Så, det här med poäng.
Jag ligger oftast på runt plats 100, och ligger fast där. Jag bor i en liten stad med runt 10 zoner och vi är tre som slåss om dem. Det händer inte så mycket där, alltså. Men inför den stundande semestern tänkte jag att j***ar vad poäng jag skulle kunna plocka när jag far genom Turf-Sverige! Men nej. Nu ligger jag på plats 134. En turfdag i Stockholm gjorde att jag halkade ner 20 platser! Lite retsamt.
Min medberoende familj klurade lite på det här och funderade på hur det skulle fungera om man tog bort takeoverpoängen. Eller rättare, om man bara fick TOP första gången man tar en zon i en ny period. Efter det får man bara timpoängen, oavsett hur många gånger man tar en zon under en tävlingsperiod. Förstår ni? Exempel:
Ny period. Glad i hågen skuttar jag ut på stan för att turfa lite. Jag tar rundan torget, vakten, ubåten och parken. 170x4 TOP's, tack så mycket, och så 8 p/h som tickar på. Kommer hem, sätter mig i soffan och så vibrerar telefonen. Det är Poemius81 som är ute och knycker mina zoner. Samma för henne - 680 TOP's och 8 i timmen. Som Fredrick Turfare kastar jag mig givetvis ut genom dörren för att återta det som är mitt! Men nu tar jag samma zoner för andra gånger under en period, och får inte TOP, utan bara tillbaka mina timpoäng. Nu fattar ni, va?
Problemet med nuvarande system är att jag inte tjänar på det- men nu är det ju inte bara för min skull jag vill ha en ändring. Jag tror det kan vara fler än jag som sitter i samma sits. Det är ju därför jag skriver här, för att höra hur andra turfare ser på saken. Men, any way. Jag tjänar alltså inte på det. Jag ska berätta varför.
I varje stad finns ca 1 - 5 turfare. De håller hårt i sina zoner. Om jag kommer till en ny stad och plockar zoner kommer snart de som bor där och tar tillbaka dem. Till exempel i Sandviken. Jag plockar alla zoner, men när jag tagit den sista står Onewheel i den första och väntar på att min blocktid ska ta slut. Vi får båda poäng, men jag kommer aldrig gå om Onewheel. Det jag egentligen gör när jag tar zoner i Sandviken är att mata Onewheel med poäng. Handen på hjärtat så gör det mig liiite bitter.
I min egen hemstad Karlskrona välkomnar jag givetvis fler turfare, eftersom det ger mig mer poäng. Samma för mig där som för Onewheel i Sandviken. Vi är nu tre turfare i Karlskrona som turas om att ta zoner. Men den som leder lokala topplistan är den som tar zonerna först i varje omgång och får neutralbonusarna. Eller åker på utflykt till andra städer och tar fler zoner. Men, vi tre skulle faktiskt kunna tjäna på att samarbeta för att vi alla tre skulle komma högre på globala topplistan. Jag tror inte jag är den enda som kommit fram till det. Med nuvarande system försvinner alltså tävlingskänslan och det underlättar för fusk via samarbete mellan spelare. Det räcker egentligen att ha två telefoner själv.
Det system jag föreslår är inte fullkomligt genomtänkt, och har säkert brister, men jag tror det skulle kunna fungera bättre. Fördelar:
Det blir viktigare att hålla zoner eftersom timpoängen blir värdefullare än Takeoverpoängen.
Det blir lättare att klättra i toplistan eftersom det inte skiljer 180 000 poäng mellan top 3 och resten.
Det går inte att samarbeta eller fuska genom att ha två telefoner.
Det öppnar för att ha fler zoner i städer med färre turfare eftersom det inte behövs lika mycket omsättning på zoner.
Vill man ha mer poäng måste man åka till andra städer, det räcker inte med att ta sin slinga fem gånger om dagen.
Det är möjligt att även de som har mindre tid att turfa har en sportslig chans att vinna.
Men jag tror att timpoängen kanske bör omfördelas då, så att svårtillgängliga zoner har högre timpoäng och centrala lägre, för att inte ta bort sporten i spelet.
Jag ser gärna en diskussion om detta. Som sagt så är det inte helt genomtänkt, men det nöter i min hjärna. Om det är en dålig idé behöver jag bra motargument för att kunna släppa det, och om det är en bra idé så tjänar ju alla på det... Vad tycker ni, fellow turfers? (Och så klart ni skapare..!)
Lite övriga, mindre genomtänkta tankar i tillägg:
Kanske kan man dessutom ha nåt handikapsystem..? Ju högre rang, desto lägre timpoäng för att jämna ut oddsen ännu mer och för att fortfarande motivera de ivrigaste turfarna även om spelet blir enklare för alla? Och kanske man får bonuspoäng om man har zoner i flera städer samtidigt..?
Tankar om poängsystemet
Moderator: SaLa
Re: Tankar om poängsystemet
Intressanta tankar 
Att gå ifrån tp har väl nästan aldrig diskuterats innan, snarare är det ju pph som många har stört sig på. Men jag är inte helt säker på att tp spelar så stor roll som du verkar tycka (eftersom du vill ta bort den). Tittar man lite på statistiken kan man se att innan runda 12 (där poängen strukturerades om till högre tp) låg de flesta lite grovt på mellan 15-25% i tp. Alltså en väldigt liten del. Detta ogillades ju av många som tyckte att det främjade "navelpillandet" och inte aktivitet. Från runda 12 och framåt är det en kraftig ökning av tp, nu ligger de flesta på top 100 på 40-70% tp.
I mitt tycke är ju det ganska så optimalt, både själva tagningen av zonen och hållandet av den ger ungefär lika mycket poäng i dagsläget. För mig är nämligen båda delarna lika viktiga för spelupplevelsen: i och med tp kan man snabbt (om man vill, eller om det behövs) jobba sig uppåt i placeringslistan, i och med pph kan man spela taktiskt och ta zoner när man vet att man får behålla dom ett längre tag.
Jag förstår lite med ditt tänk när man "turistar". Det kan ju kännas surt att åka 30 mil och ta zoner, bara för att bli av med dom en timme senare. Men att man matar andra spelare med poäng vet jag inte, man tjänar ju nästan alltid mest på aktivitet (tp). Turistandet har dessutom aldrig varit en poängjakt för mig, snarare en jakt på nya ställen att se och nya unika zoner att lägga till listan. Sedan får man ju räkna med en strid ström av turister om man nu bara ska få tp för den första gången man tar en zon = de som kan resa mest kommer högt upp på listan.
En annan sak med att bara förlita sig på pph är ju att spelet skulle bli mer obalanserat, hur skulle någon region kunna mäta sig med Stockholm då? Även om det är svårt redan nu så finns det ju alla möjligheter att placera sig högt om man bor i en aktiv region, som tex Linköping. Eller titta på lilla Borlänge som denna runda kan stoltsera med en spelare på top 10, vilket vore helt omöjligt om det inte vore för tp. Att strössla alla städer med 100 zoner var känns liksom inte som ett alternativ, men det är vad som skulle krävas för att kunna mäta sig med den massiva pph man kan ha om man bor i Stockholm eller möjligtvis Göteborg och Linköping.
Du skriver:
Det blir viktigare att hålla zoner eftersom timpoängen blir värdefullare än Takeoverpoängen.
Timpoängen är redan värdefullare för många och den har en i mitt tycke lagom stor del.
Det blir lättare att klättra i toplistan eftersom det inte skiljer 180 000 poäng mellan top 3 och resten.
Det går mycket snabbare att klättra i toplistan genom att ta zoner än att vänta på pph.
Samarbeta tycker jag är positivt! Fuska med två mobiler är nog ganska ovanligt.
Det öppnar för att ha fler zoner i städer med färre turfare eftersom det inte behövs lika mycket omsättning på zoner. Som sagt, finns det plats för alla dessa zoner?
Vill man ha mer poäng måste man åka till andra städer, det räcker inte med att ta sin slinga fem gånger om dagen. Så är det ju till viss del redan nu, men jag skulle helst se att man inte behöver turista för poängens skull.
Det är möjligt att även de som har mindre tid att turfa har en sportslig chans att vinna.
Det är nog möjligt. Men man måste ställa frågan vad Turf ska ha för inriktning då. Ska spelet motivera aktivitet och att man är ute och rör sig så mycket som möjligt? Ska den som har mest tid och mest vilja inte vinna? Tävlingsmomentet, både mot sig själv och mot andra är ju den allra viktigaste delen av spelet för många.
Nu blev det ett ganska långt svar här, men som sagt det är en intressant frågeställning du tar upp och diskussioner är alltid roligt :-

Att gå ifrån tp har väl nästan aldrig diskuterats innan, snarare är det ju pph som många har stört sig på. Men jag är inte helt säker på att tp spelar så stor roll som du verkar tycka (eftersom du vill ta bort den). Tittar man lite på statistiken kan man se att innan runda 12 (där poängen strukturerades om till högre tp) låg de flesta lite grovt på mellan 15-25% i tp. Alltså en väldigt liten del. Detta ogillades ju av många som tyckte att det främjade "navelpillandet" och inte aktivitet. Från runda 12 och framåt är det en kraftig ökning av tp, nu ligger de flesta på top 100 på 40-70% tp.
I mitt tycke är ju det ganska så optimalt, både själva tagningen av zonen och hållandet av den ger ungefär lika mycket poäng i dagsläget. För mig är nämligen båda delarna lika viktiga för spelupplevelsen: i och med tp kan man snabbt (om man vill, eller om det behövs) jobba sig uppåt i placeringslistan, i och med pph kan man spela taktiskt och ta zoner när man vet att man får behålla dom ett längre tag.
Jag förstår lite med ditt tänk när man "turistar". Det kan ju kännas surt att åka 30 mil och ta zoner, bara för att bli av med dom en timme senare. Men att man matar andra spelare med poäng vet jag inte, man tjänar ju nästan alltid mest på aktivitet (tp). Turistandet har dessutom aldrig varit en poängjakt för mig, snarare en jakt på nya ställen att se och nya unika zoner att lägga till listan. Sedan får man ju räkna med en strid ström av turister om man nu bara ska få tp för den första gången man tar en zon = de som kan resa mest kommer högt upp på listan.
En annan sak med att bara förlita sig på pph är ju att spelet skulle bli mer obalanserat, hur skulle någon region kunna mäta sig med Stockholm då? Även om det är svårt redan nu så finns det ju alla möjligheter att placera sig högt om man bor i en aktiv region, som tex Linköping. Eller titta på lilla Borlänge som denna runda kan stoltsera med en spelare på top 10, vilket vore helt omöjligt om det inte vore för tp. Att strössla alla städer med 100 zoner var känns liksom inte som ett alternativ, men det är vad som skulle krävas för att kunna mäta sig med den massiva pph man kan ha om man bor i Stockholm eller möjligtvis Göteborg och Linköping.
Du skriver:
Timpoängen är redan värdefullare för många och den har en i mitt tycke lagom stor del.
Det går mycket snabbare att klättra i toplistan genom att ta zoner än att vänta på pph.
Samarbeta tycker jag är positivt! Fuska med två mobiler är nog ganska ovanligt.
Det öppnar för att ha fler zoner i städer med färre turfare eftersom det inte behövs lika mycket omsättning på zoner. Som sagt, finns det plats för alla dessa zoner?
Vill man ha mer poäng måste man åka till andra städer, det räcker inte med att ta sin slinga fem gånger om dagen. Så är det ju till viss del redan nu, men jag skulle helst se att man inte behöver turista för poängens skull.
Det är nog möjligt. Men man måste ställa frågan vad Turf ska ha för inriktning då. Ska spelet motivera aktivitet och att man är ute och rör sig så mycket som möjligt? Ska den som har mest tid och mest vilja inte vinna? Tävlingsmomentet, både mot sig själv och mot andra är ju den allra viktigaste delen av spelet för många.
Nu blev det ett ganska långt svar här, men som sagt det är en intressant frågeställning du tar upp och diskussioner är alltid roligt :-

Blabert. Kom ihåg att TP% i statistiken på äldre rundor inte behöver vara korrekt, då poängen för zoner ändras.
Det är svårt att jämföra mindre städer och stora, och poängbalansen är ruggit ojämn däremellan. Som du skriver: "Eller titta på lilla Borlänge som denna runda kan stoltsera med en spelare på top 10". Som du själv märkt är det hopplöst att vinna om man bor i en liten stad med lite aktivitet. Lätt hänt då att tappa motivationen om man har ett liv vid sidan av Turf, och Turf blir ett spel för eliten. Det känns ju himla trist, det är ju ett fantastiskt spel på många sätt.
Jag tror att med mer fokus på pph än tp blir det lättare för småturfare och svårare för aktiva. För att bibehålla 200+pph i sthlm eller gbg måste man springa ut så fort en zon blir övertagen. Och får du inte tp varje gång du tar en zon har småturfare en sportslig chans att komma ikapp lite. Jag tror säkert att skaparna uppskattar att det finns entusiaster som lever, äter och andas Turf, men bör det inte vara ett spel för alla?
Jag tror att med mer fokus på pph än tp blir det lättare för småturfare och svårare för aktiva. För att bibehålla 200+pph i sthlm eller gbg måste man springa ut så fort en zon blir övertagen. Och får du inte tp varje gång du tar en zon har småturfare en sportslig chans att komma ikapp lite. Jag tror säkert att skaparna uppskattar att det finns entusiaster som lever, äter och andas Turf, men bör det inte vara ett spel för alla?
Jaha, då blev man omnämnd i denna diskussion... 
Jag är till största del ute efter motionen, så om jag måste ta min runda flera gånger per dag så är det bara positivt. Samt att jag spelat i två veckor så nyhetens behag driver mig fortfarande. Dock lite sur att jag inte kom i kontakt med surf under semestern då jag var lite överallt i Sverige..
Sent from my Xperia Arc using tapatalk

Jag är till största del ute efter motionen, så om jag måste ta min runda flera gånger per dag så är det bara positivt. Samt att jag spelat i två veckor så nyhetens behag driver mig fortfarande. Dock lite sur att jag inte kom i kontakt med surf under semestern då jag var lite överallt i Sverige..
Sent from my Xperia Arc using tapatalk
TheHellis: tycker du det blir rättvist att du med dina 100takeovers(exempel) får lika mycket poäng som någon i Stockholm/Linköping med 1000 takeovers? Handlar allt om pph kommer ingen vilja vara aktiv och jag tror Turf skulle dö ut i aktiva städer då aktiviteten inte lönar sig(i förhållande till navelpetare(som du verkar tycka ska kunna vinna)).
Mina tankar.
//Thunell
Mina tankar.
//Thunell
Men pph får man ju bara så länge man har en zon. Om nån annan tar över zonen får jag det inte. Då måste jag sluta skåda navelludd och ge mig ut för att ta tillbaka den. Jag tänker att det snarare blir ännu viktigare att vara på alerten och återta sina zoner. Om pph blir viktigare än tp kommer det bli mer konkurrens. Jag förstår vad ni menar, men trortvärtom att det blir mindre navelpetande och mer tävling när alla vill ha pphen.
Precis som Onewheel började jag också för motionen, skitbra att ha ett mål att promenera till. Och jag handlade inte så ofta på Droidstuff. Men nu. Jag vill för f*n också flyga JASsimulator! Nu vill jag spela för att vinna, men som poängsystemet fungerar nu vete sjuttsigen hur det kommer gå till...
Precis som Onewheel började jag också för motionen, skitbra att ha ett mål att promenera till. Och jag handlade inte så ofta på Droidstuff. Men nu. Jag vill för f*n också flyga JASsimulator! Nu vill jag spela för att vinna, men som poängsystemet fungerar nu vete sjuttsigen hur det kommer gå till...
Att Turf skulle vara ett spel endast för eliten håller jag verkligen inte med om. Det finns ju massor av anledningar att turfa även om man inte har plats på top 5. Motion, nya platser att besöka, medaljer etc. Dessutom kan man ju, om man vill ha tävlingsmomentet, tävla med de i ens egen region på lika villkor.TheHellis wrote:Det är svårt att jämföra mindre städer och stora, och poängbalansen är ruggit ojämn däremellan. Som du skriver: "Eller titta på lilla Borlänge som denna runda kan stoltsera med en spelare på top 10". Som du själv märkt är det hopplöst att vinna om man bor i en liten stad med lite aktivitet. Lätt hänt då att tappa motivationen om man har ett liv vid sidan av Turf, och Turf blir ett spel för eliten. Det känns ju himla trist, det är ju ett fantastiskt spel på många sätt.
Att "jämna ut" spelet genom att belöna passivitet tror jag inte på. Varför ska man göra det lättare för de som är mindre aktiva? Ska inte aktivitet belönas? Exemplet med Borlänge är ju perfekt egentligen - med normal aktivitet går det inte att komma högt upp på topistan där, men kämpar man galet mycket så går det. Aktivitet = belöning, precis som det ska vara i mitt tycke.

Jag förstår din tanke, men tp är en så väsentlig del av spelet så den går liksom inte att ta bort tycker jag.TheHellis wrote:Men pph får man ju bara så länge man har en zon. Om nån annan tar över zonen får jag det inte. Då måste jag sluta skåda navelludd och ge mig ut för att ta tillbaka den. Jag tänker att det snarare blir ännu viktigare att vara på alerten och återta sina zoner. Om pph blir viktigare än tp kommer det bli mer konkurrens. Jag förstår vad ni menar, men trortvärtom att det blir mindre navelpetande och mer tävling när alla vill ha pphen.
Om man vill vinna en omgång måste man identifiera vad som krävs, oavsett poängfördelning/system. Bor man inte i en aktiv/större stad så är det i realiteten väldigt, väldigt svårt. Dock inte omöjligt om man verkligen vill.

Och om du bor i ett område där zonerna tas sällan får du behålla dem betydligt längre än i t.ex Linköping. Det innebär att den som får behålla zonerna längst vinner. Det spelar ingen roll hur snabbt man tar tillbaka sina zoner om någon annan sitter på sina hela månaden utan att behöva kämpa något.TheHellis wrote:Men pph får man ju bara så länge man har en zon. Om nån annan tar över zonen får jag det inte. Då måste jag sluta skåda navelludd och ge mig ut för att ta tillbaka den. Jag tänker att det snarare blir ännu viktigare att vara på alerten och återta sina zoner. Om pph blir viktigare än tp kommer det bli mer konkurrens. Jag förstår vad ni menar, men trortvärtom att det blir mindre navelpetande och mer tävling när alla vill ha pphen.
Jag tycker man kan jämföra ditt tänk med fotboll: tycker du att man ska få poäng efter antalet minuter man är kvar på plan eller efter hur många mål man gör? eller är det den som gör första målet som vinner för den har haft en etta på tavlan längst tid?
Edit: Tycker du alltså att du ska ha möjligheten till lika mycket poäng som någon som tar flera gånger så många zoner som dig?