Ack Värmeland du Sköna!

Moderator: Zonemakers

User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

SunnyM wrote:Nu har jag föreslagit tre natursköna zoner som skulle öka den geografiska spridningen en bit från centrum i områden där det idag "saknas" zoner.

Finns det någon slags policy att zoner skall ligga i stan eller hur långt ut i skogen de får ligga?
Det finns ett underlag för zonbalansering, var nya zoner "ska" placeras. Hur det slutliga ser ut idag är jag osäker på.

Sen finns det system för zonernas poäng; Fairy.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

Förord

Värmland har aldrig varit så aktivt :!:

I februari tog enbart Karlstad tätort fler takeover än ex. Dalarna, Jönköpings län, Örebro län, Kalmar län, Gävleborgs län, m.fl.

Samtliga ovan nämnda regioner, Jönköping undantaget, har DUBBELT antal zoner, jämfört mot hela Värmlands län. :!:

Värmland 2.1

ZonBåtbuss i Karlstad

I Karlstad finns Båtbussar som kör kollektivtrafik på somrarna. Jag önskar därför placera om någon av vattenzonerna till en ny ZonBåtbuss.
En sådan zon behöver vara mycket avlång, då båtarna ej står still. Den bör även vara smal, så att den inte kan tas från strandkanten.
Nedan är en karta med tre alternativa placeringar;

Image
Tre alternativ, där båtbussarna passerar som tätast, i centrum.

Zonutfyllnad i Värmland

Hammarö och Kristinehamn är zonlösa. En utbygnad här är akut och mycket allvarlig.

Karlstad. Stora områden är zonlösa. Åtskilliga är zonfattiga. En 50% ökning av antalet zoner i Karlstad krävs.

Se vidare grunläggande beskrivning av Värmland 2.0
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Spix »

Som nygammal Turfare i Karlstad som precis kommit igång igen efter en längre frånvaro (sist jag turfade fanns det bara tre zoner i Karlstad) så håller jag med Kajowi det han skriver. Särskilt i Hammarö/Skoghall, som är nästintill ihopbyggt med Karlstad och har väldigt bra cykelförbindelser mellan kommunerna, skulle det behövas flera Zoner. Det finns många lämpliga placeringar både i tätorten och på mera avlägsna platser. Jag ska fundera ut några lämpliga ställen och föreslå dem via appen.

Båtbusszonsförslaget ovan gillar jag skarpt. En ny och annorlunda utmaning.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by StarDust »

Att ni ska få fler zoner är självklart! Det kommer någon gång i mitten av månaden så håll ut än så länge!
Tyvärr måste jag avslå ansökan om en båtbusszon, jag har tagit upp det med Turfcrew och kommit fram till att det inte passar sig i dagsläget. Det kan hända att det dyker upp senare dock!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

StarDust wrote:Att ni ska få fler zoner är självklart! Det kommer någon gång i mitten av månaden så håll ut än så länge!
Bra med positivt gehör.
Väntar dock med att sälja skinnet tills jag fått björnen.
StarDust wrote:Tyvärr måste jag avslå ansökan om en båtbusszon, jag har tagit upp det med Turfcrew och kommit fram till att det inte passar sig i dagsläget. Det kan hända att det dyker upp senare dock!
Då båtbussarna enbart trafikerar Karlstad under somrarna, går det an att även zonen avvaktar tills dess.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Spix »

Kul med tre nya zoner i Karlstad. Det tackar vi för, särskilt nu med invasionen av nya spelare efter Swedroid-artikeln :D .
Kul också att Kristinehamn fått ett gäng zoner, och det verkar vara full fart där, iaf om man ska gå efter aktiviteten på chatten.

Fortfarande inga zoner i Hammarö dock, vilket gjorde mig lite besviken. Jag lovade ju i mitt förra inlägg att jag skulle ge förslag på lämpliga zoner där via appen. Något jag tyvärr inte kunnat hålla eftersom mina förslag för månaden var förbrukade. Jag trodde att man kunde ge tre förslag per kalendermåndad (dvs att även om jag lade tre förslag i slutet av februari så kunde jag lägga tre nya i början av mars). Men så verkar det inte funka, så nu väntar jag på att en månad ska ha gått så att jag kan bidra med mina utlovade förslag. Hoppas bara det är möjligt att komplettera med ytterligare zoner där snart trots att vi nu nyss fått lite tillökning i området.
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Kajowi »

Kristinehamn bär ej längre titeln "Störst utan zoner". :D -Inte en dag för tidigt!

I Karlstad har några få zoner placerats iom SwedroidStormen, men jag ser detta enbart som en ytterst liten början. :arrow:

Hammarö är fortfarande zonlöst! :x Enda förlåterliga förklaringen jag kan tänka mig är att man inte hunnit, då så mycket annat byggts senaste dagarna.

Värmland, och framförallt Karlstad, växer så att det knakar och brister. Det har skett i flera månader nu. Att på det lägga SwedroidStormen gör att sömmarna brister.
-Vi har fortfarande flera zonlösa områden
-I de flesta områden är zonerna mycket glest placerade
-Även de mest centrala delarna skulle behöva förtätas

Vill fortsatt påpeka att åtskilliga regioner med mindre aktivitet än oss, samtidigt har avsevärt fler zoner än oss.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Blabert »

Det kommer :-) Man kan väl säga att det händer lite väl mycket på zonfronten just nu, så vi är inte riktigt på banan med alla regioner.. Inte bara Karlstad som ligger på efterkälken heller, men vi jobbar på det som sagt :-)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by tomtebloss »

Spix wrote:...Jag trodde att man kunde ge tre förslag per kalendermåndad (dvs att även om jag lade tre förslag i slutet av februari så kunde jag lägga tre nya i början av mars). Men så verkar det inte funka, så nu väntar jag på att en månad ska ha gått så att jag kan bidra med mina utlovade förslag. Hoppas bara det är möjligt att komplettera med ytterligare zoner där snart trots att vi nu nyss fått lite tillökning i området.
Det är per kalendermånad som du säger. Många tror att det är per omgång så det kan lätt blir lite galet där. Säker på att de olika förslagen inte var inom samma månad men olika omgångar då? Annars är det en bugg som bör antecknas i avsedd del på forumet.

Du har alltid 3 önskemål att lägga oavsett hur många zoner som läggs ut. Fast jag har för mig att man inte kan placera förslag inom befintliga zoner. Sen försöker vi att placera zoner som inte ligger närmare varandra än 200m. Men förslag är alltid bra.
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Spix »

tomtebloss wrote: Det är per kalendermånad som du säger. Många tror att det är per omgång så det kan lätt blir lite galet där. Säker på att de olika förslagen inte var inom samma månad men olika omgångar då? Annars är det en bugg som bör antecknas i avsedd del på forumet.

Du har alltid 3 önskemål att lägga oavsett hur många zoner som läggs ut. Fast jag har för mig att man inte kan placera förslag inom befintliga zoner. Sen försöker vi att placera zoner som inte ligger närmare varandra än 200m. Men förslag är alltid bra.
Jag är *nästan* helt säker på att jag la mina tre förslag i februari, före månadsskiftet. Men pga det där nästan så avvaktar jag med buggrapportering. Testar igen i April. Det är ju bara några dagar kvar trots allt.
Post Reply

Return to “Värmland”