Balansering av poäng mellan aktiva och inaktiva zoner

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Grytlock
Donator
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2011 14:04

Balansering av poäng mellan aktiva och inaktiva zoner

Post by Grytlock »

Jag bor i förorten till Stockholm, har spelat en vecka och insett att jag inte kan vinna detta spel utan att flytta in till stan så man har klustret av zoner runt knuten. Lösningen på mitt problem blir ju helt enkelt att sätta ut fler zoner i förorter, i träskmarker och obyggder, eller som någon uttryckte det lite "eljest".
Dessa zoner gör att vi turfare i förorterna kan vara med och leka utan att behöva lägga en halv arbetsvecka på att turfa....
MEN om man lägger zoner i träskmarker och de blir tagna i början av månaden så kan man råka ut för det omvända problemet att en turfare tar alla zoner ingen annan orkar den första dagen av spelomgången och sen tickar poäng oavbrutet en hel månad, vilket heller inte främjar den fria konkurrensen om placeringar och poäng, därför om en zon inte blir tagen på X antal dagar så borde poängen per timme sjunka för varje X dagars period som zonen är inaktiv; för att sedan laddas om till sin fulla poäng så fort en ny spelare kommer vadandes i träsket och erövrar zonen.

Förslaget går nu på remiss till er andra för att dels se vad ni tycker och dels resonera fram vad X dagar -Y poäng blir för formel. ;)
User avatar
SneakyFudger
Posts: 23
Joined: 24 Jan 2011 23:18

Re: Balansering av poäng mellan aktiva och inaktiva zoner

Post by SneakyFudger »

Fler zoner är en bättre lösning än att låta poängen/timme dala om ingen tar den.

Om en turfare tar "svåra" zoner tycker jag att denne ska belönas när ingen annan orkar/vågar/hinner ta dem, inte bestraffas.
Grytlock
Donator
Posts: 7
Joined: 31 Jan 2011 14:04

Re: Balansering av poäng mellan aktiva och inaktiva zoner

Post by Grytlock »

Problemet är väl kanske inte just med förorten bara men det borde ju vara konkurrens om zonerna, i vissa städer har jag även förstått att det är väldigt lugnt så de som bor där kan ta hela stan och tick poäng.

Min tanke är alltså både fler zoner och för att man ska bli uppmuntrad att ta nya så kan oatraktiva zoner förlora i värde.
SpioN
Donator
Posts: 31
Joined: 01 Sep 2010 18:55
Country: Sweden

Re: Balansering av poäng mellan aktiva och inaktiva zoner

Post by SpioN »

Grytlock wrote:Problemet är väl kanske inte just med förorten bara men det borde ju vara konkurrens om zonerna, i vissa städer har jag även förstått att det är väldigt lugnt så de som bor där kan ta hela stan och tick poäng.

Jönköping är en sådan håla - som under en tid varit sjukt lugn. Jag har i lugn och ro kunnat ta "mina" zoner och sedan i det närmaste kunnat glömma :? Turf en månad, till nästa omgång. Då jag inte har ett resande jobb, ligger det mig i fatet. Nu väntar jag med tillförsikt på februari månad då jag vid omgångstart upptäckt två nya lirare som "stulit" zoner. Får se om de orkar hålla ut.
Mobil: Sony Xperia Z2 | bilTurfar i smyg, cykel | Ort: Jönkeboda
Image
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Balansering av poäng mellan aktiva och inaktiva zoner

Post by Arias »

Det här är nog Turf's största problem helt klart, balanseringen..

Finns redan en miljon trådar om detta och diskussionen har varit uppe förut, hur man än gör i stort sett så blir det "orättvist" på något sätt.

Lägger man ut nya zoner i "tomma" områden så kommer folk få på tok för mycket poäng med tanke på hur lite de behöver "jobba" för att få den poängen.. Detta har turft admins fått höra klagomål på ett antal gånger, då det funnits många zoner i regioner som endast ett fåtal turfar i. Vilket leder till att någon turfare kör en stor runda, äger alla zoner och går hem och pillar navelludd resten av veckan.. Kanske inte är så kul för stockholmare som kämpar hela nätterna och sen vaknar på förmiddagen med att 90% av zonerna man tagit blivit tagna av någon annan istället..

Jag är ingen stockholmare och jag står inte på deras sida, jag bor i uppsala och inte ens jag har en chans att vinna en omgång om jag inte drar in till stockholm och turfar loss.. Så även jag tycker att balansen är ett problem, men när man ser över alla olika vinklar så inser man att det är ett rent h*elvete att fixa det rättvist..

Folk kom sen fram till att det enda som skulle kunna fungera i längden är att zonerna blir dynamiska, det vill säga att de får sin poäng ändrad hela tiden beroende på aktiviteten. Detta ska givetvis ske automatiskt, då det annars blir på tok för mycket jobb att göra..

Ett sådant system håller i skrivande tid på att införas, för att med tiden utvecklas och förhoppnings bli en bra lösning!

Jag tog upp det i chatten och kan väl även passa på att ta upp det här, turf teamet borde skriva ner hur systemet är tänkt att fungera och lite mer info om det. Så att vi ska slippa trådar som dessa och förvirring bland alla våra älskade turfare!

Får vi inte strikt info på vad som händer och hur framtiden är tänkt så blir det lätt att vi börjar tänka i andra banor och börjar diskutera saker som redan diskuterats..
Image
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Balansering av poäng mellan aktiva och inaktiva zoner

Post by Drassen »

Arias har en poäng här:
Vi har diskuterat många olika lösningar på balanseringen men än så länge har inte det ultimata systemet dykt upp.

Det som händer just nu(skulle hänt vid månadsskiftet men det kom lite andra problem då som gjorde att vi valde stabilitet framför nya funktioner) är att vid varje månadsskifte så ska zonernas aktivitet räknas ut med lite olika formler och därefter ska deras poäng justeras.

Detta innebär i princip att en zon med hög aktivitet får höga poäng per timme men låga övertagningspoäng.
ex så kommer troligtvis safehouse få +8/h samt 20 i övertagningsbonus. (givetvis är det smartare än så eftersom att zonerna i åmål annars skulle vara värda endast +1/h)

Detta är det som vi anser blir rättvisast just nu men vi är mycket öppna för smartare förslag.

Pudelns kärna är att vi inte kan/vill lägga zoner på varje kvadratmeter i sverige men samtidigt ska de som inte bor i storstäderna givetvis kunna spela också...men det ska ju inte vara lättare för dem att bara ruva på zonerna till skillnad från i sthlm där folk faktiskt turfar flera timmar per dag(!)

Ang. en förklaringstråd så tar jag gärna emot vad en sådan tråd ska innehålla så ska jag nog kunna skriva ihop något! :D
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Post Reply

Return to “Allmänt om zoner”