Hoppande GPS

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Hoppande GPS

Post by morgam »

Ja, det är inte GPS:en själv som hoppas, utan naturligtvis den gröna gubben.

Jag antar att det borde vara något men just min telefons GPS men problemen började av någon anledning just kl 12:00 i söndags. Bias på flera hundra meter. Vid uppstart kan gubben hoppa runt på kartan. Sen kan det fungera igen någon eller några zoner för att starta om igen. Ibland löser det sig med att starta om allt (flygplansläge av och på).

Har inte haft några problem sen jag började med detta i september förra året. Kör en Xperia ARC sedan start men fick byta till en ny likadan för några veckor sedan pga vattenskada.

Nån som har något tips på lösning eller är det fler som har samma problem?
User avatar
tretton
Posts: 352
Joined: 19 Dec 2011 16:08
Country: Sweden
Location: Växjö

Re: Hoppande GPS

Post by tretton »

Vi har märkt det i Kronoberg också, både AceIsAngry och jag har märkt det, och båda har HTC Sensation. Under min runda igår var min GPS värre än någonsin. Den hoppade inte 100 meter men 25 åt varje håll när man plockade zonen.
Google Nexus 5 - Android 4.4.2 - Växjö - Advanced Turfer (39)
Unique Zones: 359 - Visited Regions 12 - Fastest Eager Weasel: 8.31
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Fler än 50 dagar i rad med minst en session om dagen.
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Hoppande GPS

Post by mortuus »

Kan nog vara satellit störningar eller nåt, inget man kan göra direkt ibland är det bättre ibland hopplöst.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Hoppande GPS

Post by tomtebloss »

Själv hoppade jag hela vägen till Ukraina förra veckan.

Image
morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Hoppande GPS

Post by morgam »

tomtebloss wrote:Själv hoppade jag hela vägen till Ukraina förra veckan.
:-)
Har inte haft sån bias ännu. På dagens kvällstur funkade det bra till en början. Men eftersom hamnade jag mer och mer vid sidan av spåret. Två zoner misslyckades jag med att ta helt och flera fick jag dra in i snårskog, åka på parallellväg. För att lura gps:en. Lite bökigt är det.
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Hoppande GPS

Post by Zontjuven »

tomtebloss wrote:Själv hoppade jag hela vägen till Ukraina förra veckan.

Du är sån himla fotbollsfantast tomten! Helt galet att åka till Ukraina när EM är slut!... :D
Fd världsmästare i TURF
AceIsAngry79
Posts: 112
Joined: 11 May 2012 07:50
Country: Sweden

Re: Hoppande GPS

Post by AceIsAngry79 »

Känns som problem blev värre ca en timme in på den nya spelomgången.

Även om man står ute på en fotbolls plan med inga hinder o inga moln så blir det hopp åt olika håll.
Har pratat med HTC o den kan inte häller förstå varför det helt plötsligt kan bli så.

Jag har en Sensation och frun har Sensation XL Beats Audio och upplever samma sak.

Kan det vara något som hänt när den nya spelomgången drog igång?
Image
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 907
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Hoppande GPS

Post by Dacop »

Spelet i sig borde inte påverka hur GPS presterar tycker jag. Är det samma sak i andra applikationer?
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2603
Rank 57: Turf Archangel
sorcerer
Posts: 5
Joined: 04 Jul 2012 18:14
Country: Norway

Re: Hoppande GPS

Post by sorcerer »

Ladda ner GPS status. ( https://play.google.com/store/apps/deta ... tus2&hl=no ) Den gär dig information om hur många sateliter den har syncat mot, hur bra sync den har (i antal meter möjligt avvikande).
Det där är förresten nåt jag saknar i turf. Hur detaljerat gps'en har syncat borde förefinnas på huvudskjärmen så att man kan se om träder och byggnader gör en dålig zon.
morgam
Donator
Posts: 267
Joined: 13 Dec 2011 11:50
Country: Sweden

Re: Hoppande GPS

Post by morgam »

Dacop wrote:Spelet i sig borde inte påverka hur GPS presterar tycker jag. Är det samma sak i andra applikationer?
Tyckte inte jag heller. Men eftersom problemen började kl 12 i söndags så blev jag misstänksam. Det är dock samma problem i andra applikationer.
sorcerer wrote:Ladda ner GPS status. ( https://play.google.com/store/apps/deta ... tus2&hl=no ) Den gär dig information om hur många sateliter den har syncat mot, hur bra sync den har (i antal meter möjligt avvikande).
Det där är förresten nåt jag saknar i turf. Hur detaljerat gps'en har syncat borde förefinnas på huvudskjärmen så att man kan se om träder och byggnader gör en dålig zon
Jag har redan "GPS-status" , men har inte satt mig in i hur jag kan använda den på bästa sätt. Får kolla det. Vi turfare får väl rapportera till zonebuilder om en zon är olämplig ur GPS synpunkt mha "GPS-status"

Igår och idag har dock allt fungerat utan problem :)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”