Frustrationstråden

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
tretton
Posts: 352
Joined: 19 Dec 2011 16:08
Country: Sweden
Location: Växjö

Re: Frustrationstråden

Post by tretton »

Nattkryp wrote:
tretton wrote:Nä, jag karade mig med en lättare hjärnskakning (förmodligen), skrapsår på kinden, axlen, armbågen, fingrarna, låret, knät och foten. Allt på höger sida... Men det är ok med mig :D
Shit, den där cykeln såg ju rätt speciell ut. Gissar att du silvertejpade ihop den och fortsatte turfa efteråt? Hade du hjälm?
Japp, jag hade hjälm. Den sprack... Men cykeln hoppas jag går på reklamation.
Google Nexus 5 - Android 4.4.2 - Växjö - Advanced Turfer (39)
Unique Zones: 359 - Visited Regions 12 - Fastest Eager Weasel: 8.31
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Fler än 50 dagar i rad med minst en session om dagen.
AceIsAngry79
Posts: 112
Joined: 11 May 2012 07:50
Country: Sweden

Re: Frustrationstråden

Post by AceIsAngry79 »

Tur du inte slog dig mera.

Ja det var ett måndags exemplar. Borde klarat mera.
Image
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Frustrationstråden

Post by Wallen »

Frustration... när jag äntligen skaffat en cykel att lunchturfa med så hinner jag inte med mer än 2 rundor förra veckan innan jag tappade bort cykelnykeln. Har letat snart överallt där jag kan ha lagt den eller tappat den men den förblir borta så nu har jag en turfcykel stående vid jobbet som jag inte kan använda :(
User avatar
Westeras
Zonemaker
Posts: 373
Joined: 26 Jun 2011 09:36
Country: Sweden

Re: Frustrationstråden

Post by Westeras »

Wallen wrote:Frustration... när jag äntligen skaffat en cykel att lunchturfa med så hinner jag inte med mer än 2 rundor förra veckan innan jag tappade bort cykelnykeln. Har letat snart överallt där jag kan ha lagt den eller tappat den men den förblir borta så nu har jag en turfcykel stående vid jobbet som jag inte kan använda :(
Leta där du tror den inte är ;)

kunde inte låta bli, ursäkta :mrgreen:
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Frustrationstråden

Post by Blabert »

Så här går det när man glömmer att köpa längre sadelstolpe... Andra turfcykeln på ett år nu som jag tagit livet av :-(

Image

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Image
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Sv: Frustrationstråden

Post by Nattkryp »

Blabert wrote:Så här går det när man glömmer att köpa längre sadelstolpe... Andra turfcykeln på ett år nu som jag tagit livet av :-(

Image

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Här är adressen för att se hela bilden: http://i.imgur.com/F0sBZ.jpg

Förövrigt ser jag inte riktigt hur du tagit livet av cykeln, däremot en möjlighet till att ta livet av dig själv. Du har alltså cyklat runt med sadeln i den höjden? Huga.

Borde inte standardsadelstolpe duga om man har rätt ramstorlek i övrigt? Eller kanske satt det en extra lång stolpe på min då jag köpte en XL-size (197cm) ram? Du kanske är en jätte, iofs?


edit: hah, vid inzoomning blev det lättare att se vad som gått snett (av).
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Frustrationstråden

Post by Blabert »

Nattkryp wrote:
Blabert wrote:Så här går det när man glömmer att köpa längre sadelstolpe... Andra turfcykeln på ett år nu som jag tagit livet av :-(

Image

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Här är adressen för att se hela bilden: http://i.imgur.com/F0sBZ.jpg

Förövrigt ser jag inte riktigt hur du tagit livet av cykeln, däremot en möjlighet till att ta livet av dig själv. Du har alltså cyklat runt med sadeln i den höjden? Huga.

Borde inte standardsadelstolpe duga om man har rätt ramstorlek i övrigt? Eller kanske satt det en extra lång stolpe på min då jag köpte en XL-size (197cm) ram? Du kanske är en jätte, iofs?


edit: hah, vid inzoomning blev det lättare att se vad som gått snett (av).

Mm, som sagt glömsk lathet att jag inte köpt längre sadelstolpe, har inte haft den sådär högt särskilt länge, men knäna börja krångla lite för ett tag sen. Den är en XL, men jag är lite av en jätte med extra långa ben och borde definitivt ha en XXL. Eller åtminstone en längre stolpe, ska försöka komma ihåg det nu ;-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Sv: Frustrationstråden

Post by Nattkryp »

Blabert wrote: Mm, som sagt glömsk lathet att jag inte köpt längre sadelstolpe, har inte haft den sådär högt särskilt länge, men knäna börja krångla lite för ett tag sen. Den är en XL, men jag är lite av en jätte med extra långa ben och borde definitivt ha en XXL. Eller åtminstone en längre stolpe, ska försöka komma ihåg det nu ;-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Har du testat att köra på lägre växel och trampa snabbare? Jag har själv märkt att det är otroligt stor skillnad på hur hårt knäna belastas. Fick själv tidigare lätt ont i knät, men sedan jag fick tipset om att försöka hålla 80-90 varv/min på pedalerna har det nästan försvunnit.

Cykelskor med klossar och kombipedaler (pedaler med klickfäste på ena sidan och vanlig pedalyta på andra) ger också möjlighet till rundtramp (tryck ner med ena foten och dra upp med den andra) vilket i sin tur minskar den momentana belastningen på varje enskilt knä. Dessutom så är det klockrent i uppförsbackar eller plötsliga starka vindbyar, när man behöver lite extra kräm i pedalerna.
En nackdel är så klart att det är lite bökigare i stadskörning och turf i allmänhet med många stopp/starter, även om jag själv nu börjat vänja mig. En annan nackdel är att det inte är helt gratis att införskaffa, även om det nog är den bästa investeringen i cykelsammanhang jag gjort hittills (utöver cykeln i sig).

Utöver längre sadel och ovan nämnda varv/min-ökning så kanske något längre pedalarmar kan fungera? Spontan tanke.




Dagens frustration: Hydrauliska skivbromsar som krånglar. Gaaaaaaah. Mekk mekk mekk. Imorgon blir det till att skaffa rätt verktyg för ändamålet.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Frustrationstråden

Post by Blabert »

Nattkryp wrote:
Blabert wrote: Mm, som sagt glömsk lathet att jag inte köpt längre sadelstolpe, har inte haft den sådär högt särskilt länge, men knäna börja krångla lite för ett tag sen. Den är en XL, men jag är lite av en jätte med extra långa ben och borde definitivt ha en XXL. Eller åtminstone en längre stolpe, ska försöka komma ihåg det nu ;-)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Har du testat att köra på lägre växel och trampa snabbare? Jag har själv märkt att det är otroligt stor skillnad på hur hårt knäna belastas. Fick själv tidigare lätt ont i knät, men sedan jag fick tipset om att försöka hålla 80-90 varv/min på pedalerna har det nästan försvunnit.

Cykelskor med klossar och kombipedaler (pedaler med klickfäste på ena sidan och vanlig pedalyta på andra) ger också möjlighet till rundtramp (tryck ner med ena foten och dra upp med den andra) vilket i sin tur minskar den momentana belastningen på varje enskilt knä. Dessutom så är det klockrent i uppförsbackar eller plötsliga starka vindbyar, när man behöver lite extra kräm i pedalerna.
En nackdel är så klart att det är lite bökigare i stadskörning och turf i allmänhet med många stopp/starter, även om jag själv nu börjat vänja mig. En annan nackdel är att det inte är helt gratis att införskaffa, även om det nog är den bästa investeringen i cykelsammanhang jag gjort hittills (utöver cykeln i sig).

Utöver längre sadel och ovan nämnda varv/min-ökning så kanske något längre pedalarmar kan fungera? Spontan tanke.




Dagens frustration: Hydrauliska skivbromsar som krånglar. Gaaaaaaah. Mekk mekk mekk. Imorgon blir det till att skaffa rätt verktyg för ändamålet.
Jo, har provat med lägre växel och det funkar väl till viss del i kombination med att sitta högre upp. Får ont i ryggen istället.. ;-) Har kombipedaler också, inga skor dock pga zontätheten i Stockholm.. Kanske värt att prova ändå, skulle vilja ge mig ut på lite längre turer :-)

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Image
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Sv: Frustrationstråden

Post by Nattkryp »

Blabert wrote:[quote="Nattkryp]Har du testat att köra på lägre växel och trampa snabbare? Jag har själv märkt att det är otroligt stor skillnad på hur hårt knäna belastas. Fick själv tidigare lätt ont i knät, men sedan jag fick tipset om att försöka hålla 80-90 varv/min på pedalerna har det nästan försvunnit.

Cykelskor med klossar och kombipedaler (pedaler med klickfäste på ena sidan och vanlig pedalyta på andra) ger också möjlighet till rundtramp (tryck ner med ena foten och dra upp med den andra) vilket i sin tur minskar den momentana belastningen på varje enskilt knä. Dessutom så är det klockrent i uppförsbackar eller plötsliga starka vindbyar, när man behöver lite extra kräm i pedalerna.
En nackdel är så klart att det är lite bökigare i stadskörning och turf i allmänhet med många stopp/starter, även om jag själv nu börjat vänja mig. En annan nackdel är att det inte är helt gratis att införskaffa, även om det nog är den bästa investeringen i cykelsammanhang jag gjort hittills (utöver cykeln i sig).

Utöver längre sadel och ovan nämnda varv/min-ökning så kanske något längre pedalarmar kan fungera? Spontan tanke.




Dagens frustration: Hydrauliska skivbromsar som krånglar. Gaaaaaaah. Mekk mekk mekk. Imorgon blir det till att skaffa rätt verktyg för ändamålet.
Jo, har provat med lägre växel och det funkar väl till viss del i kombination med att sitta högre upp. Får ont i ryggen istället.. ;-) Har kombipedaler också, inga skor dock pga zontätheten i Stockholm.. Kanske värt att prova ändå, skulle vilja ge mig ut på lite längre turer :-)

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2[/quote][/quote][/quote]


Ryggproblem har jag inte mycket erfarenhet av i cykelsammanhang. Däremot så är det ju lätt att överkroppen inte hänger med underkroppen på samma sätt vid cykling, rent styrkemässigt. Lite ryggresningar och annan bålstabilitetsträning kanske kan hjälpa?

Har själv kört med några dojor som jag gissar egentligen skulle ha gjort sig bäst i spinningsammanhang. Sitter och väntar på ett paket från Rosebikes.se (tysk butik) med ett par skor som är i mer normal tappning (dvs man kan gå i dom och är lite mer diskreta). De var inte särskilt dyra. Jag får återkomma när jag provkört/gått lite :). (Har mtb-klotsar).
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”