Fler zoner i Linköping plz :)

Moderator: Zonemakers

krval
Country: Sweden

Re: Fler zoner i Linköping plz :)

Post by krval »

Är nybörjare på detta och turfar i de västra delarna av Linköping. Tycker det är olyckligt att Malmzone ligger så ensam, vilket gör att man inte får så mycket för resan dit. Har föreslagit ny zon längs huvudcykelvägen ut till Malmslätt samt längs den mysiga cykelvägen längs norra gränsen av Kärna mosse. Dessa båda zoner skulle kunna göra zonerna till en trevlig slinga. Även i Jägarvallen skulle det vara bra med en zon. Det ger lite alternativ in och ut på en eventuell Malmslättsslinga som kan gå mot Ryd, Jägarvallen eller mot Universitetet.
Orange

Post by Orange »

Liten bump här..

Är det bara jag som tycker att det borde finnas lite fler zoner i det här området?

Image
Thunell

Post by Thunell »

Nej du är inte ensam om det;)

4-6 zoner borde gå in utan problem för att göra området attraktivt tycker jag...

Förut fanns det ytterligare ett ganska tomt område, men det fyllde jag upp någorlunda med en zon:)

Edit: jag vet 6-7 turfare som bor i eller i anslutning till området orange markerat(vissa mindre aktiva än andra)
Last edited by Thunell on 31 Jan 2012 21:32, edited 2 times in total.
gurubashi

Post by gurubashi »

Orange wrote:Är det bara jag som tycker att det borde finnas lite fler zoner i det här området?
En snabb titt på kartan ger att det ligger "en bit utanför staden". Men faktum är att Linköping är en rätt asymmetrisk stad och sett till befolkningstäthet så borde det nog få plats en eller två zoner till där. Nu är det väl kanske ändå redan rätt gott om zoner här i staden...

När vi ändå är inne på zoner i Linköping. Linghem. Vikingstad, Malmslätt, och Mantorp som är hålor av samma dignitet som Linghem och har en, tre, respektive åtta(!) zoner. Jag vet mist två tekniknördar som installerat Turf men lagt ned direkt för att "det ändå inte finns något i närheten", syftandes på Linghem. Samtidigt som en eller två zoner mer eller mindre i utkanten av staden ändå knappast gör någon stor skillnad för totalpoängen. (Himnafjällen är regional sevärdhet och så lång ifrån bilvägar man kan komma i tätbebyggt område)

Dessutom, räknat i avstånd ifrån stadskärnan ligger Linghem inte många meter längre bort än Hjulsbro/landeryd/Hackefors, som är inritat på denna karta... =)
Image
Thunell

Post by Thunell »

Sisådär 3km längre från stortorget, men visst, har andra småhålor zoner borde Linghem också kunna få två tre stycken
Orange

Post by Orange »

gurubashi wrote:
Orange wrote:Är det bara jag som tycker att det borde finnas lite fler zoner i det här området?
En snabb titt på kartan ger att det ligger "en bit utanför staden". Men faktum är att Linköping är en rätt asymmetrisk stad och sett till befolkningstäthet så borde det nog få plats en eller två zoner till där. Nu är det väl kanske ändå redan rätt gott om zoner här i staden...

När vi ändå är inne på zoner i Linköping. Linghem. Vikingstad, Malmslätt, och Mantorp som är hålor av samma dignitet som Linghem och har en, tre, respektive åtta(!) zoner. Jag vet mist två tekniknördar som installerat Turf men lagt ned direkt för att "det ändå inte finns något i närheten", syftandes på Linghem. Samtidigt som en eller två zoner mer eller mindre i utkanten av staden ändå knappast gör någon stor skillnad för totalpoängen. (Himnafjällen är regional sevärdhet och så lång ifrån bilvägar man kan komma i tätbebyggt område)

Dessutom, räknat i avstånd ifrån stadskärnan ligger Linghem inte många meter längre bort än Hjulsbro/landeryd/Hackefors, som är inritat på denna karta... =)
Jag kan verkligen hålla med om att det borde finnas fler zoner i utkanterna. Om man är lite mer erfaren så åker man in till innerstan för att få mer poäng. Det borde finnas typ som "uppstartszoner/nybörjarzoner" som man tar innan man börjar bli lite mer engagerad och åker lite längre turer. I Linghem t.ex så spelar det väl knappt någon roll om man lägger ut 5-6 zoner som sedan några fightas om.. Poängsystemet (enligt mig) borde också ändras på något sätt som gör att pph:n sänks några timmar/dag efter att man har tagit zonen..
gurubashi

Post by gurubashi »

Orange wrote:Om man är lite mer erfaren så åker man in till innerstan för att få mer poäng.
Haha... eller inte! Innerstan ger bara 65tp och snitt-tiden för att behålla en zon ligger väldigt nära blocktiden... =)

Men visst, de ligger rätt tätt...
Image
Jestra

Post by Jestra »

Orange wrote:Liten bump här..

Är det bara jag som tycker att det borde finnas lite fler zoner i det här området?

Image
Jag föreslog nyss två zoner i detta område och har sedan tidigare förslagit några zoner, bland annat en som ligger på en kulle som skulle varit en parkeringsplats, men eftersom man hittade historiska fynd när man grävde så fick det bli en pulkabacka istället. :)
Jag har också föreslagit en zon långt ner till höger på kartan ovan. Zonen ser ut att ligga på en bilväg mitt på ett fält, men är egentligen ett mycket vackert utflyktsmål. Fälten har gjorts om till fågelsjöar och vägen är avstängd för biltrafik. Jag tycker absolut att man borde ha en zon här.
Jestra

Fler zoner i Linköping plz :)

Post by Jestra »

Puffelipuff...
Blabert
Zonemaker

Post by Blabert »

Orange wrote:Liten bump här..

Image

Fin karta som har fyllts i lite med rött nu :-)
Image
Post Reply

Return to “Östergötland”