[REQ] Seriespel

Jimo
Country: Sweden

Re: Sv: [REQ] Seriespel

Post by Jimo »

Du är rätt ute. Är du missnöjd med motståndet? :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
tretton

Re: Sv: [REQ] Seriespel

Post by tretton »

jimarild wrote:Du är rätt ute. Är du missnöjd med motståndet? :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Nädå, bara med min mindre fina placering ;)
Google Nexus 5 - Android 4.4.2 - Växjö - Advanced Turfer (39)
Unique Zones: 359 - Visited Regions 12 - Fastest Eager Weasel: 8.31
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Fler än 50 dagar i rad med minst en session om dagen.
knegge

Re: [REQ] Seriespel

Post by knegge »

Bara rent teoretiskt så borde ju deltagarna blandas i de parallella serierna, fast det kanske inte spelar nån roll och kanske blir roligare mer likvärdiga spelare i varje serie ?

Sen så skapade jag inte mer serier än som "behövdes" för tillfället. Tänkte mest se att allt vart som det var tänkt osv.
Image
Jimo

Post by Jimo »

Serierna är inte identiska med de tidigare. Det är frivilligt att spela turf och man bestämmer själv hur många zoner man tar på en omgång. Därför är det svårt att inför en omgång urskilja de "likvärdiga spelarna". Av den anledningen kommer den praktiska effekten av att blanda bli svag eller helt utebli.

Jag tänkte att det är lika bra att skapa "de sista" serierna på en gång. Så länge "manuellt" arbete sker är det olämpligt att ha fler divisioner. Det vore bra om sidan blev "tekniskt stabil" och inte riskerar att falla helt om du, Knegge, försvinner ur bilden.
bubblan

Post by bubblan »

När kommer förra omgångens siffror bytas ut mot aktuella poäng? Kommer divisionerna att se ut som de ligger nu, eller väntar fler överraskningar! :)
Image
coolacrille

Post by coolacrille »

Menar inte att tjata, men finns det en ETA på när det nya är klart? :) Kan man donera på något sätt?
knegge

Post by knegge »

Ja, nu börjar det åtminstone likna något.
Har ändrat om en del under huven såväl som att få till färgningen.
Funkar nya layouten ? Är inte helt nöjd med bredden och hur tight allt blev, men annars blir sidan så rackarns lång istället.
Image
bubblan

Post by bubblan »

knegge wrote:Ja, nu börjar det åtminstone likna något.
Har ändrat om en del under huven såväl som att få till färgningen.
Funkar nya layouten ? Är inte helt nöjd med bredden och hur tight allt blev, men annars blir sidan så rackarns lång istället.
Härligt! Funkar utmärkt, möjligen kunde du ge lite större utrymme för namnet (eller använda  ) så det inte blir radbyte på ex. speedmaster100 och KingOfTheSlope.

En konstighet är länken till wanwa (Div1-2). Den leder inte till hans sida utan till turfs startsida. Hittar honom inte heller i toplistorna... Namnbyte, eller har han tagit bort kontot (om det går)? Har för mig att wanwa skrivit i forumet, så du kanske kan förklara själv!
Image
knegge

Post by knegge »

bubblan wrote:Härligt! Funkar utmärkt, möjligen kunde du ge lite större utrymme för namnet (eller använda  ) så det inte blir radbyte på ex. speedmaster100 och KingOfTheSlope.
Bra idé, fixat med non blocking space! Får se senare om jag pillar lite i css'en för finlir på bredderna.
bubblan wrote:En konstighet är länken till wanwa (Div1-2). Den leder inte till hans sida utan till turfs startsida. Hittar honom inte heller i toplistorna... Namnbyte, eller har han tagit bort kontot (om det går)? Har för mig att wanwa skrivit i forumet, så du kanske kan förklara själv!
Aha, han/hon har bytt namn och emailen fanns inte i databasen, då kör den fallback på username, vilket leder till fail :P
Gjorde om så den faller tillbaka på turf-id istället, verkar funka (trots att de inte rekommenderar turf-id).
Image
christoffe9

Post by christoffe9 »

En sak jag reflekterat över, är antalet som åker ur varje serie.
Som det ser ut just nu kommer inte div 2 serierna vara fulltaliga nästa omgång, eftersom fler kommer åka ur än vad det finns spelare som kan gå upp. (jag utgår från att högst-faller-lägst-principen gäller) Dessutom, ska en spelare som egentligen ligger på nedflyttningsplats i div 3 flyttas upp för att fylla div 2?
Än mer, om fyra automatiskt ska åka ur så borde ju det rimligtvis gälla alla serier dvs även Eliten

Är det inte bättre då att ettorna automatiskt går upp och de på plats 11 och 12 automatiskt flyttas ned.
De som kommer tvåa "kvalar" mot de som kommer nia och tia i den högre serien.

På det viset jämnar man dessutom ut eventuella skillnader mellan serierna.
Med fyra nedflyttningsplatser kan ju faktiskt en poäng som genererar uppflyttning från t.ex. div 1-1 innebära nedflyttning från div 1-2.
Men om två platser innebär "nedflyttningskval" så blir inte skillnader i aktivitet mellan serier i samma division lika utslagsgivande.

Jag kan bara tala för mig själv, men det skulle kännas jäkligt bittert att åka ur med en poäng som, om jag hade hamnat i en annan serie, inneburit en topplacering.

Ska försöka förtydliga mitt förslag lite
Från Eliten: Plats 11 och 12 åker ur, plats 9 och 10 kvalar ner.
Från turfettan: Plats 1 och 2 går upp. 3 och 4 kvalar upp. Plats 11 och 12 åker ur, 9 och 10 kvalar ner.
Från div 1: Ettorna går upp, tvåorna kvalar upp. Platserna 11 och 12 åker ur medan de på platserna 9 och 10 kvalar ner
Div 2: blir samma som div 1.
Div 3: vid fullt antal serier, samma som div 1. Idag ?

Kvalet innebär inget annat än att de med högst poäng tar platserna i den högre serien
Vid samma poäng (om det skulle hända) avgör antalet TO's, flest vinner.

På det här sättet är det alltid 4 platser som är inblandade i nedflyttningsträsket
Förutom turfettan (självklart också Eliten) kommer alltid två platser vara aktuella för uppflyttning.
Dessutom så sätter det högre press på Eliten eftersom det är färre säkra platser.

Så länge som div 3 inte är fullt antal serier måste nog något diskuteras fram så att det blir klart vad som gäller.
Om det blir väldigt populärt kommer ju samma ske när div 4 behövs.

Blev ett långt inlägg och förhoppningsvis förståeligt.
Post Reply

Return to “Tredje Part”