Stenungsund har 26 zoner och många är mycket riktigt bäst att ta till cykel men precis som i vilken annan typisk Turfstad så finns det zoner som blir tagna mer sällan för att de ligger i periferin. Det är som tidigare förklarat ofta i dessa zoner som bilar hittar sin inte obetydliga nisch. Mycket för att de förblir ens egna i mycket längre tid men även för att en bilturfare kan orka med att Turfa längre utan att krokna. Exemplen som tas upp här är inte de enda zonerna i Stenungsund som tas bäst med bil men all heder åt zonskaparna. Det finns inget o klaga på om zonerna i Stenungsund. Det är inte deras fel någonstans. Det är bara så spelet fungerar i dag.
Kartbild
På den här kartan ser vi Stenungsunds centrum längst till höger i bild. I vårat exempel cyklar/bilar Turfarna från centrum till zonen vid 2 (OwenBeach), vidare till zonen vid 4 (MonsterBridge) och sedan tillbaka till centrum. Zonen i mitten är helt ny och har därför ingen pph som vi kan räkna med så den lämnas orörd. Bilen behöver ta en större omväg om 2.3km via ett rödljuskors (3) för att ta sig till 4.
Egentligen finns det en ej betydelselös mängd backar och annat på den här rutten som mest skulle gynna bilen men eftersom det ska vara mer av en generell uträkning så lämnas dem därhän och cykeln får ta sig fram i 20km/h hela tiden medan bilen åker 70km/h med extra sekunder vid start och stopp för att uppväga acceleration och annat. Sträckorna är inte fågelvägen utan uppmätta via Eniro.
** ETAPP #1 **
Stenungsund Centrum -> OwenBeach 1.5km
-BIL-
Starta bilen 15sek
Köra 1.500m i 70km/h dvs. 19.45m/s ~ 77 sek
Vänstersväng 5sek (Punkt #1)
Stanna bilen 10sek
Gå 145m till zonen (50m längre än cyklisten) i 1.5m/s = 90sek
Ta zon 40sek
15+77+5+10+90+40 = 237sek
-CYKEL-
Cykla 1550 meter i 20km/h dvs. 5.55m/s = 279 sek
Gå 85m till zonen (lös sandstrand & brygga) i 1.5m/s = 57sek
Ta zon 40sek
279+57+40 = 376sek
** ETAPP #2 **
OwenBeach -> MonsterBridge 2.3km +2.3km extra för bil
-BIL-
Gå tillbaka till bilen 90sek
Starta bilen 15sek
Vänstersväng 5sek
Köra 4600m i 19.45m/s ~ 237sek
Rödljus 10sek (Punkt #3)
Stanna bilen 10sek
Gå till zonen 10sek
Ta zon 40sek
90+15+5+10+237+10+10+40 = 417sek
-CYKEL-
Gå tillbaka till Cykeln 57sek
Cykla 2300m i 5.55m/s ~ 414sek
Gå till zonen (mycket brant nedförsbacke med bom framför) 10sek
Ta zon 40sek
57+414+10+40 = 521sek
** ETAPP #3 **
Tillbaka hem till centrala Stenungsund 2.6km + 2.3km för bil
-BIL-
Gå till bilen 10sek
Starta bilen 15sek
Kör 4900m i 19.45m/s ~252sek
Rödljus 10sek
10+15+252+10 = 287 sek
-CYKEL-
Gå till Cykeln 10sek
Cykla 2600m i 5.55m/s ~ 468sek
10+468 = 478sek
** POÄNG **
Totalt använd tid
Bil: 237+417+287 = 15m41s
Cykel: 376+521+478 = 22m55s
Stenungsund är en numera aktiv stad men det senaste så har man i
medel fått behålla dessa perifera zoner på +2 och +3 pph i 6 dagar.
6 * 24 * 5 + 170 + 155 = 1045 poäng
Poäng per använd minut
Bilist: 67
Cyklist: 46
** SLUTSATS **
I perifera zoner som dessa ökar ens poäng-effektivitet omkring 50% om man använder bil jämte cykel. Du kan fortsätta långt efter cyklisten tappat orken och när du är klar med udda-zonerna kan du ta de mer centrala cykelvänliga zonerna med din egen cykel utvilad som du är i motsats till heltidscyklisten.