Poängfördelning

Moderator: Zonemakers

User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Poängfördelning

Post by Drassen »

Ja till en början är det ju mest en uppskattning om hur mycket aktivitet det kommer att vara i staden, sedan får man lägga till zoner när det blir högre aktivitet.
Och stockholm har ju mycket aktivitet å då blir det mycket zoner.

Det finns ingen direkt balansering att alla städer ska ha lika många zoner eller poäng eller så om det var det du menade vidde.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Poängfördelning

Post by Blabert »

Andreas wrote:okej...jag har uppdaterat fairy rätt rejält..den kommer att köras vid nästa månadsskifte.

men ang. takepoints som också bör ändras. vad sägs om detta?

tp = (10-holdpoints)*40

om ni misstycker så vill jag givetvis ha förslag på en bättre formel:)
Glädjande besked! :-)
Image
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 533
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Poängfördelning

Post by eddyueue »

Vidde wrote:Fick just en tanke: finns det någon uträkning angående hur många poäng/yta som finns på olika platser? För jag ser att zonerna är skapligt tätare i centrum av sthlm än v-ås, men att tp där är betydligt lägre också. Beror det bara på hur ofta de tas, eller finns det någon balanseringstanke mellan städerna?
http://warded.se/turf/regions.php "zonedistance" berättar hur nära varje zon ligger en annan i genomsnitt. Alltså blir det lite konstigt när en del regioner har zoner långt utanför stadskärnan och andra bara har i centrum.

Ett mått i zontäthet över yta kommer så fort vår matematiker StarDust fått nobelpriset :)
User avatar
Vaktarn
Posts: 100
Joined: 31 Mar 2011 00:02

Re: Poängfördelning

Post by Vaktarn »

Andreas wrote:okej...jag har uppdaterat fairy rätt rejält..den kommer att köras vid nästa månadsskifte.
menar du att den från och med nästa omgång kommer fördela poängen direkt från aktivaste zonerlistan(en eller två månader tillbaka)?

om så är fallet (vilket jag hoppas!) kanske man ska vara lite restriktiv i höjningen av tp-andelen då fairyuppdateringen själv kommer minska pph's dominans(spår jag), eller iaf fördela den till områden där det krävs mycket takeovers för att behålla den. höjs den till *40 kommer det nog verkligen bli så att aktivitet bestraffas av fairy (spår jag ;) ). man kanske kan vänta och se vilka effekterna blir innan man höjer tp åtminstone...
telefon: hero | vaktar: Uppsala
Goose72
Posts: 153
Joined: 15 Apr 2011 10:08

Re: Poängfördelning

Post by Goose72 »

En liten sak med höjning av tp bara, tänk på att man i sådana fall bör justera ant poäng för de olika rankerna.
Lite orättvist för de som gnetat ihop 1h blocktid när det var max 80p per zon (130 för neutral...).
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Poängfördelning

Post by gurubashi »

På tal om andra saker som också skulle behöva justeras. Om alla tp höjs med en faktor fyra, fundera på om neutralitetsbonus också borde justeras. Kanske inte lika mycket men 50p i bonus känns lite när en vanliga take ger 120p - 360p. Om neutralitetsbonus höjdes motsvarande skulle den ligga på 200p, mitt i det intervallet...

Något att fundera på i alla fall.
Image
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”