.)
HovdestaBuss (ny) – Rosenlund (ny): 400 m.
Rosenlund (ny) – BigCross (bef.): 320 m. (160 m.). (10 meters höjdskillnad)
BigCross (bef.) – OvanÖvreÅväg (ny): 400 m. (250 m.)
OvanÖvreÅväg (ny) – Koloniföresyn (bef): 430 m. (170 m.)
OvanÖvreÅväg (ny) – Skultunavägen (ny): 400 m.
Koloniföresyn (bef.) – Skultunavägen (ny): 390 m
Skultunavägen (ny) – Vallbybroa (bef): 380 m.
Skultunavägen (ny) – SkultunaZone (bef): 420 m.
En Eniro-karta som försöker redovisa avståndet mellan förslag och befintliga zoner, vet inte riktigt hur eniro-länkar fungerar och hur länge den finns kvar, men här är den:
https://kartor.eniro.se/m/TZqsu
Det kan verka mycket att önska fyra zoner på en och samma gång. Skulle vår zonläggare tycka att förslaget totalt är bra, men inte vill släppa så många zoner på en gång, så skulle man kanske kunna tänka sig att börja med två av de föreslagna zonerna. Och sedan vid ett senare tillfälle fortsätta med att lägga ut de andra två zonförslagen. Dock tror jag att det vore olyckligt att säga att två eller tre nya är Ok och flytta och tänka på andra placeringar än de föreslagna. Känns som jag vridit och vänt på detta och kommit fram till något bra
Oavsett om ett par eller alla fyra förslagen kan bli nya zoner, så känns Skultunavägen som en vit fläck på vår turfkarta, och jag är övertygad om att det kommer att vara zoner som mottas mycket positivt och kommer att tas mycket och ofta. Det är en riktigt skön sträcka att cykla, både uppifrån och nerfrån!
Kommentera gärna och fråga.
Med vänlig häslning
// playstreetking (Alf Gustafsson)