Västmanland - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

Locked
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Jimo »

Vi får se om det kommer fler kommentarer på Hawkfoot. Själv hade jag GPS tur och kunde trycka mig mot staketet :-) Positivt att utöka zonerna i Västerås förorter (-byar).

Jag tycker zonmakarna kan bolla zonplacering med oss turfare innan man lägger nya zoner. Flera av mina tips har blivit zoner men inte exakt på den plats jag föreslog. När zonmakarna lägger på andra ställen än det som är föreslaget kommer det såklart kommentarer och åsikter.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Jimo »

StarDust: Att stå mellan målburen och det bollfångande staketet är inte skottsäkert :-)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Blabert »

Velocipedryttaren wrote:Billstabacken hamnade lite fel, nedanför backen och inte i den som det var tänkt i förslaget. Jag skulle vilja sen den tvärs över vägen så den blir så kort som möjligt, max 15m så det blir lite utmaning att ta den.
Jag stannade till och tog ett screenshot när jag stod där jag skulle vilja ha zonen, varför just där säger den andra bilden ;) Man får jobba lite om man missar zonen :D
Där din kronbeklädda gubbe står är det inte aktuellt med en zon pga att det är en bilväg. Även om det är en liiiiiten gata där det säkert inte är någon trafik att tala om, är det en icke godkänd placering av en zon.

Om nuvarande placering är på bilväg, som antyds, bör den felrapporteras av den anledningen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 373
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Westeras »

Det är en väg som används för att komma till kolonilotterna i slutet av backen. Kan nog påstå att biltrafiken är ganska begränsad.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Jimo »

En zon kan markant öka biltrafiken!
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Velocipedryttaren »

Blabert wrote:
Velocipedryttaren wrote:Billstabacken hamnade lite fel, nedanför backen och inte i den som det var tänkt i förslaget. Jag skulle vilja sen den tvärs över vägen så den blir så kort som möjligt, max 15m så det blir lite utmaning att ta den.
Jag stannade till och tog ett screenshot när jag stod där jag skulle vilja ha zonen, varför just där säger den andra bilden ;) Man får jobba lite om man missar zonen :D
Där din kronbeklädda gubbe står är det inte aktuellt med en zon pga att det är en bilväg. Även om det är en liiiiiten gata där det säkert inte är någon trafik att tala om, är det en icke godkänd placering av en zon.

Om nuvarande placering är på bilväg, som antyds, bör den felrapporteras av den anledningen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Nä, det är ingen bilväg, det är en allmänväg. Det gick utmärkt att stå stilla där när en bil passera som det gjorde när jag jag tog screenshotet, rena rusningstrafiken just då för det stod en bil på parkeringen nedanför backen också.
Nuvarande placering är som många andra zoner en bit allmänväg och en bit cykelbana, rätt eller fel vet jag inte. Ska den ligga där kan den byta namn till åkanten ;)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Blabert »

Velocipedryttaren wrote:
Blabert wrote:
Velocipedryttaren wrote:Billstabacken hamnade lite fel, nedanför backen och inte i den som det var tänkt i förslaget. Jag skulle vilja sen den tvärs över vägen så den blir så kort som möjligt, max 15m så det blir lite utmaning att ta den.
Jag stannade till och tog ett screenshot när jag stod där jag skulle vilja ha zonen, varför just där säger den andra bilden ;) Man får jobba lite om man missar zonen :D
Där din kronbeklädda gubbe står är det inte aktuellt med en zon pga att det är en bilväg. Även om det är en liiiiiten gata där det säkert inte är någon trafik att tala om, är det en icke godkänd placering av en zon.

Om nuvarande placering är på bilväg, som antyds, bör den felrapporteras av den anledningen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Nä, det är ingen bilväg, det är en allmänväg. Det gick utmärkt att stå stilla där när en bil passera som det gjorde när jag jag tog screenshotet, rena rusningstrafiken just då för det stod en bil på parkeringen nedanför backen också.
Nuvarande placering är som många andra zoner en bit allmänväg och en bit cykelbana, rätt eller fel vet jag inte. Ska den ligga där kan den byta namn till åkanten ;)
Ah, snubblar på begreppen ser jag. Det jag menade med bilväg är förstås allmän väg, att bilar har rätt att framföras där är det väsentliga. Zoner ska inte täcka allmän väg, att de snuddar ibland är väl oftast för att få med hela trottoaren/cykelvägen bredvid.

Och jag tror alldeles säkert att det går bra att samsas med trafiken i zonen, men som du förstår så kan vi inte lägga zoner så. Risken är liten men likväl kan det komma en 19-åring sladdandes i sin farsas BMW i full färd med att titta till mormors kolonilott. Då blir det bara kaffeved kvar av velocipeden och det vill vi inte ha på vårt samvete :-)

Samma resonemang går ju alldeles utmärkt att applicera på järnvägar, där det är strängeligen förbjudet med zoner. Begreppet "det kommer aldrig några tåg så här dags" kan man ju som bekant inte lita på längre när tidtabellen är att betrakta som rådgivande och/eller ungefärlig i bästa fall :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Blabert »

Efter moget övervägande flyttades zonen upp i backen men man får stanna till nån meter eller två utanför vägen... Som tröstpris dök det upp en tjusig brozon över svartån en liten bit bort...
Image
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Jimo »

På tal om bilvägar. LugnZone kan man ta med bil genom att köra in på en grusväg och RocklundaZone ligger delvis på en ytterst liten grusplan men som ligger i anslutning till parkeringen. Det är inte förbjudet att köra bil där så den tar man lätt med bilen. Runt Rocklundazone har det hänt mycket sedan kartbilden togs.

Det är inte lätt att vara bilturfare och jag stör mig inte på just det, snarare stör jag mig på att om det är uttalat att man inte ska kunna ta en zon inifrån bilen (lagligt) så borde dessa två zoner justeras.
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Optimus »

jimarild wrote:Det är inte lätt att vara bilturfare och jag stör mig inte på just det, snarare stör jag mig på att om det är uttalat att man inte ska kunna ta en zon inifrån bilen (lagligt) så borde dessa två zoner justeras.
Det fanns en gång t.o.m. ett resonemang om att zoner skulle vara på gräsmattor och inte nödvändigtvis på cykelbanan. Zonerna skulle gärna vara inringade av cykelbanan. Det resulterade i cykelspår på gräset, man har t.o.m. "kört bort" oss från Domkyrkan innan zonen blev större, och vid Middlepark har man skämts någon gång...

Det finns ingen anledning att finjustera zoner som ibland och kanske kan tas från bilen, risken finns då att det blir spår straxt utanför vägen istället (det påstås finnas exempel på det).

Jag har sagt det förut och säger det igen, jag tycker att vi bara ska felanmäla zoner som ligger helt olämpligt. Vi skulle ex.vis aldrig kunna ha en zon som den inne på Parken Zoo i Västerås - det skulle bli "insändarstorm"... ;)
ImageImage
Locked

Return to “Västmanland”