Datatrafik satelitkarta

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
vazr
Posts: 2
Joined: 23 Mar 2012 17:51
Country: Sweden

Datatrafik satelitkarta

Post by vazr »

Jag har nyss börjat turfa och har rejält ont i fötterna efter några dagars långpromenader, men nu har jag stött på patrull! Min datatrafik är på väg att ta slut (1gb). Som det är nu så kom jag fram till att det tar runt 3-5mb att ta en zon bara på att ladda kartan, och det blir riktigt mycket om man turfar på ett tag.

Har läst runt lite och fattat att ni inte vill ha in den "vanliga" och mer datasnåla kartan i turf PGA känsla, vilket jag förstår. Men det skulle varit guldvärt med en fuktion i turf att kunna cacha satelitkartan hemma på sitt WIFI.
Nu vet jag inte om detta alls är görbart men det skulle verkligen behövas, då pro mode är näst intill omöjligt om man inte tar zoner som man redan vet vart de är eller tar vääldigt mycket batteri om man ska GPS-navigera sig hela vägen fram till zonen.

Tack för ett underbart spel och rolig motion :)
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Datatrafik satelitkarta

Post by Jojje »

Du kan köra turf i "PRO-Mode" vilket innebär att kartan försvinner och bara zonerna syns. När man tagit zonerna i sin hemstad så lär man sig vart de ligger, då kan man turfa i det läget utan problem. Man sparar dessutom massor med data. ;)

Du hittar det i Menu > Settings
Bara en zon till
User avatar
kabben
Posts: 34
Joined: 24 Mar 2012 12:53
Country: Sweden

Re: Datatrafik satelitkarta

Post by kabben »

Det verkar dra hiskiligt med data.
Jag gjorde slut på halva min datamängd på 5 dagar 500 meg.. :shock:
ELF
Posts: 2
Joined: 28 Mar 2012 02:26
Country: Sweden

Re: Datatrafik satelitkarta

Post by ELF »

Jo, att cacha upp kartan vore en bra idé innan man vet exakt var zonerna ligger.
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Datatrafik satelitkarta

Post by Arias »

Det är kartan som drar mest data, det är riktigt stora mängder..

Tyvärr går det inte i dagsläget att fixa funktion för att chacha kartan, det bryter mot Googles regler och Turf vill nog inte så gärna hamna i trubbel.
Image
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Datatrafik satelitkarta

Post by mortuus »

Förstår inte varför det inte går, det skulle ju dessutom spara bandbredd för dom själva? det är konstigt resonemang google är fan konstiga.. :roll:
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
pie-or-paj
Posts: 28
Joined: 27 Mar 2012 15:26
Country: Sweden

Re: Datatrafik satelitkarta

Post by pie-or-paj »

Antagligen har de inte rättigheter att låta folk tanka ner kartan, bara att visa den.
Den är ju sammansatt av bilder från massor av företag och myndigheter.
Image
Badankan
Posts: 14
Joined: 26 Jul 2012 00:36
Country: Sweden

Re: Datatrafik satelitkarta

Post by Badankan »

Jojje wrote:Du kan köra turf i "PRO-Mode" vilket innebär att kartan försvinner och bara zonerna syns. När man tagit zonerna i sin hemstad så lär man sig vart de ligger, då kan man turfa i det läget utan problem. Man sparar dessutom massor med data. ;)

Du hittar det i Menu > Settings
***Gäller det bara vissa telefoner? Har en HTC Android och finns inget PRO-mode under Menu>Settings i min version av turf... :(***

EDIT: Ah.. på min ligger det på menyn i form av ett rutnät som ikon. Det kanske vart ändrat till det i senaste versionen av Turf?
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Datatrafik satelitkarta

Post by tomtebloss »

Jupp. Folk ville att det skulle var mer lättillgängligt. Hela menysystemet har blivit omarbetat i senaste versionen.
User avatar
@rkbro
Posts: 45
Joined: 23 Sep 2012 17:15
Country: Sweden

Re: Datatrafik satelitkarta

Post by @rkbro »

Jag kanske är omständig, men jag har 5-10 minuter promenad mellan mina turfzoner. Då känns de värt att stänga av GPS och mobilt internet mellan zonerna. Jag går till en, tar över den, kolla på kartan vart nästa närmaste finns, slår av GPS och mobilt internet och när jag är i närheten av den så slår jag på GPS och mobilt internet och upprepar processen. Tar nån minut eller två extra men sparar ju både datakraft och batterikraft.
Gick från 89 till 50% på en timme och från 50% till 15% på ytterligare 30 minuter. Sista 15% räckte i 40 minuter tack vare för att jag jobbade så här.
Har man lagt nån vettig genväg till det på en startskärm så är de inte överdrivet jobbigt.


EDIT: Nu har jag köpt ett 6600 milliampers batteripack. Så nu är det slutspökat.
Last edited by @rkbro on 25 Sep 2012 01:02, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”