En flytt av zon
kan vara bra, dels för att justera karta kontra verklighet som inte alltid stämmer.
Men även för att finlira till en bra turf upplevelse som kan innebära många olika saker som att samla på sig många zoner under en motionsrunda, att ta sig till platser man annars aldrig skulle göra, att ta sig till krångliga ställen där man stöter på patrull och det kanske endast finns en enda väg dit. Eller få ett bra flyt under en favoritrunda man skapat på väg till jobbet eller skolan. Eller att få kämpa lite för att ta sig till en zon...
Självklart vill alla som pillar med zonerna att det skall bli så bra som möjligt, från de aspekter som jag nämnde ovan. Det är tyvärr helt omöjligt att vara alla till lags. Den senaste flytten av zoner visar ju detta väldigt tydligt. Vissa tycker si andra så...
Jag tycker ärligt talat att det gnälls lite för mycket, det är buskar och högt gräs här, det är svårt att ta sig hit, och det är bilturfarzoner zoner dit, det var bra som det var förut och onödigt hit och dit.
De verktyg som finns till hands för oss är ER kunskap, kartor och bilder. Ju tydligare verktyg vi har desto bättre blir det.
Flytten av
Growest gjordes mest av en anledning, att den var i minsta laget till ytan sett. Sen att den låg på en gräsplätt där man enkelt rullar in med en bil gjorde ett beslut av flytt enkelt.
Det blir absolut mycket förvirrande när zoner flyttas, iaf zoner som man själv upplever som bra, än mer förvirrande när zoner flyttas om och om igen för att den ena tycker si och den andrå så...
Nu har jag studerat foton och kartor och lagt Growest innanför kedjorna vid skolan, dvs en flytt på ca 10 meter.
När det gäller
Westmark så kan det tyckas att flytt är onödig med en fungerande zon. Jag tror dock inte att det var zonmakarens ursprungliga intention att zonen skulle tas med bil in på ett område där det uppenbarligen sparkas boll.
Precis som jag nämnde förut är kraftledningsgator lite grann av en chansning. Nu har ni fått Westmark utdragen till cykelbanan vid busshållplatsen.
Nu ligger dessa zoner där dom ligger, tycker man att det är jobbigt att kliva av cykeln, gå ur bilen eller kliva i högt gräs får man väl ta nästa zon istället.
Till sist när det gäller
VidaArena så behövs bättre underlag för flytt, gärna kartbild som kompletterar fotografierna.
Indyzone har jag inte tittat på ännu, ska göra det vid tillfälle.
Precis som SunYour skrev så prata gärna ihop er vad som ni tillsammans tycker är bra, gör som tex i Sundsvall och Umeå där man aktivt söker platser för zoner som binder ihop områden, men även platser där man kan ta flera zoner i ett svep, tex runt en sjö eller an cykelrunda i skogen.
Turfa på!