Mer zoner kring umeå

Moderator: Zonemakers

bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Mer zoner kring umeå

Post by bUs »

Mycket bra zoner vid Carlshem/Tomtebo! Som raw säger så har dessa skapat ett helt nytt och bra stråk och zonerna verkar byta ägare några gånger om dagen.
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Sv: Mer zoner kring umeå

Post by bUs »

Tackar så mycket för de nya zonerna på ersboda! Blev en bra runda där nu som band ihop de tidigare zonerna väl! Om någon av zonuläggarna har funderingar på att flytta upp till den eminenta turf-staden Umeå kan jag dessutom tipsa om denna fina bostad med närhet till skön natur, dagligvaruhandel, bra bussförbindelser samt en egen turfzon på bakgården!

Image
Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by R@W »

Den nya zonen vid Nydalasjön västra sida; Olleskogsfisk blev mycket väl placerad; skulle dock gärna se två zoner på den Östra sidan av sjön också, som zonerna ligger nu är det inte särskilt logiskt att besöka det "stråket".

Över lag skulle det vara fint om de nya zonerna hjälper till att expandera området där det går att turfa genom att tex lägga en zon utanför flygplatsen samt ner efter älven syd om MaxiZone, vid Observatoriet på regementet, vid Mediamarkt och Industriområdet efter Hissjövägen.
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Mer zoner kring umeå

Post by bUs »

User avatar
Bluebirch
Posts: 83
Joined: 22 Jun 2012 21:23
Country: Sweden
Location: Röbäck

Ume älvdal – förslag på nya zoner

Post by Bluebirch »

Längs Umeälvens norra strand finns flera mycket vackra zoner uppströms från Järnbron (Umebridge), till exempel BeachWalk, WestWalk, BackenStream och NorthMarina. Om man kompletterade med en zon på Notvarpsbron (”DragnetBridge”) och några zoner på sydsidan om älven, skulle man få en mycket trevlig och vacker runda längs Ume älvdal.

Jag har ritat in några förslag på zoner i Google maps. Lilla markeringar är zonförslag med kommentarer, rosa är eventuellt tänkbara zoner som jag ännu inte rekognoserat. Självklart behöver inte alla förslag bli zoner, men ett par, tre zoner skulle göra det mödan värt att ta sig tillbaka på sydsidan om älven.

De som vill tar den långa rundan ut till Brännland och zonen i Sörfors också. ;)
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by R@W »

Eftersom aktiviteten är så pass hög håller jag med om att fler stråk i och utanför Umeå hade varit på sin plats; som tidigare påpekats är industriområdet efter Hissjövägen helt tomt på zoner.

• Ett par zoner i Sävar och längs cykelvägen dit hade också hjälpt till att binda ihop områden och öka aktiviteten. En zon på Holmön hade också varit trevligt!

Tyvärr känns det lite som att fokuset inte ligger på att utveckla turfandet utan hålla nere antalet zoner; Umeå har haft en enorm aktivitet; att Jokehl inte klarade av att vinna trots ett enormt övertag i antalet tagna förra zoner visar på att turfarna i Umeå inte kan konkurrera mot andra orter oavsett hur hårt det kämpas.

Förstår inte varför fokuset ligger på att hålla tillbaka och förklara varför nya zoner inte behövs istället för att utveckla; särskilt om det rör sig om att etablera nya områden för turfandet. Man blir inte direkt uppmuntrad till att ge förslag när svaret bara verkar bli att ”det inte behövs” från någon som inte är verksam på orten…
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Mer zoner kring umeå

Post by Blabert »

Jag kan bara hänvisa till mina tidigare inlägg i tråden, #61 och #63. Det är som sagt tyvärr väldigt svårt att tillgodose allas behov samtidigt som man försöker hålla balansen. Om det skulle bombas in zoner i Umeå nu, så står vi kanske i en motsatt situation om några månader, när någon ensam turfare i Umeå kan sitta på sjukt hög pph.. Utveckla Turf vill vi gärna, men det är inte alltid fler zoner som är svaret på hur man gör det. Någon gång blir det ju fullt, vad gör vi då..?

Sedan finns det lite direktiv uppifrån Turfdev att medvetet lagda zonslingor, eller rutter, är något som vi ska vara lite restriktiva med. Tanken bakom är naturligtvis att Turf inte bara är ett spel där man tar massa zoner så snabbt och smidigt som möjligt, utan att upplevelsebiten ska vara minst lika viktig.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Bluebirch
Posts: 83
Joined: 22 Jun 2012 21:23
Country: Sweden
Location: Röbäck

Re: Mer zoner kring umeå

Post by Bluebirch »

Det var precis det där med upplevelsebiten jag tänkte på när jag föreslog zoner på södra sidan om Ume älvdal. Det finns, som sagt, många mycket vackra ställen längs älven; de zoner jag nämnde i föregående inlägg är exempel på sådana vackra ställen.

Vill man ta zoner så snabbt som möjligt är det effektivast att vända tillbaka på norra sidan om älven. Zonerna ligger mycket tacksamt, och igår tog jag dem allihop och lärde mig var de ligger; det borde gå att ta allt väster om E4:an på drygt en timme.

Men det är kanske inte det som menas med ”upplevelsebiten”?
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Mer zoner kring umeå

Post by R@W »

”Upplevelsebiten” blir ju ett rätt abstrakt begrepp när man inte själv upplever vart zonerna är placerade eller platserna där de placeras ut. Nu försöker vi ju att ge förslag till områden som inte utnyttjas till turfande som skulle höja upplevelsen för de som turfar.

Eftersom vi hade Sveriges i särklass mest aktiva turfare i Umeå förra omgången och att denna trots detta inte lyckades ta hem omgången tyder kanske på att det ”balanserade” som eftersträvas inte är till fördel för de som turfar i Umeå i alla fall. Om någon tar avsevärt mer zoner än alla andra men ändå inte vinner är det ett tecken på att något inte är balanserat enligt min uppfattning.

Samma sak med Sävar; det är inte en lika stor ort som Umeå men av vilken anledning vägras det att placera ut en ENDA zon där? För att turfarna på orten som inte har en enda zon att ta är så inaktiva? Eller skulle det försämra upplevelsen av att turfa utan zoner i Sävar?
User avatar
Bluebirch
Posts: 83
Joined: 22 Jun 2012 21:23
Country: Sweden
Location: Röbäck

Re: Mer zoner kring umeå

Post by Bluebirch »

Men Sörfors har en zon! :)

Sent from my HTC Desire S Using ForumTouch for Android
Post Reply

Return to “Västerbotten”