Jakobsberg / Kallhäll

Moderator: Zonemakers

User avatar
LeiLar
Posts: 942
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by LeiLar »

Håller med dig fullständigt, Changrila!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Dacop »

Changrila wrote:Hoppas på att inte låta som en grinig gnällkärring nu, men jag kan inte låta bli att fundera på hur det tänktes med nya zonen "Drabant".

Jag fick ett meddelande i appen om att ett av mina zonförslag blivit godkända, men zonen låg inte där jag föreslagit. Fullt förståeligt om det hade varit en olämplig plats jag föreslagit, men nu kan jag inte se varför man skulle ha en zon på nya stället.

För att förklara:
Här på kartan syns nya zonen. Den gröna ringen visar var mitt förslag låg. Den gula ringen visar var man skulle kunnat lägga zonen om mitt första förslag inte var bra nog.
Image

Såhär ser det ut där zonen ligger nu. En plats som i mina ögon är väldigt tråkig och intetsägande.
Image

Här är var jag föreslog att zonen skulle ligga. Många passerar där när de kommer från pendeltåget, det finns cykelbana tvärs över stället, en av få statyer i Jakan finns där och fontänen (som nu är övertäckt) är jättefin på somrarna.
Image

Om inte det stället var bra nog. Varför inte flytta det åt andra hållet, till där min gula ring på kartan är? Där finns en fin liten gräsplätt med blommor i mitten samt ett "konstverk" som är en karta över Järfälla. Även det lättåtkomligt med cykel och många går förbi där. Enligt mig är det ett mycket mer "speciellt" ställe än där zonen ligger nu, och jag trodde att zoner skulle ligga på fina/speciella platser om det var möjligt?
Image

Så ja, hur tänktes det med Drabant-zonen?
Främsta tanken med Drabant var att fylla igen det relativt stora och ologiska glappet mellan dom äldre zonerna i söder och dom nya som jag lagt norrut. Anledningen till den något trista placeringen var just att jag kunde se exakt hur det såg ut där via streetview, visst, det blev ingen vacker zon men det var ändå lite grönt och en yta stor nog till en zon.

Kvaliteten på Googles flygbilder i området är ganska dålig så många gånger jobbar jag mest med streetview, även om det finns andra källor till bättre kartor. Det är därför jag så ofta ber om era förslag utritade på karta och gärna med några ord som beskriver platsen. Bilder på sevärdheter, fontäner och fina torg uppskattas också!

Mail går ut till alla som lagt förslag inom cirka 200 meter från den nya zonen även om zonmakaren inte ens sett på förslaget i sig.

Så till sist, ändringar kommer strax. ;)
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Tack för den ordentliga förklaringen, samt flytten av zonen och nya zonen :D Det här blir toppenbra!
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Fy dig Dacop, nu tar min hemväg inte längre 10-15 minuter utan ca 35 min eftersom jag "bara ska ta de närliggande zonerna" ;) Det är m.a.o. mycket roligare att turfa och ta "bara en till" nu när det finns lite fler zoner runt centrum.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Dacop »

Changrila wrote:Fy dig Dacop, nu tar min hemväg inte längre 10-15 minuter utan ca 35 min eftersom jag "bara ska ta de närliggande zonerna" ;) Det är m.a.o. mycket roligare att turfa och ta "bara en till" nu när det finns lite fler zoner runt centrum.
Sånt här gillar man att läsa som zonmakare, finns inget bättre än att se zonerna komma till nytta!

Nu tror jag att den sista zonen i denna batchen är öppnad så nu dröjer det lite innan det blir fler. Perfekt läge att slipa rutterna och kanske lämna lite fler förslag. :)
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Dacop wrote:
Changrila wrote:Fy dig Dacop, nu tar min hemväg inte längre 10-15 minuter utan ca 35 min eftersom jag "bara ska ta de närliggande zonerna" ;) Det är m.a.o. mycket roligare att turfa och ta "bara en till" nu när det finns lite fler zoner runt centrum.
Sånt här gillar man att läsa som zonmakare, finns inget bättre än att se zonerna komma till nytta!

Nu tror jag att den sista zonen i denna batchen är öppnad så nu dröjer det lite innan det blir fler. Perfekt läge att slipa rutterna och kanske lämna lite fler förslag. :)
Och nu är jag ännu gladare, för nu har du gett mig en zon jättenära hemmet som jag ska hårdbevaka ;) Har även börjat fundera på hur jag ska få till en bävermedalj i Jakobsberg, utan att ta cykel. Kommer få träna en hel del för att orka springa så fort som det krävs, men ja, med de nya zonerna från Berghemsområdet ner mot centrum borde det bli möjligt.

Justja, en vän som bor i Sätra planerar att komma hit och turfa lite nu också, bara för att det "verkar så kul med alla fina zoner". Kort sagt: det börjar bli tokigt bra i Jakobsberg nu. Väldigt uppskattat med allt nytt!
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

Nu är jag igång igen och föreslår zoner ;) Den här gången har jag riktat in mig på gångvägarna runt Säbysjön, jättefina vägar med gott om människor som går, joggar, cyklar och på vintern är det skidåkare överallt.

Image

1: Lite norr om en parkeringsplats där många stannar för att ge sig ut i naturreservatet. Där stannar scouter och en orienteringsklubb ligger precis där också. Det har nyligen blivit ett färdigt elljusspår därifrån också, så mycket människor blir det och riktigt fin natur. En turfzon i kombination med att jag springer dit och sätter upp en lapp med texten "Det här är en turfzon" lär locka många att testa Turf ;)
2: Den här har jag föreslagit tidigare. Café vid Råcksta. Jättefin plats med utsikt över Säbysjön (och utedass som kan vara bra för toanödiga turfare ;) )
3: Även denna är föreslagen tidigare. En grusvägskorsning där många(!) passerar dagligen.
4: Föreslagen tidigare, men nu flyttad till ett litet fält precis bredvid vägen. Det finns dock stigar upp på fältet så att även cyklister skulle kunna ta zonen utan att lämna cykeln vid vägen ;) Därifrån startar även ett gäng skidspår på vintern och eftersom det är nära både parkering och brukshundklubb är det gott om folk där dagligen.
5: Fin liten väg som många går på året om. La zonen i en liten korsning eftersom många viker ut till höger där, mot sjön, när de ska titta på fåglar eller ta SäbySoftstyle-zonen (som i dagsläget sällan blir tagen).
6: Föreslagen tidigare. Hällristning nära minisjö bredvid kolonilotter. Riktigt fin stig som går där och naturen är underbar. Min standardstig att gå på när jag tar mig mot SäbySouth-zonen.
7: Fågeltornet! Jättefin utkiksplats och grillplats. Stigar leder fram dit, man ser sjön, fåglar, blommor, växtlighet och allt är vackert.
8: Sommarhage-zon. Zonen la jag i en grusvägskorsning. På de tre fälten runt zonen är det stora hagar där det går Highland cattle-kor (på sommaren med underbara kalvar) och ridskolehästarna är på sommarbete där. Tycker absolut att en zon behövs där för att det ska vara motiverande att ta sig vidare från SäbySouth till Säbykulle. Pga vatten, hagar osv går det inte att gena över det som ser ut att vara gräs på kartan.
pancosmic
Posts: 24
Joined: 07 Jan 2014 11:24
Country: Sweden

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by pancosmic »

Changrila wrote:
pancosmic wrote:Lade ett förslag på flygfältet men fick nu tanken att man skulle kunna ha en i vardera ända, där kan fartgalningarna roa sig med att sätta inofficiella hastighetsrekord. ;-)
Hahaha! Fast hur skulle det fungera nu när flygfältet är en enda stor byggarbetsplats?
Oj? :o Senast jag var där var det helt öde, men hmm, det var ju faktiskt ett tag sen... :oops:
Då glömmer vi det! ;)
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Changrila »

pancosmic wrote:
Changrila wrote:
pancosmic wrote:Lade ett förslag på flygfältet men fick nu tanken att man skulle kunna ha en i vardera ända, där kan fartgalningarna roa sig med att sätta inofficiella hastighetsrekord. ;-)
Hahaha! Fast hur skulle det fungera nu när flygfältet är en enda stor byggarbetsplats?
Oj? :o Senast jag var där var det helt öde, men hmm, det var ju faktiskt ett tag sen... :oops:
Då glömmer vi det! ;)
Kanske finns något annat, liknande ställe där man kan ha liknande racegrejer för sig mellan turfzoner som ännu inte finns? :D
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Post by Dacop »

Changrila wrote:Nu är jag igång igen och föreslår zoner ;) Den här gången har jag riktat in mig på gångvägarna runt Säbysjön, jättefina vägar med gott om människor som går, joggar, cyklar och på vintern är det skidåkare överallt.

Image

1: Lite norr om en parkeringsplats där många stannar för att ge sig ut i naturreservatet. Där stannar scouter och en orienteringsklubb ligger precis där också. Det har nyligen blivit ett färdigt elljusspår därifrån också, så mycket människor blir det och riktigt fin natur. En turfzon i kombination med att jag springer dit och sätter upp en lapp med texten "Det här är en turfzon" lär locka många att testa Turf ;)
2: Den här har jag föreslagit tidigare. Café vid Råcksta. Jättefin plats med utsikt över Säbysjön (och utedass som kan vara bra för toanödiga turfare ;) )
3: Även denna är föreslagen tidigare. En grusvägskorsning där många(!) passerar dagligen.
4: Föreslagen tidigare, men nu flyttad till ett litet fält precis bredvid vägen. Det finns dock stigar upp på fältet så att även cyklister skulle kunna ta zonen utan att lämna cykeln vid vägen ;) Därifrån startar även ett gäng skidspår på vintern och eftersom det är nära både parkering och brukshundklubb är det gott om folk där dagligen.
5: Fin liten väg som många går på året om. La zonen i en liten korsning eftersom många viker ut till höger där, mot sjön, när de ska titta på fåglar eller ta SäbySoftstyle-zonen (som i dagsläget sällan blir tagen).
6: Föreslagen tidigare. Hällristning nära minisjö bredvid kolonilotter. Riktigt fin stig som går där och naturen är underbar. Min standardstig att gå på när jag tar mig mot SäbySouth-zonen.
7: Fågeltornet! Jättefin utkiksplats och grillplats. Stigar leder fram dit, man ser sjön, fåglar, blommor, växtlighet och allt är vackert.
8: Sommarhage-zon. Zonen la jag i en grusvägskorsning. På de tre fälten runt zonen är det stora hagar där det går Highland cattle-kor (på sommaren med underbara kalvar) och ridskolehästarna är på sommarbete där. Tycker absolut att en zon behövs där för att det ska vara motiverande att ta sig vidare från SäbySouth till Säbykulle. Pga vatten, hagar osv går det inte att gena över det som ser ut att vara gräs på kartan.
Kan du förtydliga förslagen lite, jag tänker främst på nummer 2, 6 och 7. Zooma in på kartan och markera ut exakt hur zonen bör ligga och gärna caféet, hällristningarna samt fågeltornet.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
Post Reply

Return to “Stockholm”