Page 3 of 13

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 22 Mar 2012 11:42
by Kajowi
När man kalkylerar är det också viktigt att ta hänsyn till zontätheten.

Det kräver samma tid/ansträngning att ett zontätt område ta 5-6 zoner, som i ett glesare område ta 3 zoner.
Lägger man till det i kalkylen får man helt andra poäng.

Du blir naturligtvis av med zonerna snabbare i ett zontätt område, men kalkylen blir likväl ojämn med dagens poängsystem.
Oroas därför över uttalanden och diskussioner som avser att höja tp i zontäta områden. :shock:

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 22 Mar 2012 11:57
by Blabert
Kajowi, det är ju ganska bra reglerat i och med att tp i zontäta områden för det mesta ligger på dryga hälften jämfört med zoner i mindre täta områden. Plus att man blir av med dom direkt, som du skrev.

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 27 Mar 2012 15:31
by pie-or-paj
Jag tycker att man bör lägga en multipel på Zonerna där extrema zoner kanske har en multipel på 4-5
(med extrema är det sånna som är riktigt svåra att ta, inte bara sånna det kostar lite soppa att ta) och normala zoner har en multipel på 1.

Sen multipliseras helt enkelt TP, Block Time och Return Time med zonens multipel.

Multipelen bör nog väljas av zonläggaren och vara statisk men kanske med något varningsystem för om en extrem zon tas ofta så att ni manuellt kan kolla upp vad som bör göras.

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 27 Mar 2012 16:35
by Arias
Drassen wrote:Om jag förstått det rätt så finns det nu ett antal alternativ..hjälp mig gärna att förfina förslagen:
Diskutera nu INTE om takepoints ska höjas eller inte, då går vi in på fel spår.

För att svara på ditt inlägg Drassen..
Drassen wrote: -Systemet är detsamma som nu men takepoints höjs.
ex: +1 (300tp), +9 (100tp)
för: systemet tycks ändå fungera hyfsat bra som det är, varför ändra något som fungerar?
mot: ?
Vi får fortfarande samma problem som i dagsläget att tp sänks när städer blir aktiva och en aktiv stad får en bestraffning istället för belöning. Det där förslaget känns som en otrolig omväg till något som inte kommer lösa problemet i längden.

Drassen wrote:-Takepoints blir statiska
ex: +1 (250tp), +9 (250tp)
för: enkelheten för nya turfare, det blir "rättvist" om man tar lika många zoner i åmål eller stockholm.
mot: man får inget extra för att ta zoner utanför centrum.
Verkar urtråkigt att ha samma poäng överallt..
Drassen wrote:-Takepoints frikopplas och beror på antal zoner inom X radie från sig själv.
ex:+1 (300tp om 1 annan zon inom 2km radie), +9 (100p om 20 andra zoner inom 2km radie)
för: ?
mot: det riskerar att bli samma fördelning som vi redan har idag.(långt bort=obesökt=hög tp)
Förutom att vi i dagsläget har en TP som ändras beroende på Fairy och sänker aktiva städer, med detta system skulle inte en stad bli sänkt bara för att folk är duktiga och turfar.

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 27 Mar 2012 16:40
by mortuus
Jag har en fråga, vad är det som styr mest när en zon ökar i poäng, är det att ju fler unika användare tar en zon som ex ger nu 4poäng/timmen kan den sen innan nästa månad bli värd 6 eller mer? Har alltid undrat varför vissa zoner ger bara 5-6 men ändå har flera hundra takeovers totalt... Hade varit väldigt intressant med grafer för varje zon hur dom har skiftat i poäng osv varje månad i snitt.

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 03 Apr 2012 13:32
by turftreken
Har klurat på det här med fairy.. och som jag ser det håller det inte mycket längre till. Som det ser ut nu är det bäst att bo i en stad där aktiviteten är hög i centrum (tätt med zoner) medan aktiviterna i utkanten/förorterna är låg. På så sätt kan du skapa dig en hög PPH samtidigt som du fortsätter att många zoner i centrum. Jag tror att TO poängen och PPH bör frikopplas från varandra och styras av helt andra kriterier..

Mitt förslag är att PPH beräknas på följande sätt om aktuell PPH är i intervallet 1 till 9:

PPHny = PPH - (((Timestamp - TOsenast)/3600)-1)

if PPHny > PPH
PPH=PPHny +1

if PPHny < PPH
PPH = PPH -1

TOsenast sätts antingen varje timme eller när en zon tas.

Eller på svenska.. :-)

Om zonen blir tagen inom en timme så ökas PPH:n med +1 för varje TO som sker. För varje timme som passerar utan TO så minskas PPH:n med 1. Givetvis så kan man sätta intervallet på tiden som önskas men jag tror att en timme skulle passa alldelse utmärkt.

Det här skulle innebära att TO skulle få större effekt, att ta döda städer skulle bli ointressant samt att extremt höga PPH:er skulle försvinna men PPHn skulle fortfarande ha effekt på spelandet. En spelare som i en aktiv stad går avslutar sitt turfande med t.ex. 50 zoner skulle fortfarande ha ett snitt på 4,5 PPH / zon under natten.

Ett andra steg skulle som sagt vara att frikoppla TO så att det är lika belönande att ta en 10 km runda och plocka 10 zoner som att ta en 3 km och plocka 20... men där har jag inga förslag ännu :-)

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 03 Apr 2012 14:40
by Wallen
Gillar förslaget till viss del turfreken men det behövs ett intervall då PPH står still också. I ditt förslag kommer PPH tvingas upp eller ned hela tiden om jag förstod det rätt.

Jag tror annars på förslaget att man varje dygn beräknar max pph för varje zon beroende på aktivitet mm och när man tar zonen får man zonens max pph vilket sedan minskas med -1pph för varje timme från TO.

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 03 Apr 2012 16:11
by Blabert
turftreken wrote:Har klurat på det här med fairy.. och som jag ser det håller det inte mycket längre till. Som det ser ut nu är det bäst att bo i en stad där aktiviteten är hög i centrum (tätt med zoner) medan aktiviterna i utkanten/förorterna är låg. På så sätt kan du skapa dig en hög PPH samtidigt som du fortsätter att många zoner i centrum. Jag tror att TO poängen och PPH bör frikopplas från varandra och styras av helt andra kriterier..

Mitt förslag är att PPH beräknas på följande sätt om aktuell PPH är i intervallet 1 till 9:

PPHny = PPH - (((Timestamp - TOsenast)/3600)-1)

if PPHny > PPH
PPH=PPHny +1

if PPHny < PPH
PPH = PPH -1

TOsenast sätts antingen varje timme eller när en zon tas.

Eller på svenska.. :-)

Om zonen blir tagen inom en timme så ökas PPH:n med +1 för varje TO som sker. För varje timme som passerar utan TO så minskas PPH:n med 1. Givetvis så kan man sätta intervallet på tiden som önskas men jag tror att en timme skulle passa alldelse utmärkt.

Det här skulle innebära att TO skulle få större effekt, att ta döda städer skulle bli ointressant samt att extremt höga PPH:er skulle försvinna men PPHn skulle fortfarande ha effekt på spelandet. En spelare som i en aktiv stad går avslutar sitt turfande med t.ex. 50 zoner skulle fortfarande ha ett snitt på 4,5 PPH / zon under natten.

Ett andra steg skulle som sagt vara att frikoppla TO så att det är lika belönande att ta en 10 km runda och plocka 10 zoner som att ta en 3 km och plocka 20... men där har jag inga förslag ännu :-)
Alldeles för krångligt... Efter att ha känt på den nya kortare blocktiden i några dagar känns det som att spelet börjar balanseras mer och mer åt rätt håll, dvs där pph spelar mindre roll. En höjning av TP, exempelvis som Drassen föreslår till 300 (+1) 100 (+9) OCH en betydligt snabbare fairy (1-2 dagar) skulle nog göra balansen alldeles utmärkt.

I praktiken innebär att för varje avlägsen zon du tar måste du ta nästan tre i city för att få samma TP. Det skulle nog locka iväg ganska många ut från centrum, själv tycker jag att zoner som i dagsläget är värda 155TP är värda en omväg... Lägg på detta en fairy som inom några dagar justerar ner zoner i "döda" städer till +1 så har vi löst ticka-pph-problemet också. Skulle någon mot förmodan hitta 3-400 döda zoner tycker jag nog att personen är värd sin pph.

Sist, men inte minst, så har det skett och sker fortfarande en ganska kraftig zonförtätning i ytterområden, vilket också lättar upp de problem du pratar om turftreken. Jag tycker i grunden att nuvarande system är väldigt bra och det känns onödigt att ändra på det för mycket när några smärre justeringar förmodligen gör samma jobb :-)

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 03 Apr 2012 18:30
by tretton
Blabert wrote:Alldeles för krångligt... Efter att ha känt på den nya kortare blocktiden i några dagar känns det som att spelet börjar balanseras mer och mer åt rätt håll, dvs där pph spelar mindre roll. En höjning av TP, exempelvis som Drassen föreslår till 300 (+1) 100 (+9) OCH en betydligt snabbare fairy (1-2 dagar) skulle nog göra balansen alldeles utmärkt.

I praktiken innebär att för varje avlägsen zon du tar måste du ta nästan tre i city för att få samma TP. Det skulle nog locka iväg ganska många ut från centrum, själv tycker jag att zoner som i dagsläget är värda 155TP är värda en omväg... Lägg på detta en fairy som inom några dagar justerar ner zoner i "döda" städer till +1 så har vi löst ticka-pph-problemet också. Skulle någon mot förmodan hitta 3-400 döda zoner tycker jag nog att personen är värd sin pph.

Sist, men inte minst, så har det skett och sker fortfarande en ganska kraftig zonförtätning i ytterområden, vilket också lättar upp de problem du pratar om turftreken. Jag tycker i grunden att nuvarande system är väldigt bra och det känns onödigt att ändra på det för mycket när några smärre justeringar förmodligen gör samma jobb :-)
Håller helt och hållet med dig blabert :)

Re: Ändring av Takeover och PPH

Posted: 04 Apr 2012 10:51
by turftreken
Har väldigt svårt att se det krångliga i förslaget, enkelt och rakt system. Gynnar TO och minskar PPH beroendet.

Jag pratat med många turfare i vår stad och i princip alla säger samma sak, dvs att det inte är någon större mening att satsa på en vinst då vi inte kan konkurrera med konstanta PPH:er över 300+. De flesta som vinner en omgång har lika många % TP som % PPH. Turfandet skulle definitivt vara mycket högre här om du hade en reel chans att placera dig högt.

Senaste omgångarna:

Zontjuven 51% TO
SunYour 49% TO
Thunell 48% TO
KP 31 % TO!

Den solklara vinnaren i omg. 16 borde i ett mer rättvist system ha varit michel76 som kom trea trots att han hade 20% mer TO än ettan och detta trots att staden han tog sin TO i inte var så zontätt som nu.

Så ärligt, tretton och blabert jag förstår inte vad som är bra. Förklara er gärna men som är är nu så tävlar inte jag och mina fellow turfers i min region på samma villkor er. Några smärre justeringar räcker inte det måste till en radikal förändring..

min runda i söndags som innefattade 111 TO resulterade i en TO % på 84. Jag hade klart mest tagna zoner i Sverige men på morgonen när jag vaknade så hade jag bara en PPH på 75 och trots ett par längre rundor under måndagen så hade jag 2 zoner kvar efter mindre än ett dygn.

Fairy är förnärvarande väldig unfairy, personligen hade jag tänkt satsa denna omgång men tappade helt enkelt sugen då jag inser att det krävs 30-40% mer tid av mig än om jag skulle bo i t.ex. Stockholm, där jag lätt kan plocka ytterzoner som jag får behålla ett par dygn och sedan öka på TO genom att plocka centrala zoner. I det här fallet är det helt meningslöst att ha en Sverigetopplista.. Ungefär som att cykla ett cykellopp där hälften får en MTB och hälften en racer och ska tävla mot varandra. MTB skulle aldrig hänga med och det är precis det som sker i t.ex Umeå och Sundsvall

Detta problem kommer med största sannolikhet att öka i med zonförtätningen i hela sverige samt minskad TO tid.

Det är givetvis helt upp till turfdev. att bestämma men personligen har jag ledsnat på den snedfördelning som nu finns och satsar på helt andra saker än att placera mig högt på topplistan men även på sikt kan det bli att jag helt slutar då systemet ser ut som det gör.

Om inte det märks så är detta en väldigt viktig fråga för mig. Skulle tom vilja säga att den är central för mitt fortsatta engagemang i turf.