Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Blabert »

Velocipedryttaren wrote:Hejsan Blabert!

Lite stöd i zonläggandet kan cykelkartan var, helt ny för säsongen är den också. http://www.vasteras.se/Sidor/hittarattpakarta.aspx
Jag slår ett slag för en slinga till Gäddeholm, det nya bostadsområdet söder om Västerås. Från BearCurve går en cykelbana söderut längs Mälaren, en riktigt vacker sträcka ner till Gäddeholm. Caféet och den nybyggda stranden lockar också folk att cykla den sträckan. Dom två små "tarmarna" på cykelbanan går till dom nya fågeltornen som borde kunna få zoner, bron över bäcken söder om flygplatsen är också en bra plats fast då norra sidan av bron som är ganska smal och dum att stanna på. Tillbaka mot Västerås går den helt nya cykelbanan som kommer upp vid KlintaIP.
Det här tycker jag ser intressant ut! Men jag skulle verkligen föredra ett mer uppstyrt förslag från Västeråsturfarnas sida, gillar inte att pilla ut zoner helt utan underlag där det inte finns nåt som liknar kartstöd. Håller med om att det finns stor potential nedåt Gäddeholm, kom med väl inritade och beskrivna zonförslag så sätter jag igång och pillar ut nytt :-)
Image
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västerås - Förslagstråden

Post by Velocipedryttaren »

Blabert wrote:
Velocipedryttaren wrote:Hejsan Blabert!

Lite stöd i zonläggandet kan cykelkartan var, helt ny för säsongen är den också. http://www.vasteras.se/Sidor/hittarattpakarta.aspx
Jag slår ett slag för en slinga till Gäddeholm, det nya bostadsområdet söder om Västerås. Från BearCurve går en cykelbana söderut längs Mälaren, en riktigt vacker sträcka ner till Gäddeholm. Caféet och den nybyggda stranden lockar också folk att cykla den sträckan. Dom två små "tarmarna" på cykelbanan går till dom nya fågeltornen som borde kunna få zoner, bron över bäcken söder om flygplatsen är också en bra plats fast då norra sidan av bron som är ganska smal och dum att stanna på. Tillbaka mot Västerås går den helt nya cykelbanan som kommer upp vid KlintaIP.
Det här tycker jag ser intressant ut! Men jag skulle verkligen föredra ett mer uppstyrt förslag från Västeråsturfarnas sida, gillar inte att pilla ut zoner helt utan underlag där det inte finns nåt som liknar kartstöd. Håller med om att det finns stor potential nedåt Gäddeholm, kom med väl inritade och beskrivna zonförslag så sätter jag igång och pillar ut nytt :-)

Ligger nog några fina zonförslag i appen som jag blanda andra lagt där, lite fix med dom så kan du nog använda "gamlaeken" eller "översten" vid herrgården "planespot" (val fritt vilken) "snakeroad" "flybridge" "dyboborgzone" (den är lite stor men centrum ligger mitt i borgen) "ToGäddeholm" skulle kunna flyttas ut till skogsdungen till väster, i nordvästra hörnet på skogsdungen står ett fågeltorn nu. "englishpark" ligger bra ute vid bryggan. "giddecorner" ligger bra men namnet är fel då Gidde är en stadsdel inne i Västerås. Cykelbanan finns på cykelkartan jag länkade till, hitta.se är uppdaterat sedan cykelbanan byggdes och kan hjälpa dig här också.
Ingen planerad tur dit just nu så jag kan ta lite screenshots på vart man står och en zon passar in.
Rumpnisse79

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Rumpnisse79 »

Hej alla glada turfare!

Jag skulle gärna komma med lite zonförslag men jag vet inte hur jag ska göra. Jag har i-phone och där funkar det inte. Hur gör jag här om jag vill komma med några förslag? :D

mvh Sandra Moberg (Rumpnisse79)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Västmanland - Förslagstråden

Post by Blabert »

Rumpnisse79 wrote:Hej alla glada turfare!

Jag skulle gärna komma med lite zonförslag men jag vet inte hur jag ska göra. Jag har i-phone och där funkar det inte. Hur gör jag här om jag vill komma med några förslag? :D

mvh Sandra Moberg (Rumpnisse79)
Om du kikar lite i denna tråd så ser du att vissa har ritat ut förslag i Google maps, det är det bästa sättet oavsett om du har Android eller Apple. Komplettera gärna förslagen med bilder från platsen och/eller en kort beskrivning av vad som finns där.

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Västmanland - Förslagstråden

Post by Blabert »

Velocipedryttaren wrote:
Blabert wrote:
Velocipedryttaren wrote:Hejsan Blabert!

Lite stöd i zonläggandet kan cykelkartan var, helt ny för säsongen är den också. http://www.vasteras.se/Sidor/hittarattpakarta.aspx
Jag slår ett slag för en slinga till Gäddeholm, det nya bostadsområdet söder om Västerås. Från BearCurve går en cykelbana söderut längs Mälaren, en riktigt vacker sträcka ner till Gäddeholm. Caféet och den nybyggda stranden lockar också folk att cykla den sträckan. Dom två små "tarmarna" på cykelbanan går till dom nya fågeltornen som borde kunna få zoner, bron över bäcken söder om flygplatsen är också en bra plats fast då norra sidan av bron som är ganska smal och dum att stanna på. Tillbaka mot Västerås går den helt nya cykelbanan som kommer upp vid KlintaIP.
Det här tycker jag ser intressant ut! Men jag skulle verkligen föredra ett mer uppstyrt förslag från Västeråsturfarnas sida, gillar inte att pilla ut zoner helt utan underlag där det inte finns nåt som liknar kartstöd. Håller med om att det finns stor potential nedåt Gäddeholm, kom med väl inritade och beskrivna zonförslag så sätter jag igång och pillar ut nytt :-)

Ligger nog några fina zonförslag i appen som jag blanda andra lagt där, lite fix med dom så kan du nog använda "gamlaeken" eller "översten" vid herrgården "planespot" (val fritt vilken) "snakeroad" "flybridge" "dyboborgzone" (den är lite stor men centrum ligger mitt i borgen) "ToGäddeholm" skulle kunna flyttas ut till skogsdungen till väster, i nordvästra hörnet på skogsdungen står ett fågeltorn nu. "englishpark" ligger bra ute vid bryggan. "giddecorner" ligger bra men namnet är fel då Gidde är en stadsdel inne i Västerås. Cykelbanan finns på cykelkartan jag länkade till, hitta.se är uppdaterat sedan cykelbanan byggdes och kan hjälpa dig här också.
Ingen planerad tur dit just nu så jag kan ta lite screenshots på vart man står och en zon passar in.
Jo, jag vet att det finns förslag att trixa med :-) Men jag ska vara riktigt tydlig: om någon annan ritar upp ett bra förslag där jag slipper leta och trixa, så ökar chansen till nya zoner drastiskt. Dessutom blir zonerna rätt från början, dyker upp snabbare och alla blir gladare, särskilt jag som slipper leka detektiv ;-)

Se Sunyours förslag en bit upp i tråden, detta är ett perfekt upplägg för en zonmakare med tidsbrist (alltså jag) :-)

Skickat från min Z1 via Tapatalk
Image
Rumpnisse79

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Rumpnisse79 »

Hejsan!

Jag tycker att det är lite för få zoner åt Rönnyhållet och med det området menar speciellt någon plats mellan Rönnbyskolan och fotbollsplanen. Det är ganska långt mellan zonerna där och för att locka ut fler turfare mot Rönnby så måste det var "värt" ansträngningen och idag är det inte så många zoner där. I dagsläget väljer alltfler att åka in på Gryta där det de senaste månaderna kommit väldigt många turfare. Då spåret lockar många promenadturfare eller löpare är det också att lägga några fler i skogen. Vacker natur och fint spår.

Jag vill också föreslå en ny zon vid kyrkan på Gryta. Där finns ett fint utegym och där skulle en ny zon passa utmärkt. Lätt att stanna med cykeln och snygga kyrkbyggnader.

mvh Rumpnisse79
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

Ja, rönnbyhållet är ju helt efterblivet. I princip bara två nya zoner utöver stenålderszonen SledgeZone. Räknar då bort zonerna i skogen mellan rönnby och gryta.
Vår käre zonmakare känner ju inte till alla stadsdelar i stan, så det är ytterligare ett sätt att få zonmakaren att tappa intresset när det bollas med en massa stadsdelar man måste idka detektivarbete för att veta var det ligger någonstans.

Bättre rita på en karta som sagt, här kommer ett exempel, tillverkad med Windows inbyggda "Skärmklippverktyget" genom att ta en snapshot på turfkartan i expanderat läge: http://turfgame.com/map_fullscreen.php

Tänk bara på att inte skapa en fil som blir för stor, tror inte det går att ladda upp bilder på mer än ca 500 kb av utrymmesskäl. Min råkade bli över 4 MB, så jag reducerade bilden med gratisprogrammet Paint.NET till ca 30% och blev då 500 kb istället.
Zonförslag
Zonförslag
SkärmklippGrytaRönnby2.png (354.21 KiB) Viewed 2132 times
Rönnby är vänstra sida skogen, gryta högra sidan.
Lade ut lite blandade zoner, både inne på området och några i motionsspåret och som komplement till BlackCreek vid ån där kommunen satsat rejält på ett motionsspår längs med östra sidan av ån!

Markerade kyrkan som Rumpnisse79 föreslog med gult, ligger egentligen inte precis vid kyrkan, utan på cykelbanan i skogen bakom (går att gena), samt föreslog en flytt på PotPlains så den ska få plats ordentligt, samt att den zonen ligger på skolans (söder PotPlains) idrottsyta...

Högupplöst version så det går att se lite detaljer (även om zonerna är ganska grovt utkrullade:
https://drive.google.com/file/d/0Bz4Yuh ... sp=sharing

Varsågod Blab :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by StarDust »

4MB > 500MB ? :D

Sent from my GT-I9295
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by SunYour »

StarDust wrote:4MB > 500MB ? :D
Ujj, tack :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Velocipedryttaren »

Mellan BrickCapZone och AdamNuke skulle det vara trevligt med en zon bakom gamla stadsträdgården, på kullen med utsikt och Mälaren. Här går cykelstråket längs Mälaren som börjar vid Lögarängen och slutar ute i Gäddeholm en riktigt trevlig sträcka där man gärna sänker farten och njuter av omgivningarna.
EastWiew, kan bli ett passade namn. Utsiktplats på östara sidan av stan med utsikt mot ÖstraHolmen.
https://mapsengine.google.com/map/edit? ... 3ELoiOKPA4
http://instagram.com/p/mI9ft4StUx/
Post Reply

Return to “Västmanland”