Re: Starten på ny runda
Posted: 19 May 2014 18:14
Hej!
Fick lite tid över till att skriva ett inlägg. Att vi som kodar turf gör det på vår fritid osv. vet ni redan. Samt ni förstår de begränsningar som detta innebär. (och att supporters är en mkt viktig komponent)
Så till saken:)
Omgångsstarter är något som har gått både väldigt bra och väldigt dåligt genom tiderna...mestadels dåligt om man eftersträvar perfektion.
Utifrån kan det lätt ses som att det alltid varit samma problem/samma bugg osv. Men så är inte fallet. Bland annat har turf genomgått enorma backend-förändringar genom åren för att klara det dagliga trycket. Exempel på detta är att stora delar av serverarkitekturen gjorts om i nya programspråk för att bli bättre, nya arkitekturer för lastbalansering, osv. Stora förändringar kort sagt.
Men varför strul just vid omgångsstart?
Om man inte ska gräva sig ned i tekniska detaljer som förändrats genom åren, så har det två förklaringar:
1. Omgångsstart sker relativt sällan jämfört med allt annat i turf. Detta gör att vi får färre tillfällen att upptäcka felen. De interna processer som sker i samband med omstart går dock hyfsat bra att testa i stage-miljö.
2. Tung belastning. Omgångsstart är skoj och lite speciellt, vilket gör att många vill vara med ute och ta zoner just då. Detta är något som vi eftersträvat medvetet men leder även till ett problem/möjlighet. Denna belastning har alltid varit den tyngsta benchmark som systemet kunnat uppbåda och visat både på vad systemet för tillfället klarat av, samt vilka begränsningar som funnits.
Denna belastning har visat sig vara mkt svår att simulera på ett helt korrekt sätt, men att förbättra denna typ av simulering är vad vi jobbar på just nu.
Så kort sagt:
-Omgångsstarter HAR fungerat felfritt vid enstaka tillfällen.
-Problem har uppstått och problem har lösts.
-Det är inte samma problem varje månad, även om det kan verka så för användare.
-Att skapa en uppehållstimme innan omgångsstart skulle förmodligen inte löst många av de problem vi stött på och lagat.
-Att lägga omgångsstart vid annan tidpunkt är inte aktuellt om vi ska kunna vara tillgängliga för akut felsökning.
Hoppas att detta ger lite annat ljus på situationen, vårt mål är alltid att det ska fungera felfritt.
Mvh
(Denna vecka gjordes senaste uppdateringarna på serversidan, vilket gav en hel del förbättringar som vi hoppas ska kunna avhjälpa. Ni märker det bla på att takeover-väntetider kapats med upp till 30 sekunder. Vi hoppas även att hinna få till en bättre testrigg innan nästa omgångsskifte, håll tummarna.)
Fick lite tid över till att skriva ett inlägg. Att vi som kodar turf gör det på vår fritid osv. vet ni redan. Samt ni förstår de begränsningar som detta innebär. (och att supporters är en mkt viktig komponent)
Så till saken:)
Omgångsstarter är något som har gått både väldigt bra och väldigt dåligt genom tiderna...mestadels dåligt om man eftersträvar perfektion.
Utifrån kan det lätt ses som att det alltid varit samma problem/samma bugg osv. Men så är inte fallet. Bland annat har turf genomgått enorma backend-förändringar genom åren för att klara det dagliga trycket. Exempel på detta är att stora delar av serverarkitekturen gjorts om i nya programspråk för att bli bättre, nya arkitekturer för lastbalansering, osv. Stora förändringar kort sagt.
Men varför strul just vid omgångsstart?
Om man inte ska gräva sig ned i tekniska detaljer som förändrats genom åren, så har det två förklaringar:
1. Omgångsstart sker relativt sällan jämfört med allt annat i turf. Detta gör att vi får färre tillfällen att upptäcka felen. De interna processer som sker i samband med omstart går dock hyfsat bra att testa i stage-miljö.
2. Tung belastning. Omgångsstart är skoj och lite speciellt, vilket gör att många vill vara med ute och ta zoner just då. Detta är något som vi eftersträvat medvetet men leder även till ett problem/möjlighet. Denna belastning har alltid varit den tyngsta benchmark som systemet kunnat uppbåda och visat både på vad systemet för tillfället klarat av, samt vilka begränsningar som funnits.
Denna belastning har visat sig vara mkt svår att simulera på ett helt korrekt sätt, men att förbättra denna typ av simulering är vad vi jobbar på just nu.
Så kort sagt:
-Omgångsstarter HAR fungerat felfritt vid enstaka tillfällen.
-Problem har uppstått och problem har lösts.
-Det är inte samma problem varje månad, även om det kan verka så för användare.
-Att skapa en uppehållstimme innan omgångsstart skulle förmodligen inte löst många av de problem vi stött på och lagat.
-Att lägga omgångsstart vid annan tidpunkt är inte aktuellt om vi ska kunna vara tillgängliga för akut felsökning.
Hoppas att detta ger lite annat ljus på situationen, vårt mål är alltid att det ska fungera felfritt.
Mvh
(Denna vecka gjordes senaste uppdateringarna på serversidan, vilket gav en hel del förbättringar som vi hoppas ska kunna avhjälpa. Ni märker det bla på att takeover-väntetider kapats med upp till 30 sekunder. Vi hoppas även att hinna få till en bättre testrigg innan nästa omgångsskifte, håll tummarna.)