Page 4 of 6

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 20 Jun 2013 15:01
by kaninmage
30min känner jag är helt ok som tak. 15min för spökturfare. ;)

/Kaninmage

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 20 Jun 2013 18:21
by christoffe9
Jag skulle hävda att ju fler spelare vi blir, ju mer destruktiv blir långa blocktider för spelkänslan oavsett level.
Om zonerna är blockade finns det ju inga att ta

Redan idag, med 30 min, är stora områden helt blockade när 3-4 är ute samtidigt
Hur hade det sett ut om de var dubbelt så många, med ännu längre blocktider?

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 20 Jun 2013 20:06
by farbrorP
kaninmage wrote:30min känner jag är helt ok som tak. 15min för spökturfare. ;)

/Kaninmage
+1 :)

Re: Sv: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 22 Jun 2013 12:48
by Cee
christoffe9 wrote:Jag skulle hävda att ju fler spelare vi blir, ju mer destruktiv blir långa blocktider för spelkänslan oavsett level.
Om zonerna är blockade finns det ju inga att ta

Redan idag, med 30 min, är stora områden helt blockade när 3-4 är ute samtidigt
Hur hade det sett ut om de var dubbelt så många, med ännu längre blocktider?
Håller med. Syftet måste väl ändå vara att hålla så många spelare som möjligt aktiva, inte premiera ett fåtal personer bara för att de har spelat mest/längst.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 22 Jun 2013 13:57
by mortuus
Då kan man lika gärna ta bort blocktiden eller sätta 10min max för alla om det nu är så att man ska kunna ta zoner hela tiden utan avbrott, kanske göra högre TP och lägre pph istället.

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 22 Jun 2013 17:21
by Isengrim
Svårigheten i att fånga nya spelare kan oxå bero på bristen på strategi bakom utläggandet av zoner där det finns många ställen där det ligger ojämt...

Se på tex Motala, där har man lagt zonerna ganska jämt fördelat på knappt halva stan. Resten är tomt med ett undantag. Har du två nya spelare och den ena bor rätt och den andra fel i förhållande till zonerna så vem har vi chans att fånga långsiktigt?

Klickbar bild.
Image

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 22 Jun 2013 17:36
by Jimo
Det som är störande med blocken är att jag blir helt poänglös trots att jag tagit mig till zonen. Att vänta i 25 minuter är inte aktuellt så det ger mer poäng att fortsätta till andra zoner.

Jag föreslår att blocken förlängs till 60 minuter men att den också knyts till turfarens aktivitet under pågående omgång (alltså både rank och aktivitet) och att man samtidigt inför besökspoäng. När man besöker en blockerad zon får man besökspoäng (men man tar inte själva zonen). Den formel man använder för att räkna ut besökspoängen bör innehålla TP för zonen samt resterande blocktid.
På det här viset får ägaren ha zonen ett tag men alla som de facto besöker zonen får poäng för det.

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 22 Jun 2013 18:01
by mortuus
Jimo wrote:Det som är störande med blocken är att jag blir helt poänglös trots att jag tagit mig till zonen. Att vänta i 25 minuter är inte aktuellt så det ger mer poäng att fortsätta till andra zoner.

Jag föreslår att blocken förlängs till 60 minuter men att den också knyts till turfarens aktivitet under pågående omgång (alltså både rank och aktivitet) och att man samtidigt inför besökspoäng. När man besöker en blockerad zon får man besökspoäng (men man tar inte själva zonen). Den formel man använder för att räkna ut besökspoängen bör innehålla TP för zonen samt resterande blocktid.
På det här viset får ägaren ha zonen ett tag men alla som de facto besöker zonen får poäng för det.
Håller med något åt det hållet vore bra.

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 22 Jun 2013 18:12
by Isengrim
Jimo wrote:Det som är störande med blocken är att jag blir helt poänglös trots att jag tagit mig till zonen. Att vänta i 25 minuter är inte aktuellt så det ger mer poäng att fortsätta till andra zoner.

Jag föreslår att blocken förlängs till 60 minuter men att den också knyts till turfarens aktivitet under pågående omgång (alltså både rank och aktivitet) och att man samtidigt inför besökspoäng. När man besöker en blockerad zon får man besökspoäng (men man tar inte själva zonen). Den formel man använder för att räkna ut besökspoängen bör innehålla TP för zonen samt resterande blocktid.
På det här viset får ägaren ha zonen ett tag men alla som de facto besöker zonen får poäng för det.
Det kommer bara innebära att folk tar rundan som ger mest.

Re: Blocktiden och svårighet att fånga nya användare

Posted: 22 Jun 2013 18:52
by Jimo
Isengrim: Så är det redan och kommer alltid att vara, så förslaget ändrar inte det beteendet.