Zoner i Säffle

Moderator: Zonemakers

User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Zoner i Säffle

Post by Spix »

Jag berörde ämnet lite i Värmlandstråden, men jag tror det drunknade bland övriga inlägg, så jag ger det en egen tråd och hoppas på uppmärksamhet :-)

Jag skulle gärna se några zoner i Säffle. Jag talar självklart främst ur eget intresse eftersom jag spenderar några dagar i veckan på orten och behöver lite bot för min turf-abstinens när jag här, men jag tycker samtidigt att orten är stor nog och ligger bra till utefter E45:an för att förtjäna några zoner på prov. Betydligt mindre, och mer ödsligt belägna, orter i den Värmländska vildmarken har zoner (Ekshärad, Hagfors, Torsby t.ex.).

Så kom igen nu zonläggare och leta upp några lämpliga platser i Säffle ;-)

//Spix
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zoner i Säffle

Post by Spix »

Bump...? :-(
miha

Re: Zoner i Säffle

Post by miha »

Håller Spix om att Säffle bör ha ett antal zoner. Finns det någon turfare med lokalkännedom som kan föreslå zoner eller ska vi göra ett försök?
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Zoner i Säffle

Post by Kajowi »

Spix wrote:Jag skulle gärna se några zoner i Säffle.

Betydligt mindre, och mer ödsligt belägna, orter i den Värmländska vildmarken har zoner (Ekshärad, Hagfors, Torsby t.ex.).
miha wrote:Håller Spix om att Säffle bör ha ett antal zoner.
Turfzonerna är i Värmland väldigt koncentrerade till Karlstad.
Å ena sidan kan det tyckas naturligt, då det är regionens storstad och centrum. Men samtidigt har majoriteten av kommunerna i Värmland inte en enda zon!


Image


Säffle är Värmlands största samhälle, och kommun, utan tillgång till Turf.
Det är mer än dubbelt så stort som det 12-zoniga Torsby, dessutom har det långt närmare till andra samhällen och bättre kommunikationer.

Därefter kommer Kil, som är hela Värmlands tågknutpunkt. Det ligger även mycket nära Karlstad!
Nära, både Kil och Karlstad, ligger den nästan lika stora orten Forshaga - även den zonlös.

Öster om Karlstad ligger förorten Skattkärr. Den förtjänar någon zon då den ligger lika nära som Skåre.
På väg till Skattkärr passerar man Karlstads zonlösa stadsdel, Mjölnartorp (östra Kronoparken), och även samhället Alster.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Zoner i Säffle

Post by StarDust »

Det är helt sant, det är väldigt centraliserat runt Karlstad. Strax finns det zoner i Säffle, men vad jag kan se så fanns blott ett zonförslag och inte många som ens testat spelet i Säffle. Utav de anledningarna har nog zonskapare undgått denna stad.
Men nu får vi se om vi allt inte kan få lite aktivitet där.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Wittemyr
Posts: 35
Joined: 18 Sep 2012 11:36
Country: Sweden

Re: Zoner i Säffle

Post by Wittemyr »

Har börjat på en karta med bra platser markerade, när det blir dags för fler zoner i stan.

https://mapsengine.google.com/map/edit? ... duEFJVuySY

//Wittemyr
Wittemyr
Posts: 35
Joined: 18 Sep 2012 11:36
Country: Sweden

Re: Zoner i Säffle

Post by Wittemyr »

Petat in lite fler platser i min karta (se ovanstående post).

Tycker jag att "Nytorget" behöver flyttas, den är idag en enkel drive-in mitt i där nya sträckningen av Karlstadsv.-Näsv. ska dras fram.

Bifogar en bild med förslag på två alternativa placeringar.
nytorget.png
nytorget.png (264.96 KiB) Viewed 4893 times
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zoner i Säffle

Post by Spix »

Det händer saker i Säffle! Flera nya användare som är riktigt aktiva har dykt upp och några av de mer erfarna lokala förmågorna har börjat röra på sig efter vinterdvalan. Det verkar ju till och med som att Wittemyr har börjat få vårkänslor ;-) Utöver det är vi flera utbölingar som jobbar i Säffle och passar på att turfa så mycket vi kan när vi är på plats.
Med detta vill jag ha sagt att staden är i akut behov av påfyllning av zoner och att det gäller att smida medan järnet är varmt så att alla nya förmågor motiveras att fortsätta.

I dagsläget finns det 21 zoner i Säffle och det tar ungefär en timme att plocka allihopa med cykel, vilket känns lite fjuttigt. Även om Säffle inte är en jättestor stad så finns det fortfarande väldigt stora områden i tätorten som är helt zonlösa. Utifrån det och de sett till den aktivitet som varit på sistone skulle jag vilja påstå att det finns utrymme för minst tio zoner till. Främst i form av utvidgning till de helt zonlösa områdena, men även några förtätningar och ihopkopplande zoner.

Jag har satt ihop en google karta med en mängd zonförslag för Säffle med befintliga zoner markerade i rött, stora områden som helt saknar zoner i blått, och zonförslag i gult.

För de blåa områdena har jag gjort generella beskrivningar och motiveringar för varje område som kommer upp om man klickar på dem, och zonförslagen inom dessa områden är mer allmänna exempel på lämpliga platser som inte har någon ytterligare beskrivning.

De zonförslag som ligger utanför de blåa områdena är mer specifika förslag och varje sådant har en egen motivering och förklaring som visas om man klickar på dem.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 3H6xmaGvmA

Jag har visserligen jobbat i Säffle i 11 år, men jag har självklart inte samma lokalkännedom som infödingarna, så ni som bor där får gärna komma med synpunkter och kompletteringar till mina förslag. :)
Wittemyr
Posts: 35
Joined: 18 Sep 2012 11:36
Country: Sweden

Re: Zoner i Säffle

Post by Wittemyr »

Som inföding kan jag intyga att Spix har lagt bra förslag, kanske för att flera sammanfaller med mina egna.
Mina enda synpunkter gäller "SäffleGård" och "SportySäffle". Gården är en del av Herrgårdsgymnasiet och ligger således på "skolgården" SportySäffle som ligger utanför Säffles Tennishall och Gymnasiets gymnastiksal är en instängslad återvändsgränd.
Men mitt i mellan på cykelvägen sydväst om tennishallen skulle vara en bra plats.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Zoner i Säffle

Post by Velocipedryttaren »

Låter bra med både nya turfare och gamla rävar som vaknat ur idet, tar en koll under kommande veckan. Vill se vad det som är lagt via appen också, håller ett öga på Säffle så kör hårt ;-)

Men rävar går väl inte i ide... :D
Post Reply

Return to “Värmland”