Jönköping och Huskvarna

Moderator: Zonemakers

User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by Toubkal »

Tack så mycket snälle Blabert! :) Blev ju fler än vad man vågade hoppas på. Fantastiskt kul. Kan man få någon enstaka mellan Taberg och Vaggeryd (södra Månsarp eller Byarum kanske?) och mellan Vätterslund och Trånghalla (Tex vid Eklundshov/Kortebo station?) och mellan Bankeryd och Habo (tex Domsand eller motell Västgöte?) så kan det inte bli bättre.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by SunYour »

Flyttade en massa gnabb till egen tråd. Fortsätter det i den här tråden låser jag den vid behov...

Länk till tråden: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=91&t=3217
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Malaco
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2012 07:39
Country: Sweden

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by Malaco »

Tackar särskilt för zonerna runt Huskvarna området : ) !
Härlig aktivitet på dom också, fått ungefär 50 takeovers på knappt 10 dagar .
Hoppas inte vi har ett årsväntan tills fler dyker upp :roll:
User avatar
Bast
Posts: 93
Joined: 19 Nov 2012 17:56
Country: Sweden
Location: Jönköping
Contact:

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by Bast »

Tack för alla dessa Zoner Blabert.

Såg att du hade laggt 4st zoner i Tenhult viket var trevligt då jag ändå cyklar havägs dit 6 dagar i veckan numera. ;)
Dock skulle jag vilja att det fanns 2 zoner på ditvägen då det är 8Km tillbaka till huskvarna/jönköping utan en enda zon i sikte.
Så lägger 2 förslag här så kanske vi kan få de 2 på vägen.
Den ena ligger på Toppen av Nässjövägen ca 3Km ovanför Ekhagen, det är en cyckelväg som gå precis där.
Den andre är utanför Rogberga K:A.
Sen för att få en "riktig" runda skull man kunna kompletera med 2-3 Zoner på Huskvarnavägen, då blir det en runda på ca 2 Mil där man inte behöver åka tillbaka samma väg utan man kör "runt".

Men som sagt, det är bara en önskan från min sida.
Turf On

Image
Image
Image Image Image Image Image Image Image
Image
Mobil: iPhone 5 Färdsätt: Cykel Stad: Jönköping
User avatar
Bast
Posts: 93
Joined: 19 Nov 2012 17:56
Country: Sweden
Location: Jönköping
Contact:

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by Bast »

Detta bore kanske ligga i förslagstråden, men jag vill ju gärna ha fler zzoner också. :)

Alla dessa "småhålor" som nu fått zoner är ju trevligt för de som cykar/passapåturfar åt det hållet.
Men jag vill slå ett slag för Gränna/Tenhult.

Det är perfekta cykelvägar åt båda hållen men endast ett fåtal zoner, åt Gränna finns ju inget.
2 stackare som ligger på vägen, 4 mil med 2 zoner.
Senast jag cyklade det hållet mötte jag flertalet cyklande människor då det är en fin cykelväg till skärstad.

Så varför inte lägga ut flera åt det hållet?
Det skulle uppskattas, sen har jag ju iag laggt 2 förslag åt Tenhult men inte fått någon respons & det finns utrymme för mer.

Min idé dock är den att det borde finnas sommar-zoner som tex åt gränna hållet, för ingen normal människa ger ju sig ut mitt i vintern & cyklar den vägen iaf.
Så kanske man kunde aktivera just dessa "långdistans"zoner som tas mest på sommaren & deaktivera dem när vintern kommer?
alternativt skulle de kunna finnas kvar men med lägre pph & take poäng, då de under vintertid endast skulle bli bilturfade ändå.

EDIT* Lägger till en av mina cykelrundor som jag tycker är trevlig men som sknar en hel del zoner om man inte räknar alla som då ligger mitt i centrum. de röda strecken sankar zoner helt.
Med detta menar jag inte att det behöver strösslas 20 zoner förstås.
Attachments
turfrunt.jpg
turfrunt.jpg (119.22 KiB) Viewed 2710 times
Image Image Image Image Image Image Image
Image
Mobil: iPhone 5 Färdsätt: Cykel Stad: Jönköping
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by Wallen »

Jag förstår vad du vill men personligen ser jag nog hellre zonförtätning i Jönköping och Huskvarna. Centrala Huskvarna kan ju t.ex. en turfare med 30 min block blocka mer eller mindre alla zoner där det är någorlunda zontätt och inte allt för stora höjdskillnader. Det skulle generera mer aktivitet på zonerna än pereferizoner som riskerar att mest bli bilzoner och fler zoner med alternativa vägar i tätbebyggt område ger roligare turfning i mina ögon.
User avatar
Bast
Posts: 93
Joined: 19 Nov 2012 17:56
Country: Sweden
Location: Jönköping
Contact:

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by Bast »

Wallen wrote:Jag förstår vad du vill men personligen ser jag nog hellre zonförtätning i Jönköping och Huskvarna. Centrala Huskvarna kan ju t.ex. en turfare med 30 min block blocka mer eller mindre alla zoner där det är någorlunda zontätt och inte allt för stora höjdskillnader. Det skulle generera mer aktivitet på zonerna än pereferizoner som riskerar att mest bli bilzoner och fler zoner med alternativa vägar i tätbebyggt område ger roligare turfning i mina ögon.
Jo men snart är ju allt blocket vare sig du är i jkpg eller hva med tanke på att det är många 30mins blockare och mindre blir se ju inte.
Jag tar hellre en tur i periferin än slåss med alla i centrum.
Att de blir bilzoner är ju solklart då de ligger där de ligger, men då kan man ju ifrågasätta varför de "utsocknes" ställena fick en hög zoner medans andra hållet inte fått en enda zon.
Är ju inte logiskt alls.
Vissa säger hej och pang dyker de upp zoner, andra ber att man tittar på andra områden och ignoreras.
Sorry men det är fakta.
Image Image Image Image Image Image Image
Image
Mobil: iPhone 5 Färdsätt: Cykel Stad: Jönköping
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by Dacop »

Bast wrote:
Wallen wrote:Jag förstår vad du vill men personligen ser jag nog hellre zonförtätning i Jönköping och Huskvarna. Centrala Huskvarna kan ju t.ex. en turfare med 30 min block blocka mer eller mindre alla zoner där det är någorlunda zontätt och inte allt för stora höjdskillnader. Det skulle generera mer aktivitet på zonerna än pereferizoner som riskerar att mest bli bilzoner och fler zoner med alternativa vägar i tätbebyggt område ger roligare turfning i mina ögon.
Jo men snart är ju allt blocket vare sig du är i jkpg eller hva med tanke på att det är många 30mins blockare och mindre blir se ju inte.
Jag tar hellre en tur i periferin än slåss med alla i centrum.
Att de blir bilzoner är ju solklart då de ligger där de ligger, men då kan man ju ifrågasätta varför de "utsocknes" ställena fick en hög zoner medans andra hållet inte fått en enda zon.
Är ju inte logiskt alls.
Vissa säger hej och pang dyker de upp zoner, andra ber att man tittar på andra områden och ignoreras.
Sorry men det är fakta.
Om du med utsocknes ställen menar Taberg, Tenhult, Bankeryd och Barnarp med mera så är det ju områden där ett flertal turfare under en längre tid efterfrågat fler zoner. Rundan du pekar mot nu har så vitt jag vet aldrig varit uppe som föremål för diskussion tidigare så ett visst mått av tåladmod kan man ändå ha. Vi fick trots allt 58 zoner under förra omgången.

*Edit: Ordval.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Jönköping och Huskvarna

Post by Blabert »

2012, början av oktober: Hej!

2013-04-11: Pang!

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
Image
User avatar
MadMajk
Posts: 168
Joined: 08 Jul 2012 22:28
Country: Sweden
Location: Jönköping

Re: Jönköping och Huskvarna

Post by MadMajk »

Tjopp

Jag har funderat lite och kommit fram till att ett antal zoner bör få ny plats. Av alla zoner vi fick så hamnade väldigt många på platser där väldigt få/inga turfare är aktiva.

Om jag inte minns helt fel så sa/skrev du Blabert att du följde våra önskemål vilket såklart uppskattas, dessutom att du hellre sett en förtätning i områden med högre aktivitet. Jag är nu och var då inne på samma spår. Därmed föreslår jag att varannan zon söder om huvudkärnan flyttas från typ Norrahammar/Taberg/Barnarp och fördelas jämt i Huskvarna/Jönköping.

Nu kommer garanterat någon att säga nej till detta och må så vara. Min tanke är väl sådan att jag hoppas att det blir mer fart i ovan nämnda orter. Fast innan dess hoppas jag att mitt förslag hörsammas så att aktiva områden av turfare får mer att bita i. Och när/om det blir mer fart, aktiva turfare i ytterområdena kan zonerna placeras ut på nytt.

Jobbigt? Krångligt? Ja kanske så men det gynnar aktiva turfare i aktiva områden och på så sätt gynnar det turf på det stora hela.
MadMajk SJTD
Post Reply

Return to “Jönköping”