Banvallen Rimbo-Norrtälje

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Kildor
Posts: 31
Joined: 06 Sep 2016 22:53
Country: Sweden

Banvallen Rimbo-Norrtälje

Post by Kildor »

På den gamla banvallen för järnvägen mellan Rimbo och Norrtälje så är större delen av sträckan numera en fin cykel- och ridväg. Jag cyklade där häromdagen och här finns det gott om lämpliga platser för zoner. Det är en vacker naturmiljö, utmärkt utflyktsaktivitet och den förbinder byarna längs vägen. Och det finns nästan inga zoner alls i området förutom i Finsta. Jag har lagt cirka 10-12 zonförslag längs vägen i appen och det finns utrymme för fler. Banvallen syns bra både på kartor och satellitbilder så det borde gå att identifiera banan och zonförslagen. Jag bifogar en karta från OpenRailwayMap där man ser den gamla banvallen som en sträckad linje, och en bild från utflykten häromdagen.

Här är också en länk till Google maps där banvallen korsar Malstavägen i närheten av Norrtälje:
https://goo.gl/maps/bR9ZCBfZniRBwziz6

Karta med streckad linje för banvallen mellan Rimbo (i väst) och Norrtälje (i öst)
Karta med streckad linje för banvallen mellan Rimbo (i väst) och Norrtälje (i öst)
RimboNorrtälje.jpg (358.32 KiB) Viewed 17699 times
Fin cykelväg på gamla banvallen
Fin cykelväg på gamla banvallen
1690361286675.jpg (445.96 KiB) Viewed 17699 times
Kildor
Posts: 31
Joined: 06 Sep 2016 22:53
Country: Sweden

Re: Banvallen Rimbo-Norrtälje

Post by Kildor »

Zonförslagen i riktning från Rimbo mot Norrtälje:

* MotFinsta (Där banvallen börjar vid Kundby byväg i närheten av Rimbo. Delen närmare Rimbo är ofarbar och över en åker).
* KundbyStn (platsen intill Finstavägen där Kundby station låg)
* Björkarn (raksträcka intill sjön Björkarn)
* MotKundby (västra utkanten av Finsta)
* MotSyninge (östra kanten av Finsta där banvallen fortsätter mot Syninge)
* SyningeStn (platsen där Syninge station låg, intill Syninge stationsväg)
* MotMalsta (tror jag la ett förslag här, efter korsningen med Lohäradsvägen)
* SundstaGolf (banan går igenom en golfbana, zonen är placerad vid en gångväg som förbinder golfbanans delar)
* MalstaStn (platsen för f.d. Malsta station, nära korsningen med Undravägen)
* MotNorrtälje (där banvallen korsar Malstavägen)
* Malstaån (banvallen går över en bro över ån)
* MotMalsta (strax öster om zonen Ludden, korsning med gångväg/stig där Roslagsleden viker av)
Kildor
Posts: 31
Joined: 06 Sep 2016 22:53
Country: Sweden

Re: Banvallen Rimbo-Norrtälje

Post by Kildor »

Jag hittade också en sida om banvallen på Norrtälje kommuns hemsida, med länk till webbkarta:
https://www.norrtalje.se/info/kultur-oc ... banvallar/
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1498
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Banvallen Rimbo-Norrtälje

Post by Maqqan »

Mycket fina förslag. Jag ska ta mig en titt.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1498
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Banvallen Rimbo-Norrtälje

Post by Maqqan »

Sådär, nu kan du och övriga ge er ut på banvallen. Gick på många av dina förslag men flyttade dem lite från vägarna och döpte de lite annorlunda. Man vet ju inte vilket håll turfaren tar sig så att döpa dom till "Mot" känns fel. Placerade några på andra sidan Rimbo, mot Rånäs med, såg ut som att banvallen fortsatte ditåt.
Kildor
Posts: 31
Joined: 06 Sep 2016 22:53
Country: Sweden

Re: Banvallen Rimbo-Norrtälje

Post by Kildor »

Tackar! Vad kul. Jag får försöka göra om det nästa sommar. Tanken med MotFinsta osv. var att jag ritade zonerna som pilar. Men jag tycker du valde utmärkta namn på zonerna. Och suveränt att du lagt ut mot Rånäs också - hade tänkt att komplettera med det senare.

Jag la några av zonförslagen i närheten av korsningar med bilvägar just med tanke att det kunde vara trevligt att kunna ta zoner under en bilutflykt även om man inte har möjlighet att transportera en cykel. Man kan ju tyvärr inte ta med sig cykeln på SL-bussarna. Men jag har förstått på FB att det finns ett massivt motstånd mot bilturf, vilket är lite tråkigt tycker jag.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1498
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Banvallen Rimbo-Norrtälje

Post by Maqqan »

Kildor wrote: 17 Aug 2023 21:42 Tackar! Vad kul. Jag får försöka göra om det nästa sommar. Tanken med MotFinsta osv. var att jag ritade zonerna som pilar. Men jag tycker du valde utmärkta namn på zonerna. Och suveränt att du lagt ut mot Rånäs också - hade tänkt att komplettera med det senare.

Jag la några av zonförslagen i närheten av korsningar med bilvägar just med tanke att det kunde vara trevligt att kunna ta zoner under en bilutflykt även om man inte har möjlighet att transportera en cykel. Man kan ju tyvärr inte ta med sig cykeln på SL-bussarna. Men jag har förstått på FB att det finns ett massivt motstånd mot bilturf, vilket är lite tråkigt tycker jag.
Jag är emot att man kan ta zoner från bilen, att man ibland förflyttar sig mellan zonerna med bil har jag däremot inget emot, så länge man måste lämna bilen för att ta zonen. Det gör nog alla turfare utom Isengrim.
Moru
Posts: 138
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Banvallen Rimbo-Norrtälje

Post by Moru »

Nejdå, det är många som sticker in nosen på cykelbanan bara för att ta en zon. Inte mycket att göra åt än att försöka lägga dem så besvärligt som möjligt för bilturfare. Hjälper om det är ett djupt dike mellan vägen och cykelvägen :-)
Turfname is EQ
Post Reply

Return to “Stockholm”