Page 1 of 1

Municipality Levels

Posted: 24 Oct 2013 16:19
by DIProgan
Det slog mig i dag hur stor del av Turfupplevelsen det är åtminstone för mindre orter att längta efter nya zoner och att sedan få dem utplacerade i sin stad. På vägen dit kan man uppleva mycket frustrationer och ovisshet om det blir några zoner eller ej medan man hoppas att ens aktivitet duger. Jakten efter nya zoner kan dessutom förena stadens dedikerade Turfare i ett gemensamt mål som gör att det känns mindre surt att behöva bege sig ut en extra gång när ens största konkurrent varit ute o snott zonerna. Det ökar på den positiva sociala aspekten av spelet och tonar ner besvikelserna.

För att göra detta mer konkret, överskådligt, rättvist mellan kommuner samt för att omvandla frustrationerna till kämparvilja så föreslår jag att varje kommun ska få en level som Turfarna ökar på med sin aktivitet och som går ner en viss mängd med jämna mellanrum t.ex. varje midnatt. Tänk en viss mängd poäng som förloras varje dag om du vill. Beroende på kommunens nuvarande level behöver turfarna uppnå en viss aktivitet för att alls behålla sin level. Går en kommun ner i Level händer ingenting men när kommunen går upp till en level som tidigare inte uppnåts så är turfarna där garanterade nya zoner. Ju högre level ju fler zoner.

Det är främst turfarna som är hemmahörande i kommunen (flest takes där) som kan bidra till Municipality leveln men även semestrare drar några strån till stacken. PPH har ingen inverkan utan bara takes och för en gångs skull retakes om än mindre värde som vanligt. En maxsumma eller ett kontinuerligt minskande värde för varje unik turfares insats kan vara aktuell så att två personer inte bara kan köra i ring för att få sig en storstad värdig av zoner och även så att varje ny turfare blir värdefull för kommunens gamla turfrävar och den sociala biten kan frodas och Turf som helhet växa.

Zonmakarnas jobb borde bli enklare också. "Vill ni ha zoner i staden, gör jobbet!", kan de säga. :) Huruvida de placerar zoner manuellt när det är dags eller har zoner förberedda som aktiveras automatiskt är mindre viktigt.

Re: Muncipality Levels

Posted: 25 Oct 2013 12:16
by thyme
Gärna!

Re: Muncipality Levels

Posted: 25 Oct 2013 16:54
by DIProgan
Kunde inte låta bli att fila lite mer. Logik och matte härefter om ni inte vill höra detaljer...

Eftersom ett önskat kriterium från crews sida för att placera nya zoner är långsiktig aktivitet satte jag dit ett maxvärde för hur mycket aktivitet som en kommun kan registrera per dag. Ett annat kriterium är unika användare varför det blev ett max värde per användare och dag med.

Aktivitetspoäng i kommunen:
Lokalbo gör en Takeover: 5
Lokalbo gör en Retake: 3
Turist Takeover: 2

Level / Nya zoner / Aktivitetspoäng som förloras per dygn / Max kommunaktivitet / Max aktivitet per användare / Aktivitet för Level up
1 / (3) / -2 / 12 / 11 / 70
2 / +2 / -8 / 18 / 16 / 250
3 / +3 / -12 / 32 / 17 / 500
Etc.

Level 1 är balanserad så att en ensam Turfare kan klara att levla upp sin kommun själv genom att göra retakes på de 3 zonerna 10 dagar i streck, 21 dagar utspritt på 2 månader eller 42 dagar på 5. Är man 2 polare kan man va igång i 7 dagar i rad eller 16 dagar på 2 månader. Så länge det är lite aktivitet varje vecka så kommer målet närmare då bortfallet bara är 2 aktivitetspoäng per dygn.

När level 2 nås så får kommunen +2 zoner och kan börja jobba på nästa level enligt de nya kriterierna. Det blir mycket svårare att levla upp på egen hand och vid level 3 är det smått omöjligt själv. Användningen för att vara flera som turfar för att levla kommunen stegras allt mer såväl som spannet av poäng varje person kan bidra med per dag. Allt givetvis bara grova uppskattningar.

Kommuner som redan har många zoner ska såklart ha den level som motsvarar det från början. Kommuner som backar i level får ha kvar högsta max aktivitet per dag som de lyckats nå upp till förr.

Re: Muncipality Levels

Posted: 16 Dec 2013 12:08
by DIProgan
Skulle fortfarande rocka :)

Re: Muncipality Levels

Posted: 14 Jun 2014 23:45
by bocklingen
+1