3. Quests/Missions
Även detta har varit uppe i forumet ett par gånger, senast var det tomtebloss som påminde oss om denna gamla tråd, där det kanske var på tal för första gången (redan 2010):
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=8&t=346
För att underlätta för eventuellt framtida ”Questskapare” så känner jag att alla våra zoner måste bli ”taggade” med egenskaper från sin direkta omgivning. Exempel på zonegenskaper kan vara:
• Playground
• Cemetary
• Park
• Water
• City
• Beach
• Nature
• Exercise
• Church
• Trainstation
• School
• Parkinglot
• Castle
• Airport
• Daycare
• Busstation
• Postoffice
• Suburb
• Sport
o.s.v….
Därefter kan man ”enkelt” skapa ”standardquests” som t.ex:
• Lord of the Castle: Conquer and hold a castlezone for 3 days (at least 75% of the time)
• Creepy Playground Stalker: Take over 10 Playground zones between 10:00-14:00 weekdays within 4 days
• Grave Robber: Take over 4 Cemetery zones between 01:00-04:00 within 4 days
• Suburbia: Take over 100 Suburb zones within 20 days
• Sentry: Stay and guard inside a Castle Zone for 4 hours
• Sports Freak: Take over 5 Sport zones within 10 hours
• Mariner: Taka over 3 Water zones within 4 days
• Parking Attendant: Take over 5 Parkinglot zones within 2 days
• Herb Collector: Take over 10 Nature zones within 5 days
• Iceman: Take over 5 water zones during winter (within 3 days).
• City Slicker: Take over 50 City zones within 2 days
• Team Leader: Gather 4 turfers and conquer 8 zones together within 2 days (kräver “lagspel”)
Dessa quests kan kanske ge alltifrån 200 till 2000 “questpoints”, beroende på svårighet. Respektive regionansvariga får avgöra vilka av alla quests som ska vara tillgängliga för spelare i sina regioner (och vilka siffror som i så fall hänger med (antal zoner som krävs, tidsfrist och belöning)), då vissa regioner kanske inte ens har vattenzoner, eller ett slott för den delen.
Eventuellt kan vissa quests endast fås genom att hitta och ta sig till en ”Uppdragsgivare” (ett 20-tal NPC:s som dyker upp på slumpade ställen runtom i landet dagligen, dessa kan ha samma eller olika quests att ge). Spelaren går då till zonen som NPC:n befinner sig i, och får då tillgång till de quests som denne har, t.ex:
• Mailman: “Deliver this letter to <random Postoffice zone within 5km radius> and return to me within 2 hours for your reward.”
• Guardian: “Go to < random zone within 5km radius > and guard it for 2 hours, then return to me for your reward.” (faktiskt stanna i zonen hela tiden)
• Airport Shuttle: “My niece is arriving at <random airport zone within 50km radius> , go collect her, then return to me for your reward.”
• Caravan Guard: “Gather 2 other turfers and escort my caravan to <random zone within 5km radius>, return to me afterwards for your reward.” (kräver “lagspel”)
• Herb Collector: “Go to <5 random Nature zone within 5km radius > and collect herbs for me, return to me afterwards for your reward.”
Lyckade quests ger förstås utlovade questpoäng, men kanske även en medalj för questen i fråga.
Har man t.ex. klarat ”Guardian” så kanske man låser upp en ”Level 2” av questen, som har precis samma tema men med en timmes extra vakttid?
Misslyckade quests… tjaa.. minuspoäng?
4. Övrigt
Här kommer förbättringsförslag/funderingar som inte passar in i föregående puckar, utan någon som helst inbördes ordning. Vissa är väldigt löjliga och andra fungerar säkert inte ihop med varandra, men hellre posta för mycket än för lite.
• När man väljer en spelare i appen så skulle jag även vilja se spelarens ”3 placeringar” i rankinglistorna. Om jag idag valt ”Zontjuven” så hade hans placeringar t.ex. varit:
World: 30
Sweden: 29
Stockholm: 8
• Möjlighet att tillfälligt joina en annan regions chat för att chatta
• Snabbt kunna ange en zon som ”olämplig” eller ”otagbar” via appen (hade velat ha denna funktion ett par gånger under mina 3 danmarksturer, då vissa zoner visade sig vara privat mark (med stängsel) och andra krävde inträde (men inträde kanske är ok för zoner?))
• Som det tidigare tagits upp i forumet: Information om respektive zon.
Alla zoner har inte något kulturellt värde eller en intressant historia bakom sig, men de som har det borde vi turfare kunna läsa om. Det kan vara så enkelt som en länk (från appen och hemsidan) till en wikipediasida eller en egenskriven trudelutt av kunnig turfare, som läggs in i systemet av ansvarig zonläggaren.
Denna info borde man kunna läsa både via hemsidan som via appen. Och tar spelare A över zon 1 för första gången, och zonen i fråga har ”historia”, borde appen meddela att historia finns så att A om han vill kan läsa detta direkt ”på plats”.
• GPS-bonus/straff (uppmuntra GPS-användande)
Under de första 2 minutrarna av GPS ON så är takeovertime +1min.
En del kommer att hata detta, då de kör ”sneaky mode” när de turfar. D.v.s. stänger av GPS:en mellan zonerna. Själv känner jag att ju fler som syns på kartan destu populärare kommer spelet att bli, därav denna ”uppmuntran” att ha på sin GPS hela rundor.
• Från appen, ha möjlighet att ta bild(er) på både befintliga zoner och skicka upp till servern. Efter zonansvarigs godkännande så kan bilderna publiceras på zonens sida på hemsidan (kanske även möjlighet att se dem via appen via länk?).
• Från appen, ha möjlighet att ta bild(er) på ett zonförslag för att zonläggare enklare ska kunna utvärdera och besluta.
• Gömda/osynliga zoner
Inget genomtänkt förslag på något sätt, men varje region kunde kanske haft en osynlig zon per runda, som eventuellt ger 2000p plus medalj åt den som hittar och tar över den först.
Hur hittar man en osynlig zon? Bra fråga, den biten är den ”inte genomtänkta” delen av förslaget, men kanske genom:
o Regelbundna ledtrådar i appen som går ut till alla som är online i regionen, alternativt regionschatten så att ingen missar något, t.ex:
Hidden Zone is 1760m from Zone Möllezone
<Playername> is now <distance to Hidden Zone> meters from the Hidden Zone, and is the closest player at the moment
Ev. egenskrivna ledtrådar av zonansvarig
Efter att zonen hittats så kan den eventuellt gå över till att bli en ”normal” zon resten av rundan, och därefter kanske bli ”permanent” om placeringen är ok.
• På något vis informera om att det helst är engelska som gäller i ”World”-chatten (för det är det väl?). Mycket svenska där i dagsläget.
• På hemsidan med medaljsidorna, t.ex.
http://turfgame.com/info/medals/23
länka ”Holders: xx” till respektive wardedsida, i detta fall:
http://warded.se/turf/medals.php?sort=2 ... medalid=23
• Öppna upp möjlighet att donera till bankkonto/plusgiro/bankgiro. Detta hade nog gjort att ni fått in en lite stadigare ström av donationer. Jag själv hade lätt satt in en stående överföring på t.ex. en tjuga i månaden, många bäckar/turfare små…
• På tal om finansiering så hade ni kunnat köra samma modell som t.ex. onlinespelet ”League of Legends” för att få in lite extra kosing. D.v.s. spelet är gratis och all ”utrustning” i spelet köps antingen genom intjänade spelpoäng (tar väldigt lång tid), ELLER… om man vill skynda på processen så kan spelarna betala med riktiga pengar för utrustningen.
Nu har ju Turf i dagsläget inte någon utrustning att sälja till sina användare, men eventuellt finns det användare som skulle vara beredda att betala pengar för att t.ex. modifiera sina ingame avatars (med kläder/ansiktsutryck/humör/hår/whatever) istället för att invänta tillräckligt med turfpoäng.
• Regiontillhörighet: Spelaren borde ha sin ”hemmaregion” där denne tagit mest poäng, inte där han/hon tog den sista zonen.
• ”Mörkad statistik” en månad om året. D.v.s. Ingen vet vad någon annan har under månadens gång, detta avslöjas först efter omgångens slut.
• Mer statistik!
o Personliga grafer/diagram över pph, takeovers
o Enklare möjlighet att jämföra sina egna presationer/medaljer med andras (exempel: prisjakt, deras produktjämförelse)
• Kl 18:00 en gång i veckan (dag kan slumpas för att göra det mer oförutsägbart, kanske även tid?), ange en zon per region/stad (slumpas även detta) som ger bonuspoäng för de 5 första som tar den (500p, 400p, 300p, 200p och 100p).
• Regionsvinnaren för varje region borde få någon ”belöning”, t.ex. få sätta ut en zon (antagligen via zonläggare) i annan region (regionen slumpas, t.ex. så får vinnaren i Halland sätta en zon i Dalarna ena rundan, och i Västernorrland nästa).
• Ge medaljer på årsbasis också (mest poäng per kalenderår). Detta borde motivera fler att hålla igång regelbundet, istället för att (t.ex. som mig) storsatsa en månad och vara nöjd med en vinst.
Dessa medaljer bör INTE bara vara guld-silver-brons när det är globalt, utan kan kanske vara uppemot 10st (och ev. samma valör) för att så många spelare som möjligt ska kunna ha någon möjlighet att komma med.
Kanske ev. även region-lord per år, då räcker det nog med guld-silver-brons.
• Möjlighet att chatta privat med spelare i turf (via appen) och även lämna meddelande till dem när de är offline. T.ex. för att bestämma samlingtid och zon för ett lagspel.
• Appen Layar: Skapa ett ”Turf”-layar som speglar zonernas placering?
Appen har 10M+ nedladdningar (mycket beror antagligen på att den kommer bundlad med vissa Samsungmobiler) och gör kanske att många fler spelare hittar till Turf.
Jag använder inte själv appen och vet inte vad som är möjligt och inte (om man ens får lov att skapa ett ”layar” hur som helst) och inte heller om det kostar något.
• Någon sorts ”zombie mode” en slumpad natt per månad (22:00-06:00), där det i varje ”större samhälle” spawnas en zombie som man kan jaga (och få bonuspoäng när den fångas, och medalj?).
Alternativt kan detta vara en quest.
• Som andra har nämnt så hade zoner i anslutning till motionsspår (jogging/skidor) antagligen lockat många. Dessa bör dock ha en takeovertime på 1-3 sekunder (om möjligt) så att de i princip kan tas i farten.
Vid större arrangemang (Vasaloppet, Broloppet, Umeå Marathon, Göteborgsvarvet, DHL Staffetten, Vättern runt, Stockholm Marathon m.m..) kanske respektive lopp kan få tillfälliga zoner längs med vägen, som också de kan tas i farten och ge bonuspoäng (eller medalj) om alla tas inom ”loppet av loppet”.
Detta kanske inte lockar så många fler nya användare, men antagligen lockar det befintliga användare att delta i sådana arrangemang (t.ex. om det leder till ”Marathon”-medaljen) och Turf är ju i grunden en app som strävar efter att vi ska röra oss mer och må bättre.
Dessa zoner är alltså av typen ”Exercise” och ger en egen poängtyp (och är en egen delgren i Turf)
Eventuellt så kanske "motionsspårszoner" som ligger i stan (för nära vanliga zoner) måste tas i en viss ordning och i ett helt set. Annars är det lätt för en "cityturfer" att ta några enstaka motionszoner på sin vanliga turfrunda, när det egentligen är "vanlig" turfing det handlar om.
• Weazelhack som endast inkluderar 5 zoner och 8 förflyttningar?
Att hitta 10st zoner som passar en vessla kanske inte är helt lätt i alla städer, men 5st är lättare. Skulle det vara möjligt att, med väldigt bra tajming/synk i samband med rundbyte, ta zon 1, 2, 3, 4 och 5, för att sedan när ny runda börjar (någon/några sekund(er) efter att zon 5 tagits), direkt ta zon 5 igen och sedan 4, 3, 2 och 1?
• Omöjlig medalj?: ”Alphabet Turfer”-medaljen!
En Turfare som tagit zoner i alfabetisk ordning från A till Z (om det ens är möjligt, kräver antagligen ENORM planering och resor land och rike runt).
kaninmagemedaljen åt alla som lyckats läsa allt i mina poster.
/Kaninmage