[Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

[Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by Pinky »

Min tanke är att tex. på Combitech (månadens huvudsponsor och min arbetsgivare ;) så är vi iaf några stycken som spelar. Även om ingen av oss aspirerar på förstaplats (möjligen Laban då) så vore det kul att ha en intern tävling. Det skulle alltså vara en separat poänglista som bara visar oss på Combitech, eller vilken grupp/företag man nu vill.

En vidareutveckling på detta skulle kunna vara lagtävlingar, om vi på Hässleholmskontoret känner för att ge Växjökontoret en match, eller de där konkurrenterna på andra sidan stan.

Vi har tidigare haft motionsinitiativ från företagets sida med tex. stegtävlingar (http://www.steg.se/) där vi tävlat mot varandra inom företaget och detta kunde vara en kul fortsättning då väldigt många börjar skaffa/få androidlurar nu.

Så kortfattat blev det två förslag:

1. Möjliget att skapa en grupp och tävla inom denna.
2. Möjlighet att skapa grupp(er) och tävla mellan dessa.

Det är möjligt att någon redan tänkt på det här, isåfall ber jag om ursäkt, jag kollade lite snabbt men såg inget.

Mvh
Martin
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
User avatar
dt94josa
Donator
Posts: 18
Joined: 20 May 2011 12:57

Re: [Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by dt94josa »

+1, vi hade stegtävling i våras på jobbet (www.tappa.se) men att turfa vore desto roligare :-)
Image
Image ImageImageImageImage
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: [Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by Arias »

Det har varit förslag tidigare gällande att tävla i lag och liknande.
Dock tycker jag att det här förslaget verkar sticka ut lite från de andra, då det låter mer som en "tjänst" arbetsplatser eller liknande skulle kunna få "köpa". Har jag uppfattat det rätt då?

Liknande företag som riktar in sig på att "hyra ut" stegtävlingar har?

I så fall tycker jag det låter som en underbart rolig idé och skulle ju säkert även kunna gynna Turf's spargris också.

Då jag endast hjälper till med forumet så kan jag inte svara för hur högsta hönsen i Turf Crew ser på sånt här, så låter de få svara på den delen.


Men vet att de gjorde ett liknande projekt till ett universitet(?), så att folk som tillhörde det universitetet kunde vara med och tävla om priser. Lite som en intern tävling helt enkelt.
Image
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: [Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by Pinky »

Arias wrote:Det har varit förslag tidigare gällande att tävla i lag och liknande.
Dock tycker jag att det här förslaget verkar sticka ut lite från de andra, då det låter mer som en "tjänst" arbetsplatser eller liknande skulle kunna få "köpa". Har jag uppfattat det rätt då?
Nja, jag tänkte gratis, men visst är det ett alternativ. Det som jag tror kostar för tex. tappa.se och steg.se är att man får en stegräknare också.

Kanske gratis för privatpersoner och en kostnad för företag?
Arias wrote: Men vet att de gjorde ett liknande projekt till ett universitet(?), så att folk som tillhörde det universitetet kunde vara med och tävla om priser. Lite som en intern tävling helt enkelt.
Precis så tänkte jag med det som blev "förslag 1"! :)
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: [Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by Arias »

Problemet med att göra något sådant gratis blir ju att det kanske blir lite mycket jobb att anordna speciella tävlingar gratis till t ex 50 arbetsplatser.. Skulle det vara en gratis "tjänst" skulle ju alla vilja ha det :D
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: [Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by Blabert »

Ett alternariv är ju att sätta Eddy i arbete ;-) Statistiken går ju säkerligen att dela upp i lag om man vill, även om det kanske skulle vara roligare att ha det direkt i appen.
Image
User avatar
erikd
Donator
Posts: 166
Joined: 04 Aug 2010 15:11
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: [Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by erikd »

Om man lägger till en tag före sitt namn, tex "[HEJ] erikd", så borde man lätt kunna separera lag från varandra. Det finns ju egentligen ingenting som hindrar användare från att göra detta redan i dag och föra statistik/tävlingar på egen hand :)
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: [Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by Pinky »

Blabert wrote:Ett alternariv är ju att sätta Eddy i arbete ;-) Statistiken går ju säkerligen att dela upp i lag om man vill, även om det kanske skulle vara roligare att ha det direkt i appen.
Det är kanske ingen dum idé :) Allt man behöver är väl ett användarnamn/id och så hämtar man statistiken för de användare som är med i laget. Det skulle man ju till och med kunna göra från en extern site, antar jag?
Det enda värdet som är intressant egentligen är ju spelarens poäng i det här fallet. Borde inte vara så svårt att slänga ihop något webgränssnitt där folk kan regga sina egna lag. Nu blev jag själv sugen på att börja koda, men har inte koll på hur man enklast får ut poäng för en viss användare från turf? Kan man ställa en fråga till något snällt gränssnitt någonstans? :)

Hur får Eddy ut informationen till sin statistik?
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 533
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: [Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by eddyueue »

Pinky wrote:Det enda värdet som är intressant egentligen är ju spelarens poäng i det här fallet. Borde inte vara så svårt att slänga ihop något webgränssnitt där folk kan regga sina egna lag. Nu blev jag själv sugen på att börja koda, men har inte koll på hur man enklast får ut poäng för en viss användare från turf? Kan man ställa en fråga till något snällt gränssnitt någonstans? :)

Hur får Eddy ut informationen till sin statistik?
Här finns info om data man kan komma åt: http://forum.turfa.se/viewtopic.php?f=6&t=1029

Datan jag får för att generera statistik är ett urval av relevant data från turfs databas. Jag kommer att vara på semester i en knapp månad och sedan kommer jag att befinna mig på ickeproduktiv plats. Om någon är intresserad av att bidra med något coolt statistik-projekt kan man alltid sätta igång en diskussion med mig eller turfdev med rött namn på forumet.
Pinky
Posts: 127
Joined: 07 Jul 2011 14:28
Country: Sweden
Location: Hässleholm

Re: [Förslag] grupplistor / grupptävlingar

Post by Pinky »

Hah! Där var ju allt man behövde! Här ska knåpas! :)

Tack Eddy!
Image
ImageImageImage | HTC Desire |
Post Reply

Return to “Förslag”