Crowdsourca zonerna och gör smartare zonplaceringar

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply
Emil Vikström
Posts: 4
Joined: 27 Jan 2013 19:18
Country: Sweden

Crowdsourca zonerna och gör smartare zonplaceringar

Post by Emil Vikström »

Jag noterar att zoner fortfarande verkar placeras ut manuellt. En todo finns om tillfälliga slumpzoner, men det här förslaget tar en lite annan väg.

Ska spelet kunna skalas till alla världens länder och alla orter som finns är det antagligen inte hållbart att manuellt placera ut zoner. Det är knappt att det är hållbart för Sverige; vad jag har förstått är zonplaceringarna inte helt rättvisa mellan olika regioner. Det går att decentralisera detta arbete genom att anamma utgångspunkten att "spelarna får sköta det" samt att det ska regleras automatiskt. Fokus från utvecklarnas sida blir då på utformning av regler, algoritmer och verktyg för att stödja spelarnas arbete.

Ett framgångsrikt exempel är nätverket StackExchange som driver forum för frågor inom olika ämnen. Alla deras forum bygger på denna idé, och det mest välkända exemplet är programmeringsforumet Stack Overflow. Forumet tillåter att alla medlemmar röstar upp eller ner både frågor och svar. Detta är dels en kvalitetsindikator som ger det bästa svaret på en fråga högst upp, men samtidigt ett belöningssystem där man som användare får "ryktespoäng" för bra frågor och svar. Alla som uppnått en viss nivå får sedan vara med och moderera sajten genom att rösta för att stänga/radera frågor. Det finns ett stort antal medaljer inblandade för att belöna bra beteende. Det finns mängder av automatiska algoritmer för att blockera dåliga användare, automatiskt hitta inlägg av dålig kvalitet som kan behöva modereras och så vidare. Alla medlemmar kan också redigera andras frågor och svar (har man lågt rykte behöver det godkännas av erfarna användare först).

Nog om StackExchange. Hur kan detta appliceras på Turf och zonplaceringar?

Upptäck var det behövs zoner och ej
Det går att utforma algoritmer för att ta reda på var det behövs fler zoner. Antagligen har utvecklarna redan viss koll på hur hög omsättning det är på zoner i olika regioner. Genom att generalisera detta kan man automatiskt identifiera vilket zonbehov som finns i olika områden. Att göra det manuellt är ohållbart om spelet ska klara att skalas upp till hela världen.

Låt spelare skapa zoner
Spelare kan idag föreslå zoner. Vissa handplockade medlemmar får sedan filtrera igenom materialet.
Gör detta mer transparent: låt alla zonförslag bli offentliga. Andra spelare kan redigera zongränser, men framförallt kan alla få rösta upp och ner förslag och kommentera dem.

Välj zoner automatiskt
Alla zonförslag behöver inte vara med i spelet. Varje omgång väljs zoner ut automatiskt av systemet. Zonens röstetal och avståndet till närliggande zoner avgör hur sannolikt att en viss zon väljs. Inom varje område väljs antalet zoner baserat på behov, utifrån den algoritm som upptäcker var det behövs zoner.

Rösta i spelet
Låt spelarna rösta i spelet. Det är lättast att upptäcka hur bra en zon är IRL. Så länge man fortfarande står i zonen kan man rösta både upp och ner. Ingen motivation behövs till rösten; på så sätt får spelarna själva prioritera bland en mängd personliga preferenser: spännande resvägar, närhet, bra utsikt, asfaltsvägar och så vidare. Allt nedkokat till en enda liten röst.

Rösta på webben
På webben kan zonerna diskuteras och man kan rösta både upp och ner. Eventuellt kan man överväga att ge större vikt åt röster från mobilen (säg, två poäng från telefon, en poäng från datorn).

Incitament
Det finns redan incitament inbyggda i det här systemet: spelare i underbezonade områden har goda incitament att lägga zonförslag. Men det går att öka incitamenten på samma sätt som StackExchange gör. Belöna önskvärt beteende med medaljer och ryktespoäng. Driftiga zonskapare ska få glänsa! Lista alla zonmedaljer som finns så att man tydligt ser vad som ska göras för att vinna varje medalj. Det kan verka fånigt med sådana artificella belöningar men det finns mycket som tyder på att det faktiskt fungerar som morot.

Begränsningar och privilegier
Redan idag kan alla föreslå ett begränsat antal zoner per månad. Antalet kan variera med ryktespoängen så att duktiga zonplacerare får möjlighet att lägga ut fler, och bevisat dåliga placerare får reducerade möjligheter. Även dåliga placerare får givetvis vara med och rösta, det är inte nödvändigtvis samma sak.

Makroperspektiv
Det finns en mängd mer saker man kan göra med ett sådant här system. Det viktiga är makroperspektivet: istället för att, från utvecklarnas sida, fokusera på enstaka zoner utformar man systemet så att det automatiskt producerar önskvärt resultat (ett balanserat spel med zoner som passar alla).

Något som slår mig på rak arm är att man kan låta spelet självt slumpa ut vissa zoner. Även dessa kan spelarna rösta på, vilket leder till att bra slumpade zoner involveras i systemet och kan dyka upp igen i framtiden. Men det är bara ett exempel, inget som ingår i det här förslaget.
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Sv: Crowdsourca zonerna och gör smartare zonplaceringar

Post by TBIT »

Många bra tankar och idéer "utanför lådan". Hoppas att utvecklarna läser och låter sig inspireras!
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Crowdsourca zonerna och gör smartare zonplaceringar

Post by affanicaffan »

Många bra tankar, men i slutändan är det nog KISS (KeepItSimpleStupid) som gäller
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Crowdsourca zonerna och gör smartare zonplaceringar

Post by TBIT »

affanicaffan wrote:Många bra tankar, men i slutändan är det nog KISS (KeepItSimpleStupid) som gäller
På ett sätt är i varje fall StackExchange-sajterna enkla: när det gäller att driva dem, eftersom användarna gör allt jobbet.. och det tror jag är essensen i Emils inlägg.
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Sv: Crowdsourca zonerna och gör smartare zonplaceringar

Post by SunYour »

Kul inlägg. Ett tag sedan detta togs upp senast. Det mesta av det som skrevs har redan diskuterats och funderats kring tidigare.
Det största problemet med förslaget är väl att folk över lag inte är helt objektiva när det gäller zoners placering när det väl kommer till kritan, men kan vara en bra/viktig vägledning. Få är dock tillräckligt intresserade av zoner utanför hemtrakterna mer än i eget syfte. Turf kan inte riktigt liknas med ett forum.
Mycket kan göras enklare, tankar och resonemang kring automatisering har som sagt till viss del förts tidigare. Som vi alla vet är tiden en bristvara för utvecklarna. Andra saker prioriteras för stunden...

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Sv: Crowdsourca zonerna och gör smartare zonplaceringar

Post by GuteLappen »

Mycket intressant.

Älskar för övrigt stackoverflow.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Crowdsourca zonerna och gör smartare zonplaceringar

Post by Isengrim »

Blir ju svårt att bedömma zoner i andra områden än de man själv besöker frekvent . Likaså kan då en liten grupp i ett område styra zonerna placering på ett helt annat sätt än de andra regionerna. Däremot skulle det funka för mer generella saker som medaljer tex som ju är mer eller mindre lika för alla.
Post Reply

Return to “Förslag”