Efter mycket funderingar kring Turf så känner jag att jag måste få tummen loss och lägga min första post i forumet, och denna tråden känns rätt.
Jag vill börja med att ge en kolossal eloge till utvecklarna av Turf.
P.g.a. Turf så har jag, trots att jag bott i Malmö med omnejd hela livet, antagligen sett mer av Malmö (och Skåne/Köpenhamn/Danmark) på en månad än vad jag gjort under mina övriga år ihop.
Spelet fick mig även att röra mig mer under Juni månad än vad jag antagligen gjort de föregående 12 månaderna tillsammans. Detta först till min sambos glädje, men allteftersom veckorna gick så övergick glädjen mer och mer till förtvivlan då jag vareviga kväll/natt kom hem efter min ”kvällsrunda” långt efter att hon själv gått och lagt sig.
Många av de ideér och tankar jag haft vad gäller förbättringar har jag senare hittat i diverse trådar i forumet, både gamla och nya. T.ex. diverse förslag om lagspel, poängsystemet, quests/missions och andra typer av zoner, men jag lägger ändå ut allt jag lyckats kladda ner den senaste tiden. Om inte annat så kanske det lyfter upp förslag som varit bra men som glömts bort, inte prioriterades eller helt enkelt inte var möjliga att implementera när de först föreslogs. Cred till alla de som redan tagit upp ideérna nedan.
För att försöka strukturera lite så delar jag upp mina tankar i fyra delar:
1. Poängsystemet
2. Lagspel
3. Quests/Missions
4. Övrigt
1. Poängsystemet
Som några av er säkert vet så var det jag som vann runda 24 (Juni-2012).
Detta gjorde jag genom ett par, av många här på forumet inte helt uppskattade, planerade PPH-rundor till Danmark.
Denna passiva ”danska inkomst” gjorde att jag i snitt ”bara” behövde Turfa 1-2h om dagen (och då ta ca 40 zoner) och ändå hänga kvar i toppen av listan och senare även vinna.
Spelaren som kom på andraplats hade när rundan slutade tagit mer än dubbelt så många zoner som mig (2675 vs 1308) och antagligen då även lagt närmre dubbla tiden, men låg ändå drygt 100k bakom poängmässigt.
Rättvist? Antagligen inte.
Går det att få poängsystemet 100% rättvist för alla? Nej, helt omöjligt tyvärr.
För att visa på ”omöjligheten” kan vi jämföra följande extremprofiler av spelare. Går det att få till ett system som ger samma förutsättningar för följande personer?
• Ensamstående mamma med småbarn och heltidsjobb som bor i en liten by 10mil från närmaste samhälle med zon i
• Högstadieelev på sommarlov som bor i en storstad med ett oförskämt antal zoner och som i princip inte gör annat än att cykla runt och ta zoner med sina kompisar om dagarna
• Alla andra tusentals spelarprofiler Turf har och kommer att få
Svaret på frågan ovan är enkelt: Aldrig! Förutsättningarna för respektive spelare kommer aldrig att bli desamma.
Som jag ser det så har en spelare med min egen ”spelarprofil”, som av diverse sociala och ekonomiska skäl (vänner/familj/jobb/andra intressen och förpliktelser) egentligen ”bara” kan lägga 1-2h om dagen på Turf om inget/ingen annat/annan i min närhet ska bli alltför mycket lidande, ingen som helst möjlighet att (med dagens poängsystem) konkurrera med de spelare som tar uppemot 100 zoner om dagen… om det inte vore för PPH.
PPH är en del av spelet och om den försvinner eller ”nerfas” för hårt så försvinner även mycket av den strategiska aspekten av spelet. Det finns en viss charm att kämpa sig till sista cykelrundan i stan inför natten och då få viktiga natt-PPH (även om man kommer till jobb dagen efter med påsar under ögonen), eller att ta sig ut till en ”bonnahåla” där man med största sannolikhet får behålla zonerna i alla fall en vecka. Om PPH försvinner/minskas för mycket så känner jag att poängsystemet helt för mycket baseras på den tid man faktiskt kan lägga på spelet.
Jag håller med många att nystartade länder är problematiska vad gäller den initiala poängsättningen (t.ex. Danmark), och jag hoppas att några av förslagen nedan kan minska problemen något.
Med det sagt (jag ser gärna att PPH inte nerfas alltför mycket) så har jag nog inga förbättringsförslag på det här området som inte redan nämnts i en eller annan form, men här är mina fem cent vad gäller poängsystemet:
• Snabbare Fairyuppdateringar:
Kanske öka frekvensen till varje vecka till en början, istället för varje månad/runda som det är nu? Detta gör att pph-inkomsten minskar snabbare (4-5ggr så snabbt), vilket jag egentligen inte förespråkar särskilt mycket, men det verkar vara det som majoriteten av spelarna (på forumet) vill och spelet ska ju vara ”spelardrivet”.
Fördelar: Nystartade länder blir inte lika stora ”smörgåsbord” för etablerade grannländer (i alla fall inte under en lika lång tid).
Zonpoängen uppdateras snabbare och speglar mer rättvist zonens faktiska aktivitet.
Nackdelar: Efter någon månad så har ”alla” zoner i nya länder hamnat på 185/1 (”Level 1”), vilket kanske gör det svårare att motivera nya turfare i dessa länder?
• Olika ”poängvaluta”:
Idag är det helt enkelt samma sorts ”poäng”, oavsett vilken zon man tar och hur man tar den. Som det skrivits om tidigare här på forumet så har det önskats ”extremzoner” samt ”motionsspårzoner”. Dessa zontyper hade eventuellt kunnat ha egna ”poängvalutor”. Extremzoner ger ”Xp” (eXtreme Points) och Motionszoner ger ”Ep” (Exercise Points). Andra valutor hade varit Qp (Quest Points), Fp (Foot Points) o.s.v… Fler av dessa går att hitta i mångkampsektionen nedan.
Detta skulle bl.a. göra att en extremzon kunde förbli av typen ”185/1” som vanliga ”stadszoner” är, men eftersom zonen är taggad som ”Extreme” och ger ”Xp” så kanske den är värd 15ggr vanliga poäng. ”Växlingskursen” kan justeras varje runda om det visar sig att zontyperna blir för populära eller opopulära.
• Mångkamp:
Idag är det bara en enda stor ”idrottsgren” där vinnaren tar allt. Precis som Wallen skriver i denna tråden så tycker även jag att Turf istället kunde bestå av mindre fristående delgrenar (som var och en har en egen liga), och som var och en bidrog till totalpoängen i ”mångkampen”. Exempel på grenar skulle t.ex. kunna vara:
o Takeovers (antal)
o Unique Zones (antal)
o Extreme (poäng man får från extremzoner)
o Exercise (poäng man får från motionszoner)
o Revisits (antal)
o TurfTime (antal minuter)
o Foot (Poäng som tagits till fots**)
o Cycle (Poäng som tagits med cykel**)
o Motor (Poäng som tagits med motorfordon**)
o Quest (Poäng som tagits via quests/missions)
o Team (Poäng som tagits tillsammans med andra spelare (lag))
Ovanstående ger sedan, förutom placeringar inom respektive gren, även en totalpoäng som genereras till totallistan.
Formeln för denna totalpoäng överlåter jag till mer matematiskt lagda människor, men om man ska hålla det enkelt så lägger man helt enkelt på en ”vikt” på respektive gren som man multiplicerar med när man lägger ihop totalen.
Ett exempel på hur ”totalresultatet” för en spelare som gjort lite av varje kan se ut:
Takeovers: 850st, 15p/takeover = 850*15 = 12750p
Unique: 82st, 30p/unique = 82*30 = 2460p
Extreme: 530xp, 15p/xp = 530*15 = 7950p
Exercise: 1720ep, 4p/ep = 1720*4 = 6880p
Revisits: 12st, 30p/revisit = 12*30 = 360p
TurfTime: 3300min, 2p/min = 3300*2 = 6600p
Foot**: 15900fp, 1,5p/fp = 15900*1,5 = 23850p
Cycle**: 98700cp, 1p/cp = 98700*1 = 98700p
Motor**: 22300mp, 0,5p/mp = 22300*0,5 = 11150p
Quest: 1230qp, 2p/qp = 1230*2 = 2460p
Team: 450tp, 1,5p/tp = 450*1,5 = 675p
Total: 173835p
Annars kan någon smart person kanske sno godbitar från de ”riktiga” mångkampsuträkningarna (
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjukamp)?
Spelaren i exemplet ovan tävlar alltså automatiskt i 11 grenar istället för 1, vilket borde ge denne lite mer driv eftersom han/hon antagligen kan slå sig in på top-10 på någon av grenarna.
** För att ha koll på detta så kan t.ex. Turfappen fråga spelaren vid varje uppstart, om den kommande turfrundan kommer att bli till fots, med cykel/skateboard eller med motorfordon (alla färdsätt borde kunna placeras i någon av dessa kategorier)?
Beroende på val här så kan den publika ”avataren” i spelet även ändras för att spegla färdsättet, detta bör även minska ev. fusk då med/motspelare kan se vad man valt.
Ev. kan det även finnas en ”hastighetskontroll” i appen med maxhastighet för de olika färdsätten i ”realtid” (d.v.s. inte (fågelvägen) /(tid) mellan zonerna, utan telefonens faktiska hastighet vid turfandet). T.ex. 20km/h till fots och 40km/h med cykel?
• Olika divisioner/serier/ligor anpassade för olika spelartyper:
Här har jag inte särskilt mycket att komma med, mer än en liga som skulle passa mig själv som jobbar kontorstid:
18-24-ligan: Endast poäng som tas/tjänas mellan kl. 18-24 (vardagar) räknas i denna liga, avsedd främst för spelare som har ett jobb med ”vanliga” arbetstider som i vanliga fall aldrig kan konkurrera med ”24/7”-turfarna.
• ”Segregerade” poäng:
Idag hamnar alla poäng man tjänat in under perioden på den region man tar sista zonen i. För att undvika att ”smörgåsbord” i andra länder blir alltför lockande så kan poängen man tar i respektive region tillhöra regionen i fråga. T.ex. så såg mina stats ut så här efter runda 24:
World: 1st (545876p)
Sweden: 1st (545876p)
Skåne: 1st (545876p)
Med ”segrererade poäng” så skulle det kunnat se ut ungefär så här (sorterat på antal poäng):
World: 1st (545876p)
Sweden: 7th (330656p) (poäng tagna i Sverige)
Skåne (Sweden): 1st (278904p) (poäng tagna i Skåne)
Denmark: 2nd (215220p) (poäng tagna i Danmark)
Hovedstaden (Denmark): 1st (126764p) (poäng tagna i Hovedstaden)
Sjælland (Denmark): 1st (88456p) (poäng tagna i/på Sjælland)
Halland (Sweden): 5th (51752p) (poäng tagna i Halland)
Poängen man tjänar blir alltså öronmärkta med Regionen/Landet i fråga.
Den stora skillnaden här hade givetvis varit att mitt Danmarksturfande inte hjälpt mig i Sverige alls, ”bara” i den globala listan, samt att man har möjlighet att tävla i flera regioner samtidigt.
• GPS-bonus/straff:
Idag får man GPS-bonus i form av lägre takeovertime, vilket är bra. Jag hade dock gärna sett att man uppmuntrade spelarna ännu mer att ha den igång hela tiden.
Jag har en del tankar kring GPS-bonus/straff, men då detta handlar om poängsystemet så begränsar jag mig till poängrelaterade tankar:
o Om GPS ON i mer än 10min så får man poängbonus för varje takeover (t.ex. +15poäng)
o Om GPS ON i under 1min så får man poängstraff för varje takeover (t.ex. -10poäng)
GPS-problem tillhör vardagen och jag startar själv om den ett antal gånger per runda. Dock kan man här definiera ”GPS ON” som att den ej varit avstängd i mer än 2min, eller liknande. Detta lämnar utrymme för omstart av GPS, Turf eller kanske t.o.m. mobilen för att få rätt på sin position.
Shit, detta blev mer än tänkt, och jag hann inte ens med punkt 2, 3 och 4. Förhoppningsvis blir de skrivna och postade imorgon (idag).
/Kaninmage