Trevligt med nya zoner och eftersom jag tidigare efterfrågat lite fler svårtillgängliga zoner är de två senaste extra välkomna. En av dessa är Knivdråpet som jag idag besökte. Innan jag gick dit fick jag lite bakgrundsinformation som troligen legat till grund för zonnamnet. När jag kom dit var det mest iögonfallande i zonen en ring av stubbar som var och en hade ett namn på sig (se bifogade bilder). Med största sannolikhet är detta en dagis eller skolgrupp som har ringen som samling när de går till "skogen". På platsen finns ingenting som informerar om den sägen namnet troligen härrör ifrån. Kommer man in "fel" tankeväg blir stubbar med skrivna namn och "Knivdråpet" en besvärande tanke.
Ska vi inte föreslå kommunen att sätta upp en liten informationsskylt om "knivdråpet"?
Knivdråpet
Moderator: Zonemakers
Re: Knivdråpet
Det är nog dags att leta upp det riktiga knivdråpet med kniven ristad på hällen... vad jag förstod, så fanns det ingen häll alls i zonen som det var just nu 

Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
- Velocipedryttaren
- Country: Sweden
Kniven hittade jag igår kväll, den finns på en sten ca 5m väster om zonen. Lite otydlig men dock ett fullt synbart knivblad som man ser är inristat.SunYour wrote:Det är nog dags att leta upp det riktiga knivdråpet med kniven ristad på hällen... vad jag förstod, så fanns det ingen häll alls i zonen som det var just nu
Det finns två sägner om Knivdråpet, osämja i Furby Kyrka är grunden i både. Den en säger att mordet skedde vid zonen på väg hem från kyrkan och den andra att det skedde i kyrkans vapenhus, mördeskan ska sen ha blivit begravd levande men bara huvudet sticka upp ur marken för att få svälta ihjäl. Kan det vara så att mordet skedde i Kyrkan och att hon begravdes vid zonen?
Furby församling delades ialla fall och gick upp i dom närliggande församlingarna, kanske för att hålla isär del inblandade familjerna. Kyrkan förföll och är idag en ruin.
Kul att du hittade kvivenVelocipedryttaren wrote:Kniven hittade jag igår kväll, den finns på en sten ca 5m väster om zonen. Lite otydlig men dock ett fullt synbart knivblad som man ser är inristat.SunYour wrote:Det är nog dags att leta upp det riktiga knivdråpet med kniven ristad på hällen... vad jag förstod, så fanns det ingen häll alls i zonen som det var just nu
Det finns två sägner om Knivdråpet, osämja i Furby Kyrka är grunden i både. Den en säger att mordet skedde vid zonen på väg hem från kyrkan och den andra att det skedde i kyrkans vapenhus, mördeskan ska sen ha blivit begravd levande men bara huvudet sticka upp ur marken för att få svälta ihjäl. Kan det vara så att mordet skedde i Kyrkan och att hon begravdes vid zonen?
Furby församling delades ialla fall och gick upp i dom närliggande församlingarna, kanske för att hålla isär del inblandade familjerna. Kyrkan förföll och är idag en ruin.

Bra nu va? Jag kan stå nära "kniven" och ta zonen.