[REQ] Seriespel

affanicaffan
Country: Sweden

Re: [REQ] Seriespel

Post by affanicaffan »

jimarild wrote: En upp, två ned eller två upp, fyra ned.

Om vi byter system till aprilomgången så är frågan...hur flyttar vi spelare så rättvist det bara går?
Isåfall 2 upp och 4 ned.
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
Jimo

Post by Jimo »

Ok. Två upp och fyra ned undantaget Eliten där två åker ned till Turfettan.

Från nuvarande uppställning kvalificerar sig spelare 1-12 till Eliten, 13-24 till Turfettan, 25-36 Div2-1, 37-48 Div2-2, 49-60 Div3-1 osv...

Mitt förslag är att ändra (asap) i färgmarkeringarna så det är lätt att se vad som krävs för att placera sig i de nya serierna. 6-7 blir grå (morgam, Blabert), 8-12 gröna. 13-18 grå och 19-24 gröna osv...

Finns det andra förslag?
embeoo
Zonemaker

Post by embeoo »

Jag gillade lite tanken att bara ettan är garanterad uppgång. Sedan tävlar alla parallella divisioner (även de som inte har gemensam övre division) om de n andraplatserna efter poäng. Gör att spelare eventuellt måste flyttas snett i trädet på upp och nedväg.

Fördel:
Man kan inte ha tur och gå upp bara för att man hamnade i en slackerdivision.

Nackdelar:
Inte simple.
Tar lite tillbaks det till en stor division iom att man till viss del tävlar mot varandra ändå.
embeoo
Zonemaker

Post by embeoo »

jimarild wrote:Mitt förslag är att ändra (asap) i färgmarkeringarna så det är lätt att se vad som krävs för att placera sig i de nya serierna. 6-7 blir grå (morgam, Blabert), 8-12 gröna. 13-18 grå och 19-24 gröna osv...
Kommer bli svårläst eftersom ingen flyttas ned, frågan är hur mycket upp man åker. Om ändringen ska ske redan vid nästa omgång så ta bort färgerna. Om det finns tid att hålla på med färger, en färg för hela blivande elit, T1, någon av Div 2 osv. Måste vara väldigt givande att ligga i division 4 och 6 nu...
Jimo

Post by Jimo »

Kör man 2-4 kommer halva gruppen beröras av förflyttningar. Kör man 1-2 berörs en fjärdedel. Jag ser för och nackdelar med båda, har själv ingen rak åsikt.

Även om vi väntar kommer påverkan bli den samma. Jag förordar långsamma förändringar men i det här läget ser jag fördelar med snabbare ändring. Kvalgruppen är återigen gigantisk och att till nästa omgång lägga till nya divisioner i det gamla systemet känns lidelsefullt.
GuteLappen

Post by GuteLappen »

Riktigt kul initiativ med seriespel, ger ytterligare en dimension i spel som motiverar den där extra zonen och rundan, bra jobbat alla inblandade!

Skall erkänna att jag inte har läst hela tråden, den är lite för lång.

Har en fråga på de röda som elimineras, innebär det att om man i extremfallet ligger i Elitdivisionen och exempelvis inte har möjlighet att vara med en omgång så får man börja om i Kvalet?

Edit: hittade svaret på min fråga på wikin, nedflyttad, sedan åker man ur helt om man har 2 nollade omgångar.
Jimo

Re: Sv: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Förflyttningen sker först, sen stryks man direkt. Ska förtydliga wikin. Vi resonerade så att EN zon kan alla, som inte lagt ned turf helt, ta per omgång.

Serierna håller på att göras om. Kvalgruppen kommer att försvinna och serierna bli i pyramidform för att kunna få med alla som nu och i framtiden vill vara med i detta. Intresset är långt större än vi trodde från början.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
wanwa

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 18:45, edited 2 times in total.
GuteLappen

Post by GuteLappen »

Själv är jag totalt ointrisserad av sport, så någon får gärna förklara hur det blir denna och nästa månad.
Vad jag fattar (inte mycket skall tilläggas), eftersom vi är väl kring 25 pers i Kvalet, så kommer det att skapas 1 till 2 nya divisioner till nästa omgång, för den där pyramidgrejen hinner väl inte bli klar tills dess?
Eller har jag fattat fel (överhängande, kallar mig själv för sporthandikappad).
affanicaffan

Post by affanicaffan »

Det är denna mening som jag (och troligtvis wanwa med flera) reagerar på:
"En nollad spelare flyttas först ned en division och stryks sedan".
Rätt tänkt, men orsakar lätt missförstånd! Vill du omformulera?
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
Post Reply

Return to “Tredje Part”