Västmanland - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

Locked
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Sv: Västmanland - Felanmälan

Post by Velocipedryttaren »

jimarild wrote:Clockcottage bör omgående flyttas om än tillfälligt. Se bild.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Tillfälligt? Jag tror inte dom uppskattar att det cyklars där så fort den läkt, bättre att flytta ut den på asfalterad yta permanent.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Velocipedryttaren »

jimarild wrote:Nu när snösmältningen satt igång är det varning på söndercyklade och geggiga gräsmattor i Sveriges turfhuvudstad; Västerås.

Några exempel: ClockCottage, MarinaZone, CircleTrees, IndianaZone, WeaverZone, OnstaZone och PineCroft.
StoneageZone skulle också behöva flyttas, jag skulle inte vilja möta dom som sköter den ytan. Cykelbanan går strax söder om zonen.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Sv: Västmanland - Felanmälan

Post by Jimo »

Circletrees, och vi är bara i början av april. ..

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Attachments
uploadfromtaptalk1365255619975.jpg
uploadfromtaptalk1365255619975.jpg (154.31 KiB) Viewed 2455 times
User avatar
Wettis
Posts: 50
Joined: 14 Aug 2012 22:06
Country: Sweden
Contact:

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Wettis »

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Flytta ut alla zoner på cykelvägen om det inte finns ett syfte med att ha zonen från cykelvägen. Antalet turfare ökar hela tiden och slitaget på gräsmattorna gör att det ser helt bedrövligt ut redan nu. Några har redan flyttats ut på cykelvägen med gott resultat. Jag förstår att zonläggare inte får lägga ut zoner i sin egen stad. Men visst borde de ha mandat att flytta zoner. SunYour skulle kunna lösa problemet direkt då han har koll på vilka zoner som behöver flyttas. Att försöka felnmäla alla till Stardust kommer bara bli bökigt. Gör något nu...snälla!

Och förresten. ..vad hände med crimeberg?
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Spix »

Hej på er,

Eftersom Stardust har fullt upp med Bonanzaplanering så ska jag försöka täcka upp för honom här ett tag framöver tills det blir lite lugnare på Bonanzafronten :)
Jag har gått igenom de senaste veckornas felanmälningar och gjort en del justeringar:

Västerås:
Circletrees - Flyttad en bit norrut upp till cykelbanan
Stoneagezone - Flyttad söderut och ligger nu över cykelbanan
ClockCottage - Flyttad en bit nordöst till den lilla parkyta som ligger mellan husen på Funkisgatan.
IndianaZone - Flyttad så den nu täcker cykelbanekorsningen.
WeaverZone - Förstorade den en aning så att den nu ligger delvis över cykelbanan
OnstaZone - Flyttad ut över cykelbanan.
Pinecroft - Flyttad några meter österut så man bör kunna ta den från vägen som går in till tennisbanan.
CrimeBerg - Flyttad ut från "innergården" till den lilla allmänningen nordöst om dess tidigare plats.
Malmaberg - Flyttad ner till cykelkorningen enligt Velocipedryttarens förslag.

Sala:
TheShadow, Gymnasie, SalaPark och Lundbergs täcker nu samtliga även intilliggande cykelbanor
SalaSport flyttad till cykelbanan söder om sportanläggningen

Smalldistrict, sledgezone och Islandton ser jag inga direkta fel med, så de får vara som de är tills vidare.

Är det något jag missat?
User avatar
Wettis
Posts: 50
Joined: 14 Aug 2012 22:06
Country: Sweden
Contact:

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Wettis »

Utmärkt! Lösningen av Crimeberg blev bra mycket bättre!

Några andra snabba förslag som jag kommer på direkt. Snytenzone, dra ut lite söderut över cykelvägen. Marinazone, dra ut lite norr över streckade cykelvägen. Vemkasta, flytta över cykelväg. Vetterstorp, dra ut över cykelväg.

Mina åsikter, vet inte om alla håller med.
Last edited by Wettis on 07 Apr 2013 22:02, edited 1 time in total.
User avatar
Wettis
Posts: 50
Joined: 14 Aug 2012 22:06
Country: Sweden
Contact:

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by Wettis »

Om vi ändå håller på att trimma zonerna i Västerås har jag några ytterligare småjusteringar som gärna får genomföras. Warblerzone får gärna flyttas en liiiiten bit västerut. Nu är det svårt att få träff från cykelvägen/stigen trots att zonen verkar snudda denna. Signszone får gärna flyttas ut över cykelvägen.

Och som lök på laxen nu när StarDust är borta kan du väl busa lite :) och krita upp en ny zon precis mellan Thanksiron och Signzone vid cykeltunneln...StoneChipzone eller bara StoneChip. Då känns västra delen av stan väldigt optimerad.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by SunYour »

Öser väl på med lite fler synpunkter på zoner då :-)
Kan tillägga att Umeå och Uppsala sedan tidigare fått mer än ett 50-tal zoner reviderade redan, så nu är det dags för lite grov och finputs här i stan tycker jag...

Zonesque Lite liten för att vara en trekant. Bas på 50 meter minst, nu är det kanske max 30 meter som bäst.
Gör gärna fyrkantig samt större och bättre täckning av cykelbanan.

ErikslundZone Samma som ovan, fortfarande för liten som trekantig zon. Spetsen mot E18 är bra placerad, men de andra punkterna går att dra i ordentligt. Som tidigare nämnts, så stämmer inte kartan med verkligheten. Öka triangelns sidor med 10-15 meter så ska det nog blir bra.

TraverseZone Nu har de kommit igång med bygge av nytt hus för systembolaget, och det kommer ligga mitt i nuvarande placering av TraverseZone. Någon ny bra plats för denna zon kommer det inte att finnas som det ser ut nu, i alla fall inte enligt de byggarbetare jag frågade när jag var där och tog zonen (eller rättare sagt när räckte över luren till en av dem på andra sidan stängslet som fick knalla in i zonen :-D).
Flyttförslag: Antingen kläms zonen in mellan parkeringen och ICA Maxi, eller så en flytt flera hundra meter söderut längs Rv 66 ned till viadukten öster om Mc Donalds här: http://goo.gl/maps/zA5t4 men se upp, viadukten har breddats ca 3-4 meter för att ge plats för en separat svängfil ut från köpcentrat, så inte för nära vägen. Detta gör det dessutom möjligt att ta en ny väg mellan [zone]ErikslundZone [/zone]och de nya zonerna RelaxZone och PicassoZone!!
När bygget väl är på plats, kanske det blir en yta stor nog för en zon i närheten av nuvarande placering.
Namnbyte tillbaks till Route66 igen känns ju givet vid flytt till viadukten :-)

RampageZone har onödigt många polygonpunkter. En riktig griszon, men ligger absolut finfint där den ligger. Den blev visserligen fullständigt sönderkörd med breda leriga stigar in och ut från zonen, men eftersom det ändå inte spelar nån roll, så kan den ligga kvar på samma plats, men med en enklare fyrkantigare form.

RawBall Lite väl liten med tanke på att det är höga träd runtom. Funkar oftast, men har fått springa mot stängslet in mot fotbollsplanen för att få den en gång. Något större så den är åtm 25x25m

[zone]BälbyGrass[/zone] Har påpekat namnvalet förr, som beror på en miss hos Google där de påstår att en cykelväg är en bilväg medn namnet bälbyvägen. Området norr om zonen kallas Råbykorset. Området zonen ligger i heter Råby.
Zonen kan dessutom breddas några meter åt öster för att täcka GC som går längs zonkanten. I övrigt är det 100% sly i zonen, så Grass är inte heller helt rätt attribut :-)

[zone]BälbyZone[/zone] Samma som ovan vad gäller namnet, bälbyvägen... Ligger också i stadsdelen Råby. Inte heller här har jag något bra förslag på namn.... Zonen ligger mitt bland ganska höga breda träd, även om viss gallring gjorts under vintern, dock mest sly. Zonen får gärna med fördel göras något större i samma veva...

Vetterstorp håller jag med Wettis om, kan skuffas lite norrut över cykelbanan för att underlätta vinterturf och onödligt slabbande övrig tid då cykelbanan går precis norr om zonen.

SliverZone kan göras större österut. Husen stör GPS-signalen och man tvingas nästan alltid ut på gräsmattan i BRFen för att få låsning. En handfull överflödiga polygonpunkter som kan plockas i dennan zon dessutom...
Protesterar inte om zonen byter namn till Krumeluren, då BRFen kallas så...

TreeCross ligger fint till, men är trekantig och täcker cykelbanorna lite halvdant. Detta i kombination med höga träd gör den svårare att ta än nödvändigt. Att dra ut den något i alla tre hörnen eller åtm i nordvästa hörnet gör zonen gott.

MarinaZone är lite av en DriveIn-zone där det går fint att ställa sig nere vid huset. Många bilspår i gräset vittnar om att det inte alltid räcker med att stå helt på bilvägen. Precis som Wettis föreslår, en bit norrut mot parkeringen skadar inte, men för att ge zonen ny dimension, så föreslår jag att zonen flyttas 100 meter öster ut upp på GC-bron över svartån istället!

TaxZone är en DriveIn-zon som är lika lätt eller lättare att ta med bil än med cykel och kan lika gärna förstoras ut över bilvägen för att kunna få bättre låsning på zonen.

PowerZone är också en DriveIn-zon där bilvägen dessutom skall fortsätta vidare västerut från zonen. Skuffa zonen 5-10 meter söderut, dock med marginal så att det även fortsättningsvis går att stå på träbron över vattnet för att ta zonen.

MalarPark har ett ganska trist namn, kan ju åtm döpas till Mälarpark eftersom google fått för sig att kalla parken så :-) Nån annan kanske har ett roligare namn att föreslå samtidigt som zonen skuffas 10 meter norrut upp på GC? I somras var det en brutal växtlighet att kämpa sig ned i vid tråkig GPS-pos.

BearCurve kan tryckas upp på GC...

HammerYard DriveIn mellan skojterna och ridhuset. Kan kanske flyttas 30-talet meter rakt österut till GC/ridstigen istället? som utgör en finfin cykelgenväg söder ut mot AviatorZone

HamreZone en tennisplan som lustigt nog inte spolats på vintern, men belysningen har varit på och det har traktorplogats en väg rakt in i zonen. Kan det vara så att nån av de som plogar är turfare? :-)
För sakens skull bör den väl flyttas ut från tennisbananen ut på cykelbananen istället....

PineCroft är justerad, men åt det hållet det brukar hänga gäng även sent om kvällarna, om än med skateboards eller nåt har jag för mig. En flytt ut till cykelkorsningen väster om tennisbanen känns mindre olustigt...

RowanZone är en ren gräsmattezon... tyvärr utan bättre placeringar i den direkta omgivningen. Föreslår en flytt 150 meter rakt norrut till cykelbanan söder om E18. Det ger möjligheten att täta på detta zonglesa område med en zon 200 meter söder om zonens nuvarande placering, som kanske kan ge OakMountain lite fler tagningar. Idag är det en av de zoner som oftast lyser illröd i det området...

LasarZone är en gräsmattezone/DriveIn-zon med bilvägar runtom. Nu när ClockCottage fått ny placering, öppnar det ju för att flytta ner zonen till GC-viadukten rakt söderut istället. Alternativt västerut, men jag är osäker på om den väg som syns på kartan verkligen finns kvar längre...

SteepHead 50 meter söderut på GC är en bättre placering... Planen används bla av den intilliggande skolan...

McDZone borde heta något annat eftersom de inte sponsar turf, men framförallt borde zonen ligga på andra sidan McDonalds istället, gärna delvis över cykelbanan...

SunnySideZone är en av stans absolut grisigaste zoner. Nästan städnigt sumpig och eländig mitt på gräsmattan, låspunkten något fladdrig pga höga träd och hus. För den som tycker det är kul att grisa, så kan man ju flytta den så den täcker GC vid Bersgslagsvägen rakt österut, men göra den stor nog att täcka delar av gräsmattan, alternativt en flytt rakt västerut närmare husen där det går en stig intill buskaget väster om zonen...

RocklundaZone är efter utbyggnad av parkeringsplatsen till F&S för några år sedan nästan helt täckt av parkeringsplats. Se street view för som guidning för bättre placering närmare rondellen, alternativt flytt 20 meter söderut direkt intill rondellen på andra sidan infarten till Rocklundaområdet.

KoloniZone flyttas med fördel 5-10 meter österut för bättre täckning av GC

EmmerdaleZone kan flyttas rakt över vägen söderut för att få ännu bättre anknytning till "Hem till gården", och bort från parkeringsplatsen som den delvis ligger på nu, eller mitt i en stor snödriva som det varit nu under vintern...

CenterPot tas enklast från bilvägen inne på kvarteret. Föreslår en flytt 20-30 meter rakt söderut till cykelvägskorset, eller bara 5 meter västerut upp på cykelvägen och bort från bilvägen.

SkultunaZone får gärna täcka gångstigen lite bättre, alternativt flyttas upp på den stora fina GC öster om zonen på bekostnad av åglimten...

TheStoneZone, lite petigt kanske, men får gärna breddas. Stör mig lite på att hela bron inte är i zonen. Höga träd stör signalen...

JakobPlayPark omges av lekpark intill dagis samt höga fullvuxna tallar. Ett staket har satts upp av dagiset i zonens södra kant, varför det kan vara bra om zonen göra 10-15 meter större söderut så den täcker den stig som nu går precis utanför detta stängsel. Bästa låspunkt idag är precis vid lekställningen. En stig finns även i nord-sydlig riktning, så lite större västerut uppskattas även.

PetersMount är ofta svår att få låsning på, förmodligen en kombination av att den ligger precis intill och delvis ovanpå höghuset och de höga träden. Dessutom ligger det en F-5-skola precis väster om zonen. Det finns inga naturliga GC-vägar in eller ut från zonen. Jag kan försöka komma med lämpliga förslag, men tills vidare borde en utökning av zonen göra det åtm lättare att få vettigt lås på den lite oftare.

GunPowderZone är det märligt svårt att få ett bra lås på, förmodligen pga flera riktigt höga hus intill. Bäst står man på den cykelbana som inte zonen enligt bild inte täcker alls, så zonen bör göras ännu större. Just nu utgör zonen avlastningsplats för schaktmassor.

HagaAlley är trekantig, de två nedersta punkterna får gärna dras utåt lite i, speciellt den nedre vänstra punkten.

EastHolm har en onödigt komplex form. En enkel fyrkant räcker fint för att spara på punkter. Det vore även trevligt om zonen fick en del ute i vattnet för att underlätta tagning med kanot och skridskor. En kompletterande zon på öns andra sida vore riktigt trevligt, då den trafikeras av stans stolthet Elbafärjan :-) och dessutom utgör ett mycket populärt resmål när solen gassar. En zon på klipphällen alternativt på bryggan vore najs!

OtterInn kan med fördel flyttas 50-100 meter rakt österut lite närmare den egentliga placeringen av hotellet, som vintertid passeras av en upplogad bred skridskobana rakt mot zonen FiskeLasse

Fler zoner kan säkert putsas, men det får räcka för den här gången :-)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Västmanland - Felanmälan

Post by tomtebloss »

OJ!
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Sv: Västmanland - Felanmälan

Post by Jojje »

:shock:
Bara en zon till
Locked

Return to “Västmanland”