Västerbotten - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

Locked
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by affanicaffan »

bUs wrote:TheoryZone skulle behöva flyttas snarast! Jag och min fellow turfer affanicaffan träffade på vaktmästaren tillsammans med en låssmed där idag. De kommer att låsa de grindar som tidigare stått öppna så man kunnat ta sig in på den annars inhägnade idrottsplatsen. De sa att det har varit en del oönskvärd trafik in på området och eftersom ingen använder idrottsplatsen på vintern kommer de numera ha låst hela vintern. Detta kommer enligt vad de sa ske fr o m imorgon 14/12. Bifogar länk på förslag på ny zonplacering. Notera att Humaniststråket ej används av bilar utan är en stor cykel- och gångväg.

http://goo.gl/maps/vH9nx
+1 på hela förslaget, rätt igenom! +100 på zonplaceringen dessutom :D
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by affanicaffan »

Tack för att du flyttade zonen, men tyvärr så lade du zonen rakt ovanpå en lekpark, där dagisbarnen från huset intill leker om dagarna. En ny zonflytt vore därför bra, jag tror att bUs förslag lämpar sig fint, alternativt att du flyttar zonen till laboratorvägen, jag har för mig att den är avspärrad för biltrafik via farthinder på sidan mot cykelvägen, och med en skylt på den västra sidan ( http://goo.gl/maps/E6dWG ) http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&m ... ef22535d25
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by affanicaffan »

nu är vi nöjda :) blixtsnabbt jobbat! :D vilken tur att vi har dig!
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by SunYour »

hupps, ville lägga den så långt ifrån omkringliggande zoner som möjigt...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by bUs »

Zonen NorthBlue i Umeå skulle återigen behöva flyttas. Nuvarande zonplacering har inhägnats pga byggarbete. En ny cykelbana som går längst älvkanten har just blivit färdigställd och förmodligen är tanken att den nya cykelbanan kommer ersätta den som zonen just nu är placerad efter. Bifogar en karta med nuvarande zonplacering och den nya cykelbanan utmarkerade. Mitt förslag är att flytta ut zonen till den nya cykelbanan.

http://goo.gl/maps/23O6z
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by SunYour »

bUs wrote:Zonen NorthBlue i Umeå skulle återigen behöva flyttas. Nuvarande zonplacering har inhägnats pga byggarbete. En ny cykelbana som går längst älvkanten har just blivit färdigställd och förmodligen är tanken att den nya cykelbanan kommer ersätta den som zonen just nu är placerad efter.
Utmärkt rapport.
Förhoppningsvis har inte utropstecknet frusit fast vid den gamla positionen den här gången, annars töar det väl framåt maj i Umeå? :-)

Det tråkiga intetsägande namnet NorthBlue byttes ut mot det frystorkade BrinkSide
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by bUs »

Efter många timmars turfande i december har jag givetvis en del synpunkter på zoner som kan förbättras! Det tål att nämnas att i alla fall min GPS funkar väldigt mycket sämre på vintern och det har gjort att vissa zoner har blivit väldigt frustrerande att ta. Vet inte om jag är den enda som haft problem med detta men hur som helst så kommer här några zoner som jag anser kan förbättras för att minska denna frustration som kan uppstå :)

Umeesplanaden: Borde göras bredare så zonen går in en bit på husen som omger zonens sidor. har många gånger haft problem med att GPS:en håller sig just i huskanten även om jag står mitt i zonen. Förmodligen pga att husen är relativt höga och blockar GPS-signalen. Väldigt frustrerande när man ska ta några snabba zoner i centrum och så får man cirkla runt i zonen i ett par minuter innan man får ok positionering!

Magasingatan: Samma problem som Umeesplanaden. Höga hus omger zonen och GPS:en fastnar just i utkanten av zonen. Flera turfare jag pratat med har haft problem med denna zon. Förslag på lösning är att antingen utvidga zonen i sydvästlig riktning mot parkeringen eller utvidga zonen så den täcker lite av husen som omger den.

Umestation: Zonen ligger mitt i ett buskage som inte går att gå genom. Dessutom är zonen onödigt liten till att börja med. Den går oftast att ta från den södra sidan den del av zonen som faktiskt går att stå i är kanske 10-15% av zonens yta. Förslag är att zonen utvidgas antingen i nord, syd eller västlig riktning, dvs över perrongen (nord), cykelparkeringen (syd) eller tågstationen (väst). Den kan utvidgas ganska mycket söderut utan att den går att ta med bil eftersom det är en hög skarp trottoarkant som går längst vägen.

UmeMall: Zonen ligger till stor del under ett tak och omges av byggnader vilket gör det svårt att få korrekt GPS-positionering. Det är samma problem som med Umeesplanaden och Magasingatan att GPS:en låser sig just i utkanten av zonen. Förslag på lösning är att utvidga zonen en bit över byggnaderna.

MilkyWay: Zonen skulle kunna utvidgas i nordlig och västlig riktning så att den ska bli lättare att ta från cykelbanan.

MatrixZone: Helt klart olämplig placering av denna zon! För att ta sig in i zonen måste man gå in på en extremt snårig och igenväxt tomt och pga den frodiga växtligheten är det dessutom svårt att få en vettig GPS-positionering. Jag fick gå riktigt långt in i zonen innan jag fick GPS-kontakt. Alla skogs/snårzoner blir ju dessutom lite extra besvärliga när träden är fulla med snö som ytterligare skymmer GPS-signalen. Knegge har ju skrivit om denna zon tidigare också och skrev något om att det är en djup grop någonstans mitt i zonen. Tanken på detta gör att det dessutom känns väldigt osäkert att ta zonen när man måste irra runt inne bland snåren. Bifogar två bilder i nästa inlägg, en som visar hur snårigt det är och en som visar hur långt in i zonen jag fick gå innan jag fick GPS-signal. Förslag på lösning är att flytta zonen över vägen eller hitta en helt ny placering.

Google maps-länk med zonerna utmarkerade: http://goo.gl/maps/C8amN
Last edited by bUs on 30 Dec 2012 03:57, edited 1 time in total.
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Sv: Västerbotten - Felanmälan

Post by bUs »

Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Attachments
uploadfromtaptalk1356836113282.jpg
uploadfromtaptalk1356836113282.jpg (32.75 KiB) Viewed 2771 times
uploadfromtaptalk1356836083497.jpg
uploadfromtaptalk1356836083497.jpg (72.57 KiB) Viewed 2771 times
User avatar
chefen
Posts: 16
Joined: 01 Oct 2012 21:45
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by chefen »

Suveränt inlägg bus!

Dessa zoner du nämner är alla zoner jag haft på G att rapportera in, av samma anledningar du anger.

Skulle vilja passa på att också nämna Advisehouse, som lider av samma gps-problematik som Umeesplanaden, Umestation och Magasinsgatan, dvs gps-täckningen är mycket dålig pga höga hus.

Löses lämpligen genom att förstora zonen.

Hoppas på swift action från da turf-crew.
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Västerbotten - Felanmälan

Post by knegge »

Håller med bUs om de zoner med höga hus runtom, mer regel än udantag att man kommer fram mitt i zonen och får ta fram mobilen för att inse att den tycker man är på taken och lubbar omkring :P

Är lite osäker på om man ska blamma iväg några fler förslag innan dessa är åtgärdade ?

Några av de jag tycker är i behov av justering är iaf;
QvarnBrinken: den borde vara antingen uppe på gräsplätten eller ända ner till älven, det är typ 40% chans att man kan ta den från cykelbanan vid älven.

UmeBroFäste: ej plogad cykelbana där på vintern, den som går i en båge under bron är gång/cykelbana och den kan mycket väl sträckas längre söderut så den inte blir en plums-zon på vintern.

BoleRoadZone: har inte tagit den på senare, men den största av stigarna är den som går just till väster om zonen, i nord/sydlig riktning.

Residzone: är inte helt övertygad om att landshövdingen uppskattar cyklande på dennes privata gräsmatta. Lämplig placering hade kunnat vara direkt norr om huset och till cykelbanan, typ.

Fågelstigen: hoppar ofta över den när jag åker förbi med jobbkläderna, för mycket plumsande för min smak. Vägen man ser intill är avgränsad med körfält till vänster och cykelbana till höger i bild, med höjdskillnad och trottoarkanter. Direkt till norr är en busshållplats och vägen upp dit är även den gång/cykel.
Image
Locked

Return to “Västerbotten”