Zonförslag Karlstad

Moderator: Zonemakers

User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Spix »

Jag kan inte ta på mig så mycket cred för placeringen av Hagaslussen då jag försökte styra den mot Hagatorget istället, så det får jag vidarebefodra till Wallen :)
Men placeringen blev bra där med, trots att jag inte fick riktigt som jag ville. Särskilt kul att vi fick en båtbussvänlig zon. Vi har ju tjatat ett tag ;) Det går utmärkt att gå över slussen. Jag kunde till och med släpa med mig cykeln över där igår, även om det blev lite trångt.

Angående CCCView så tycker jag det blev en bra placering där den hamnade, även om jag håller med Maqqan om att jag saknar en zon vid själva CCC. Antingen vid torgytan som jag föreslog, eller vid den fina bro Maqqan föreslog. Jag var faktiskt inne på att förslå en flytt av TingBridge till CCC då denna zon hamnar under samma kategori som de två andra jag föreslog flytt på, dvs "Zoner över bilvägsbroar med lämpligare placering i närheten", men eftersom avståndet var lite väl långt för att kalla det mindre justering i jämförelse med övriga så avvaktade jag. Men det kan vara värt att fundera på ändå. Placeringen av Tingbridge känns lite mindre relevant numera också när vi har fått zonen Sandgrund över den närliggande cykelbron.

En flytt av GreenGubbe sätter jag mig dock på tvären emot. Det är en av mina absoluta favoritzoner där den ligger idag med utsikten över stenbron, och en lagom avstickare från bron över Gubbholmen. Jag har inte heller märkt av att det skulle vara mycket A-lagare där ute på udden. De har väl sitt huvudsakliga tillhåll på andra delar av ön. Visst kan det sitta nån på bänken och sippra på en öl ibland, men inget som jag tycker stör mycket. Då skulle jag vara betydligt mer obekväm med att kliva ner till utegymmet och ta en zon där.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1498
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Maqqan »

Spix wrote:Jag kan inte ta på mig så mycket cred för placeringen av Hagaslussen då jag försökte styra den mot Hagatorget istället, så det får jag vidarebefodra till Wallen :)
Men placeringen blev bra där med, trots att jag inte fick riktigt som jag ville. Särskilt kul att vi fick en båtbussvänlig zon. Vi har ju tjatat ett tag ;) Det går utmärkt att gå över slussen. Jag kunde till och med släpa med mig cykeln över där igår, även om det blev lite trångt.

Angående CCCView så tycker jag det blev en bra placering där den hamnade, även om jag håller med Maqqan om att jag saknar en zon vid själva CCC. Antingen vid torgytan som jag föreslog, eller vid den fina bro Maqqan föreslog. Jag var faktiskt inne på att förslå en flytt av TingBridge till CCC då denna zon hamnar under samma kategori som de två andra jag föreslog flytt på, dvs "Zoner över bilvägsbroar med lämpligare placering i närheten", men eftersom avståndet var lite väl långt för att kalla det mindre justering i jämförelse med övriga så avvaktade jag. Men det kan vara värt att fundera på ändå. Placeringen av Tingbridge känns lite mindre relevant numera också när vi har fått zonen Sandgrund över den närliggande cykelbron.

En flytt av GreenGubbe sätter jag mig dock på tvären emot. Det är en av mina absoluta favoritzoner där den ligger idag med utsikten över stenbron, och en lagom avstickare från bron över Gubbholmen. Jag har inte heller märkt av att det skulle vara mycket A-lagare där ute på udden. De har väl sitt huvudsakliga tillhåll på andra delar av ön. Visst kan det sitta nån på bänken och sippra på en öl ibland, men inget som jag tycker stör mycket. Då skulle jag vara betydligt mer obekväm med att kliva ner till utegymmet och ta en zon där.
Förlåt ska givetvis aldrig ge dig kred igen innan jag försäkrat mig om att inte Wallen ligger bakom. Låt gå för att Greengubbe är en fin zon med bra utsikt över bron, låt oss se hur det ser ut till sommaren.

Jag tänkte att jag även skulle ta upp vår Surdeg PurpleZone som vår käre veteran Kajowi länge lobbat för en flytt utav. Ska givetvis fixa en Issue för denna zon för att glädja Wallen.

Jag tycker att en flytt av denna till framsidan av Löfbergslilaarena skulle passa, kanske även döpa om det till mer anknytning till Färjestad, WolfpackZone? Spix och Kajowi får gärna kommentera med synpunkter. Se två förslag av placering nedan, den närmast älven är mer lämplig för cykelbanan och kanske är det lättare med GPSen där än framför arenan där det höga arenan kan störa.

Image

Motivering
Där zonen är placerad idag är det numera ett kalhygge, tidigare låg zonen i en liten dunge intill badplatsen, numera när de rensat fältet är det en väldigt udda placering enligt mig. En åsikt som jag kan vänta mig ifrån Wallen är att det blir för mycket bilzon framför arenan? Det tycker jag inte att det blir mer än idag. Finns en parkeringsficka för buss intill trevägskorsningen som man kan parkera på och bara gå 5-10m för att ta zonen, undertecknad har provat, mina omplaceringsförslag kommer ge ungefär samma möjlighet men med en betydligt bättre anknytning till arenan. Som Kajowi uttryckte det i chatten "Zonen måste flyttas, se fan ut som man ska gå och pissa nu".
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Spix »

Ja, är det nån zon jag vill ha flyttad så är det den. En riktigt sunkig zon i nuläget och ytan framför arenan saknar verkligen en zon. Jag tycker placeringen framför arenan är bäst. Där rör sig alla som ska på något evenemang och det är en bilfri yta. Mycket bra plats för en zon.

Skickat från min SM-T310 via Tapatalk
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Byggaren »

Halåjsan. Byggaren här, jag ska som.er ZM vårda era zoner ömt dom närmaste 3 månaderna.
Kul att ni är så engagerade här :-)
Jag ska börja titta på era förslag och önskemål från och med helgen när jag tar över i regionen.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1498
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Maqqan »

Nu har jag uppdaterat mina zonförslag med fokus på cykelvägsanslutningar till Karlstad.

https://mapsengine.google.com/map/edit? ... j949jxRsac

Det jag skulle vilja se.
- Zoner på cykelvägen mellan Karlstad och Skattkärr via Alster
- Zoner på den alternativa vägen ut till Hammarö som går via Knappstad mot Skoghall
- Zoner på Klaraälvsbanan (90 km bilfri asfaltsväg för cyklister Karlstad-Hagfors)

Förslag på dessa finns på kartan.

Förslag på flytt av zoner.
- SedgeMeadow, vill se en flytt liknande den som SeaMeadow fick, alltså till vandringsleden som går längs vattnet, på föreslaget ställe (blå zon) finns det en fin bro på den leden
- Älvgatan, ligger idag i en trevägskorsning för bilar, har länge funderat på att föreslå en flytt till blåmarkerat område men misstänker att den nu hamnar för nära Residenset vilket är en mycket bra zon, skulle kunna lösas genom att flytta den zonen till parken där en staty på Selma Lagerlöf står på andra sidan bron men tror tyvärr att det skulle bli en försämring av den zonen. Men Älvgatan tycker jag inte är en bra zon iaf.
- KörKarlzone skulle jag vilja se en förflyttning av till cykelkorsningen 50m österut, tycker det är för enkelt att parkera nära zonen med dagens placering.
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Spix »

Aktiviteten är galet hög i Karlstad just nu som en följd av mediaexponeringen förra veckan, och det kanske är läge att smida medans järnet är varmt och bygga ut lite innan blocktiderna på de nya växer till sig för mycket och folk tröttnar för att det blir för trångt och sönderblockat. Även i resten av länet rör det sig betydligt mer nu och flera orter skulle nog behöva en översyn.
Jag ska uppdatera min egen karta med förslag på några punkter ikväll, och jag väljer att inte kika något på Maqqans karta innan jag gjort det för att inte påverkas. Bättre att det blir separata förslag från helt olika ögon :-)

Jag kan dock passa på att kommentera min syn på M;aqqans flyttförslag ovan:

-Sedgemeadow: Håller med Maqqan där. Bron hade varit en trevligare plats för en zon.

-Älvgatan: Precis som Maqqan var jag inne på att föreslå flytt in till torgytan vid nästa gatkorsning, men det hamnade i konflikt med min önskan om zon vid resdensparken och jag tyckte den flytten kändes mer prioriterad. Jag håller med om att Älvgatan inte ligger helt bra som den ligger idag, men eftersom det är på gång med ombyggnade av hela gatan med en älvpromenad på platsen inom kort så kanske man kan ha lite is i magen. Det lär bli en bra placering när det är klart.

KörKarlZone: Både nuvarande placering och Maqqans förslag är OK enligt mig, så jag har ingen direkt åsikyt i den frågan.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1498
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Maqqan »

Spix wrote:-Älvgatan: Precis som Maqqan var jag inne på att föreslå flytt in till torgytan vid nästa gatkorsning, men det hamnade i konflikt med min önskan om zon vid resdensparken och jag tyckte den flytten kändes mer prioriterad. Jag håller med om att Älvgatan inte ligger helt bra som den ligger idag, men eftersom det är på gång med ombyggnade av hela gatan med en älvpromenad på platsen inom kort så kanske man kan ha lite is i magen. Det lär bli en bra placering när det är klart.
Nytt förslag. Skulle man inte kunna placera den vid busstationen enligt förslaget nedan? Området söder om den nya placeringen (blåa till höger) är förbjudet för bilar att köra på men man skulle kunna ta den ifrån bussen. Finns ju zoner man kan ta ifrån tåg så varför inte ifrån buss? "Drivein" zoner tycker jag man ska undvika.

Kanske skulle det innebära att den hamnar för nära Elfzone men då har jag två förslag på omplacering av den som synes.

Image

Fler synpunkter på existerande zoner.

KarlRest tycker jag borde flyttas, jag tog den under förra omgången och det var ingenting jag rekommenderar, den är placerad på en nersjunken gräsplätt och jag hade behövt stövlar för att kunna ta den på ett bekvämt sätt. Nu hade jag vanliga skor på cykeln och cyklade därefter hem med klassblöta fossingar. Mitt förslag är att vi flyttar ut den på bryggan i närheten:
Image

Sen en liten rolig tanke jag fick. Karlstad saknar ju figursydda zoner så varför inte leka lite med Hagaslussen? Har hört ifrån Tomtebloss att ni har någon gräns på 20 linjer så här har ni en figur med 19 linjer som passar in på slussen :mrgreen:
Image
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Spix »

Jag har uppdaterat min karta med zonförslag som utlovat. Håll till godo :-)
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... n_aGdrFJDs

Finns stora möjligheter till utbyggnad i stan enligt mig, inte bara förtätning. Områdena från sjukhuset ner mot gamla flygfältet har potential. Det har även Vägen norrut genom Råtorp upp mot skåre, samt österut mot Örsholmen, som faktiskt är mycket mer än industriområden om man väljer rätt vägar.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Byggaren »

Kära nån. Vad ni eldar på !.
Ska "smida innan järnet stelnar för mycket"
:-)
Konung
Posts: 2
Joined: 12 Mar 2014 22:01
Country: Sweden

Re: Zonförslag Karlstad

Post by Konung »

Tjena! Vi är en grupp killar som har börjat med Turf, vi är på runt 10 stycken och vi alla bor vid Hulstberg/Henstad området. Vi alla tycker att de skulle vara finfint med en zon i I2-skogen, där vi även anser att de blir bra genom att man inte kan åka bil, då jag även är dålig på detta med länkar får jag guida er till den platsen jag vill.
1. Gå in på google maps och sök på: Ängbackevägen 2, 653 46 Karlstad
2. Följ vägen "Ängbackevägen" Inåt mot skogen tills ni kommer mot en korsning där man kan svänga in från vänster. Ligger precis bredvid Generalens äng ifall ni har legat lumpen där. Men i den korsningen skulle de vara kul med en zon!
//Konung
Post Reply

Return to “Värmland”