Västmanland - Förslagstråden

Moderator: Zonemakers

playstreetking
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2014 21:01
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by playstreetking »

Cyklade från Västerås norrut till Skultuna igår. Cykelbana hela vägen i en mil. Där borde det kunna finnas plats för många fler zoner så småningom. Och kanske också några efter den smala vägen från Skultuna kyrka in mot stan igen (förbi Skerike kyrka) för att få en returväg hem. Men det kan få komma senare.
För, eftersom det var en tråkig väg hem, så svängde jag ner till gården Forsby vid Svartån för att förgylla turen lite. Och hittade ett paradis som helt enkelt måste ha en zon :D
Om det skulle kunna bli en zon där pratar vi verkligen kvalitet före kvantitet. En magisk plats helt enkelt!
Bifogar en länk till karta med ett zonförslag och ett par bilder för att visa hur vackert det är.
Om det skulle gå att få en zon här ligger den inte jättelångt från Sparbankseken uppe vid Skultunavägen, men det är i alla fall ca 500 meter om man cyklar mellan.
Och vägen in till zonförslaget är bommad, så vill man ta med bil får man gå en liten bit.

Stället heter Forsby, men det zon-namnet är upptaget, så Forsbyforsen är ett tänkbart namn.

Länk till karta med zonförslag:
https://www.google.com/maps/d/edit?auth ... o_AluuqT7Y

mvh
// playstreetking
Attachments
Forsbyforsen_2.jpg
Forsbyforsen_2.jpg (31.89 KiB) Viewed 7076 times
Forsbyforsen_1.jpg
Forsbyforsen_1.jpg (35.48 KiB) Viewed 7076 times
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Velocipedryttaren »

+1
Citizenbird
Zonemaker
Posts: 26
Joined: 02 Dec 2014 08:21
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Citizenbird »

Håller fullständigt med! Jättefin plats!
Citizenbird
Zonemaker
Posts: 26
Joined: 02 Dec 2014 08:21
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Citizenbird »

Nu har jag uppdaterat mina förlag på sydvästra sidan som ekar tomt i Västerås. :) Jag har ritat ut förlag på zonområde och lagt in platsbeskrivning i kartan.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... YrLf-akCc4

Hoppas det kan komma någon zon i detta område innan sommaren är slut, eftersom det är som finast nu! Flera ligger också som förslag via appen.
playstreetking
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2014 21:01
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by playstreetking »

En cykelbana håller på att byggas från fritidsområdet Gränsta ut till bostadsområdet Örtagården. Asfaltering återstår och kanske inte blir utförd ännu på ett par veckor, men tänkte ändå att jag ritar och visar ett förslag på hur det skulle kunna se ut med zoner, så hinner zonmakare titta och tänka lite innan asfalteringen.
Har knutit ihop ett par befintliga zoner med tre nya förslag. Avståndet mellan zonerna ligger på ca 500 meter mellan alla och det tycker jag känns som ett bra avstånd.
De tre zonförslagen som jag ritat in är också lagda i appen.

Länk till karta med zonförslag:
https://www.google.com/maps/d/edit?auth ... YRB1P1C0Rw

Länk till reportage i dagens lokaltidning:
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.310496 ... cykelvagen

Med vänlig hälsning
/ playstreetking
playstreetking
Posts: 11
Joined: 17 Apr 2014 21:01
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by playstreetking »

Nu är cykelbanan från Gränsta till Örtagården asfalterad - vore kanon med några zoner enligt tidigare förslag. //playstreetking
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Jimo »

Naturreservatet som skapats efter skogsbranden (Hälleskogsbrännan) har fått en allmän bilväg. Jag lade idag förslaget "Skogsbranden" vid en rast- grill- och informationsplats i området. Platsen heter Grävlingsberget. Vill man tvinga folk ur bilen läggs zonen med fördel precis norr om förslaget. :-)
Citizenbird
Zonemaker
Posts: 26
Joined: 02 Dec 2014 08:21
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Citizenbird »

Goddagens nya herr zonläggare! Jag fortsätter att pusha för tillväxten av zoner i sydvästra Västerås.

Jag har uppdaterat min karta med de nytillkomna zonerna i förra veckan. Samt uppdaterat mina tidigare förslag med foton tagna i somras på förslagen BirdSchool, BirdPark och ConeTrail. Mobilteckningen är också kollad på dessa platser, inga problem (ligger mast i närheten).

Skulle vara fint med dessa 3 för att binda ihop med de zoner som kom förra veckan. Samt sen vet jag att de två boende turfarna ute på Tidö-Lindö. Börjar tröttna på att bara ta zonerna av varandra... Så att lägga några av förslagen längsmed vägen ut dit skulle nog locka fler turfare att ta sig ut ända dit. Med cykel och inte med bil.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Suzzo
Posts: 6
Joined: 14 Sep 2015 22:44
Country: Sweden

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Suzzo »

Hej
Undrar generellt hur det är med zoner som ligger på gångvägar med cykelförbud.
verkar inte så smart - kanske kunde flyttas
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Förslagstråden

Post by Velocipedryttaren »

Suzzo wrote:Hej
Undrar generellt hur det är med zoner som ligger på gångvägar med cykelförbud.
verkar inte så smart - kanske kunde flyttas
Turf är inget cykelspel, man får förflytta sig som man vill. Det finns zoner där man kan cykla, gå, simma och köra bil tex. man har ingen rätt att bryta om samhälletsregler för att man turfar utan får anpassa sig efter situation. Ibland får cyklister helt enkelt kliva av och gå en bit.
Post Reply

Return to “Västmanland”