Fler zoner i södra uppsala

Moderator: Zonemakers

morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Fler zoner i södra uppsala

Post by morgam »

Roligt att det kommit en zon i Ulltuna men det är fortfarande tunt söder om eriksberg och Rosendal. Norby fick en nyligen men det skulle behöver fler zoner som länkar ihop västra och centrala med södra Uppsala.

Många mindre uthålliga turfare vänder vid camphut eller oakvillage. Antagligen för att det inte finns mer att hämta utan för stor anstängning.
Ett par Zoner till I Norby sen nån i Välsätra och några i Gottsunda skulle göra susen. Jag lämnar gärna förslag på zoner ( har redan lämnat nåra via appen).
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Fler zoner i södra uppsala

Post by StarDust »

Jag kan hålla med, det är lite ont om zoner i den delen av Uppsala.
Jag orkar inte turfa längre söderut än zonen i Ulleråker oftast. Särskilt nu under vintern känner jag ingen lust alls. Det är självklart en personlig åsikt men vad jag menar är att det är inte värt att ta zoner så långt bort när man tänker poäng per km.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Fler zoner i södra uppsala

Post by Arias »

Jag tycker det borde ligga fler zoner på vägen till gottsunda/sunnersta. För då kan det kännas värt att ta en längre cykelrunda dit ut och plocka zoner på vägen. Totalt ovärt att cykla enda ut till gottsunda nu och plocka någon enstaka zon.

Observera dock att om det ska läggas ut zoner på vägen till Gottsunda/Sunnersta, så ska dessa INTE vara lätta att ta med bil. För då är det lika ovärt att cykla ut dit som det är i dagsläget. I alla fall enligt mig.
Image
morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Fler zoner i södra uppsala

Post by morgam »

Nej, inga bilfurfzoner. Men de får gärna vara tillgänliga året om.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Fler zoner i södra uppsala

Post by StarDust »

Jag tänker bara på den zonen efter BigPineZone mot Gotsunda som jag enbart tagit någon enstaka gång. Den ligger ju på ett ridled som knappt används på vintern och jag tog den förstås då. Fick vada 500m i en halv meter snö förra vintern minns jag.
Lite mer lätttillgängligt än så får de gärna vara.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Fler zoner i södra uppsala

Post by morgam »

StarDust wrote:Jag tänker bara på den zonen efter BigPineZone mot Gotsunda som jag enbart tagit någon enstaka gång. Den ligger ju på ett ridled som knappt används på vintern och jag tog den förstås då. Fick vada 500m i en halv meter snö förra vintern minns jag.
Lite mer lätttillgängligt än så får de gärna vara.
Visst är den underbar :-)
Ememel
Posts: 135
Joined: 07 Jan 2012 15:08
Country: Sweden

Re: Fler zoner i södra uppsala

Post by Ememel »

Förut fanns det inget stort behov av zoner i södra Uppsala eftersom det fanns en enda turfare i den stadsdelen.

Så är det inte längre.

Idag finns det en handfull turfare som slåss om zonerna söder om stadsskogen, men antalet zoner motsvarar varken aktiviteten eller hur staden faktiskt ser ut där.

Därför föreslår jag som ett första steg Sunnerstabacken samt i Mälaren utanför badplatsen. Det kommer även att göra Sävja mer intressant. Jag har redan tagit Sävja och Sunnersta i samma runda två gånger, men det är mer för motionen och den fria luften. Om det dessutom ger mer poäng är det intressant för fler turfare. Annars finns det risk att Sävja blir döda bilturfzoner.

Det räcker dock inte med dessa två. Minst ett halvdussin skulle behövas, men eftersom jag varken bor eller jobbar i området har jag inte så många bra idéer.
Nytt nick: mathemagician. Min Turfblogg http://virtuelltrevir.blogspot.se/
Ememel
Posts: 135
Joined: 07 Jan 2012 15:08
Country: Sweden

Re: Fler zoner i södra uppsala

Post by Ememel »

Givetvis Skarholmen (halvö med i stort sett alla båtplatser i Uppsala). Det går buss dit, så jag föreslår vändplatsen för bussen. Vårdsätra är zonfritt, men har några områden som ser kul ut på kartan.
Nytt nick: mathemagician. Min Turfblogg http://virtuelltrevir.blogspot.se/
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Fler zoner i södra uppsala

Post by StarDust »

När det gäller Sävja måste jag säga att jag blev gladeligen överraskad då det verkar finnas en turfare som bor där. Jag har anknytning till området så jag tar de två centralaste zonerna ibland och de försvann rätt snabbt när jag var där. Det är tecken på aktivitet det! Det finns helt klart belägg på att turfare är aktiva i utkanterna av södra Uppsala, det bör belönas med ytterligare några zoner (inte nödvändigtvis i Sävja, det är rätt mättat än så länge), utan oro för att dessa skulle bli bilturfzoner.

Jag vill även nämna Stenhagen bredvid Flogsta. Jag kan meddela att jag träffade en turfare igår som bor just där. Jag tror att Stenhagen skulle lätt kunna gynnas av en eller två zoner till så skulle det bli lite fajt om det området också, jag tror ememel och även andra skulle nog våga sig dit lite oftare om det fanns mer än en zon där. Det är iofs västra Uppsala men jag vill ändå ta upp det området som ett område i behov av zoner.

Det börjar arta sig i Gottsunda men det är ändå ganska glest för att det ska vara intressant för mig att ta mig dit som bor rätt långt bort. Just nu känns det mer som att turfare som bor där ska ha något att göra när de cyklar in till stan.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Fler zoner i södra uppsala

Post by Arias »

Jag tycker att det viktigaste är att ge zoner på vägen till dessa ställen. Detta kan få flera människa att ta längre rundor, finns som sagt inte så mycket motivation i att cykla en massa extra för att ta någon enstaka zon.
Image
Post Reply

Return to “Uppsala”