Har haft mycket roligt med Turf men börjar lite tappa lusten att spela nu. Orsaken är att det inte finns några mål för mej i spelet mer. Har varit med i ett år nu och har tagit alla medaljer som jag kan ta med den mängden tid jag har att lägga ut på Turf. De första månaderna var roliga då det fanns mycket olika medaljer att ta men nu har det redan i ett halvt år kännts lite meningslöst att spela. Att jag spelat så mycket redan är ju förståss ganska bra, de flesta mobilspelen spelar man ju bara några gånger eller högst några veckor.
Turf är lite av ett hardcore spel. Om man är villig att lägga ner tid och möda belönas man. Det brukar ju inte finnas något Easy Mode i en bullethell shooter heller.. Men känner i alla fall att Turf har ganska mycket potential och skulle gärna själv spela mer och tror andra också skulle göra det om det fanns mer, annorlunda och lättare mål i spelet. Man ser ganska ofta turfare diskutera sina mål för ronden i chatten och på fb-grupper. De flesta verkar hitta på egna mål för att hålla intresset uppe men det är nog ganska inbitna spelare, tror att de flesta bara går vidare till nästa grej om spelet inte erbjuder fler utmaningar på en individuellt passlig svårighetsnivå.
Verkar som om att Pokemon hjälpt att göra gpsbaserade spel kända och mer mainstream. Helt plötsligt sprang alla från småbarn till åldringar omkring och jagade pokemons. Tror att det finns en massa potentiella turfare där ute. Tror också att vi kommer att se fler liknande spel. Skulle själv hellre fortsätta med Turf än gå vidare till nästa grej. När man åker omkring och tar zoner så kommer man lätt att tänka på grejer som kunde göra det mer intressant (alla idéer är inte mina egna men kommer inte ihåg vem alla som föreslagit vad..). Tycker det skulle vara viktigt att det fanns mer sätt att spela på som inte byggde på poängen, så man har något att göra de ronder man inte hinner vara med i poängspelet ordentligt. Det finns ju redan andra grejer att göra än poängen men det kunde finnas fler. Tänkte göra några förslag som skulle göra att jag själv skulle spela mer, ha roligare med Turf och vilja vara supporter. Here goes:
-Fler medaljer: Medaljerna är antingen för lätta (Order of Aquamen, Ninja) och går att ta bara en gång eller för svåra (C mm.). Det finns en oändlig lista på förslag här på forumet men vi har fått väldigt få nya medaljer. Bridge Crosser var på tok för lätt och Staminatrix är ultrahardcore. Bra fårståss att det finns en medalj så man har något att visa upp om man skulle ta 400 zoner på en dag men knappast något de flesta turfare klarar av eller ens vill försöka på.
Skulle vara bra om de existerande medaljerna gick att bygga på lite. T.ex. vattenzonerna besöks jätte sällan. Troligen tar de flesta turfarna bara en vattenzon en ända gång för att få Aquamen. Det var ju superspännande att simma ut till en zon men då man gjort det en gång är man ju färdig och har ingen orsak att göra om det. Man kunde göra medaljen så den hade fler nivåer, t.ex. 10 vattenzoner på tio olika dagar under en rond för nivå 2 och 20 tagningar får nivå 3. Samma med Ninjorna. Lite roligt att ha klockan och ringa mitt i natten och springa ut (i pyjamasen?) och ta några zoner. Men efter en gång är det ju fixat. Ninjorna kunde också ha fler nivåer med ett större antal zoner för nivå två och tre. Kunde kanske finnas en helt skild medalj, Nightowl, för den som tar en viss mängd zoner under flera nätter efter varandra eller t.ex. under 5, 10 och 20 nätter under en rond. Bromedaljen var ju rolig men för enkel. Kunde den inte gå på tid som bävern? Samma med spökmedaljen. Efter att man tagit den första kunde det t.ex. finnas två nivåer till med 2 respektive 3 kyrkor mellan kl. 00 och 01. Kanske på tid också, Vampire Hunter, ett visst antal kyrkogårdar på natten med egen toplista för snabbaste tiderna. Neutralizer och Revisitor kunde också ha fler nivåer. Också R och C borde ha fler nivåer, R1, R2 och R3 kanske lite beroende på mångden zoner eller turfare i regionen. Den som kommer tvåa på C nivå har troligen kämpat jätte hårt och får inget att visa upp för det eller ingen orsak att spela mer om det ser ut som om att man inte har chans att bli etta.
Dessutom skulle det vara roligt med lite mer nya medaljer. Det verkar ju finnas många olika olika zonattribut (kallas de så?) som kunde användas mer till godo. T.ex. en triathlon medalj: En vattenzon och ett visst antal andra zoner där till på tid med egen topplista för de snabbaste tiderna. Det kunde om möjligt dessutom inkludera en zon dit man inte kommer med cykel. Eller hur låter "Skipper" två el. fler öar på en viss tid? Kunde ha fler nivåer med fler öar eller kortare tid. För tillfället finns det ju ingen bra orsak att ta sig till en ö zon, eller en ny unik får man ju men man kan åka till grannregionen/staden och få tiotals unika med mycket mindre besvär. Eller Mermaid, en kombination av vattenzoner och broar? Man kan ju hitta på vad som helst för kombinationer. Skulle i alla fall vara bra om det fanns mer medaljer som krävde att man planerade rutten mer och blev tvungen att spela på lite annorlunda sätt. Har också märkt att det ibland blir så att en spelare har fler tagningar än den som vinner guld. Denna spelare har ibland lyfts fram i rondbrevet men skulle det inte vara roligt med en skild medalj för den som har flest tagningar, "Overtaker"? Skulle vara lite annorlunda och man skulle inte behöva tänka på timpoäng. Den kunde t.ex. delas ut bara om det är någon som har mindre poäng men mer tagningar än R/C/Guld tagaren. Vidare finns det ju statistik som inte används alls i spelet, t.ex. unika turfare. Man kan ju inte se den statistiken i appen alls. Kunde vara kul om det fanns en liknande medalj för tagningar av unika turfare som för unika zoner. Så hade man extra orsak att springa ut och ta en zon av någon man inte tagit av tidigare. Kunde också finnas en medalj för den som snabbast tar 100k, 200k och 300k under en rond med egen topplista för de snabbaste tiderna.
-Pokaler: Som tillägg till medaljerna kunde det finnas en pokalhylla på ens profil. En extra rad under medaljerna. Pokalsystemet skulle vara annorlunda än medaljerna i och med att man kunde förlora dem, de skulle fungera på samma sätt som kronan. Kronan skulle sitta på pokalhyllan och man kunde genom att klicka på den se från vilken region den är. För tillfället kan man ju ha flera olika kronor på samma gång utan att man kan kolla upp varifrån de kommer eller om man förlorat någon av dem. Vidare kunde man få olika pokaler, t.ex. flest unika i en viss region, land eller hela världen samt andra grejer som t.ex. snabbaste bävern, vinnaren av förra ronden osv. För tillfället har ju alla som tagit bävern samma medalj och den snabbaste har inget att visa upp, dessutom måste man gå in på warded för att se vem det är, en pokal kunde vara fin att visa upp på sin profil. Man kunde få någon medalj också på basen av kombination av pokaler t.ex. "Conquistador" med tre olika nivåer två, tre och fyra kronor på en gång.
-Topplistorna: Ligan är en ny grej men ger inte mycket variation. För vissa kanske det ger mer orsak att spela för att hållas kvar i sin grupp och är lite annorlunda än att spela för position på regionslistan. Men har hört en massa klagomål om att folk inte vill vara med, att det blir en extra stressfaktor. Det är också tråkigt då man inte vet vem de andra i ens grupp är. Tycker det skulle vara en bra idé om man kunde göra en egen lista. Man skulle få göra en per rond och kunde delta i ett visst antal olika listor. Man skulle kunna skicka inbjudan till olika spelare och folk kunde delta om de vill, listorna kunde vara öppna, t.ex. "Gåturfare i Ystad", eller stängda t.ex. "Familjen Karlsson". Vidare skulle man kunna i Settings välja vilka listor som visas t.ex. så att bara ens egen lista eller regionen syns, så skulle man inte behöva fundera på C eller om man faller från sin grupp i ligan. Skulle också vara bra om man i appen kunde se bävertider och t.ex. hur förra ronden slutade. Hur många spelare orkar egentligen gå skilt till tg/warded för att kolla, inte jag i alla fall. Skull ni ta saken ännu längre och låta spelare själv skapa sina egna "segment" som i Strava så skulle vi ju ha en verklig vinnare till hands. Spelet skulle aldrig ta slut eftersom spelarna själva kunde bygga vidare på det. Man kunde t.ex. välja ett antal zoner eller en area som man tävlade om på tid.
-Blocktiden: Är för lång! Den gör spelet trögt och jobbigt samt är avskräckande för nya spelare, just när du skall ta zonen tar någon annan den framför näsan på dej och så är den blokerad i en halv timme. Vet att blocktiden sänkts från 60 till 30min men fattar inte varför den behövs överhuvudtaget. För att undvika att två spelare turas om att ta en zon kunde det fungera så att man blokerar sig själv i 60min från en nyss tagen zon. Kunde finnas en likadan timer för "retake" som för revisit. Om det skall finnas en blocktid skulle några minuter (fem till åtta?) räcka bra. Speciellt på platser som Helsingfors som är ett näs blir hela centrum blokerat av bara två cyklande spelare. Har inte varit i Mariehamn men det ser ännu värre ut. Har också hört att folk spökturfar en massa i Sverige där det finns mer spelare så andra inte skall veta vart man är på väg och undvika att bli blokerad.
-Tagningstiden: Är för lång! Varför skall man stå i zonen så länge?! Fem till tio sekunder skulle vara bra och det skulle bli mer flow i turfandet. Man når den längsta blocktiden jätte snabbt (vilket bara gör spelet jobbigt) men det tar en evighet att nå kortaste tagningstiden. Har spelat i ett år nu och har inte nått kortaste tagningstiden ännu!! Kalla mig lat men har nog spelat varje rond. Detta betyder också att jag inte ännu heller kan köra Bäver ordentligt. Man borde nå snabbaste tagningstid snabbare och längsta blocktid långsammare. Bonuset för att ha GPS på kunde vara större, t.ex. -15s, för att undvika att folk spökar.
-Att ha zoner och timpoäng: Det är avskräckande för nya spelare och irriterande för gamla när man förlorar alla zoner man nyss tagit. Istället för höga timpoäng kunde en zon ha flera ägare. T.ex. en zon med åtta timpoäng skulle istället ha plats för fyra ägare med två timpoäng var. Man skulle börja med plats 1/4 och falla neråt när nästa turfare tar zonen. Då den femte tagningen sker skulle den som först tog zonen falla av. Det kunde finnas en till spalt i zonlistan i profilen bredvid timpoängen där man kunde se hur man ligger till som ägare till zonen, typ +1, 1/1 el. +2, 3/4 osv. Balansen i spelet skulle inte rubbas men det skulle bli lite mindre irriterande då man inte skulle förlora sina zoner så snabbt.
-Items: Om man inte ligger bra till på listan finns det ingen värst stor orsak att ta zoner man råkar gå förbi. Speciellt om det inte är unika zoner. Kunde vara roligt om man kunde hitta grejer i zonerna. Det kunde finnas en lista på grejer man hittat i ens profil i appen, grejerna kunde vara numrerade så att man lätt kunde se vad man hittat och vad man har kvar att söka efter. Kunde vara roligt med något helt annat än poängsamlandet. Om man vill spela som förut kan man bara köra på som tidigare, kanske kunde man ha "show items" i Settings så kan man slå på och av beroende på om man vill söka items eller inte. T.ex. första gången man tar en zon i ett nytt land får man landets flagga och ny region kunde ge kommunens/länets vapen. Vi har ju regionstar medaljen men man vet ju inte var de andra spelarna förtjänat den. Svårtillgängliga zoner kunde ge någon souvenir som man bara kan få just från den specifika zonen. Typ en miniatyr av Kebnekaise eller treriksröset. Man får ju en unik zon men annars får man ju inget för besväret att ta en extrahäftig zon. Sedan kunde man slumpmässigt hitta olika grejer i zonerna. Vissa grejer skulle bara gå att få från en viss zontyp, t.ex. man kunde hitta pärlor i vattenzoner. En del grejer kunde vara lättare att hitta och andra svårare. Också en del av de slumpmässiga grejerna kunde vara bundna till en viss region eller ett land så att man hade orsak att fortsätta ta zoner i hoppet om hitta någon ny grej.
-Ronderna: Är för långa! Speciellt fem veckors ronderna. Har föreslagit det tidigare men säger det igen. Det kunde finnas lite olika längds ronder. För omväxlingens skull och för att ge turfare med mindre tid att spela en möjlighet att spela ordentligt en hel rond. Kunde vara fyra veckor, sedan två veckor, kanske en en veckas rond. Vid rondbytet kunde man också ibland passa in nåtslags Event där det kl. 12 på söndag skulle dyka upp bara ett visst antal zoner på en förutbestämd ort i varje region för t.ex två timmar varefter nästa rond skulle börja. Det finns ju redan en "kalender" i appen som visar ronder och events, kunde dessutom finnas popups som påminner om när nästa rond börjar och hur länge den räcker o.s.v.
-Nya zoner: Varför kan inte tagaren av R medaljen också få en egen zon? Det läggs ju nog 12 zoner per år i de flesta regionerna.. Tycker det största problemet med zonläggningen är att den inte följer någon logik. Det har till exempel ofta sagts att vi i Södra Finland inte kan få mer zoner för att vi inte har tillräckligt spelare medan det finns regioner dit det fyllts på med zoner som jag vet inte vad. Ingen har någonsin svarat på varför det är så och zonmakarna bara kommer med svepskäl eller svarar inte (Vill inte klaga på Maqqan, han är en bra zonläggare menar detta mer allmänt och tiden innan Maqqan blev vår zonläggare). T.ex. staden Karis i södra Finland hade några zoner och två spelare som verkligen tävlade och spelade hårt. De bad om zoner på forumet, fick några men fick sedan höra att de inta kan få fler medan man på samma gång kunde zooma in på vilken som helst småstad i England och se flera gånger mer zoner ligga gula hela ronden (ifall inte någon turist kom och tog dem). De hade säkert fått igång det bättre och med mer spelare om zonmängden hade varit skapligare. Nu kom det ju fram att spelaren i London förra ronden (Explorerart?) var fuskare men det kunde likväl ha varit en riktig spelare som slog runt helt ostörd på hundratals zoner medan vi jobbat för att få igång Turf här och sedan fått höra att vi inte har tillräckligt spelare. Finland är det landet där det turfas mest utanför Sverige. Fattar inte varför Finland inte ser ut som England när man kollar in zonmängden. Förväntar mej inget svar, har inte kommit något tidigare heller. Föreslår att det skulle finnas något system, i stil med Fairy, som skulle bestämma antalet zoner på basen av mängden spelare, aktivitet och poäng mm. Om mängden zoner skulle behöva minskas (som t.ex. i London!!) så skulle det kunna fungera så att zonerna inte skulle tas bort utan att istället bara en viss mängd zoner kunde synas på en gång och sedan varieras med andra zoner. Det skulle fungera så att i centrum skulle zonerna hela tiden synas och ligga tätt men längre ut skulle bara en del zoner synas på en och samma gång. Dessa skulle bytas ut nästa rond eller ännu bättre, vissa zoner kunde synas dagar med jämt datum och andra med ojämnt tal på datumet. Skulle skapa mer variation också. Då zonen försvinner skulle man ha den kvar men den skulle inte ge timpoäng och synas som grå el. översträckad i zonlistan på ens profil. Denna mekanik kunde vidare användas för zoner som bara skulle gå att ta en viss tid, t.ex. nattzoner/vardags el. veckoslutszoner. Kunde också finnas någon svårtillgänglig zon som dessutom bara gick att ta vid en speciell tidspunkt. Skulle vara roligt att åka till något spännande ställe mitt i natten bara för att någon speciell zon kommer fram just där mellan kl. 1 och 2 på natten. De tidsbunda zonerna kunde ha en annan färg. Det kunde också finnas medaljer kopplade till de varierande zonerna. Det blir fort gammalt att köra samma rundor dag ut och dag in. Speciellt i Helsingfors som är ett näs där mängden möjliga rutter är begränsad. Skulle ju bli helt annorlunda om det fanns olika zoner att ta olika dagar. Nästa problem är att zonläggarna inte känner regionen de lägger zoner i. Kan förstå att det lätt blir krångligt om zonläggaren lägger zoner i samma region som hen spelar i, klagomål om att hen lägger zoner på platser som gynnar sig själv o.dyl. Föreslår därför att zonläggaren skulle ha en rådgivare som känner regionen. Systemet för mängden zoner skulle bestämma när och hur många zoner som skulle läggas. Zonläggaren skulle sedan bestämma platsen men fråga rådgivaren om råd för den slutliga placeringen och namnet. I Helsingfors finns flera zoner som ligger lite konstigt, helt nära en vacker utkikspunkt el.dyl. men utan utsikt. Namnen är också lite konstiga, syftar ibland på fel ställe, tillochmed fel stad, har skrivfel, eller har annars bara ett namn som inte beskriver stället alls. Orkar ju inte göra issue över sådana småsaker men det skulle se bättre ut på det stora hela om det var mer logik där. Det är också jobbigt att börja ta foton och skriva och peka ut zoner på forumet. Skulle vara bättre om det blev fixat från början med lite mer lokalkännedom. Ännu konstigare är de så kallade turistzonerna. Det finns zoner på de mest avlägsna öarna i stilla havet och till och med en zon i Nordkorea. Tar man den så kan man glömma medaljer och ställa sig in på koncentrationsläger istället. I vintras kunde jag inte ta regionerna Italien och schweitz, det fanns ingen zon på flygfältet i Milano och ingen i Cervinia, inte heller i Schweiz på Klein Matterhorn eller i Zermatt. Postade om det på forumet i god tid också men det är ju bara några av de största skidorterna och flygfälten i Europa så där lönar det sig knappast att lägga någon zon. Zonläggaren var säkert upptagen med att lägga zoner på mer spännande ställen som Nordkorea. Allvarligt så kunde det finnas ett system här också..
-Regioner: Har hört att regioner bestäms av de officiella länen och att andra arrangemang blir för problematiska med för mycket klagomål. Som jag sade tidigare så verkar ju också zonerna läggas utan några regler eller system och ingen i crew har brytt sig om våra klagomål. Förstår därför inte varför Regionerna inte kunde bestämmas fritt enligt behov. Den enda vettiga grunden till hur regionerna ser ut måste ju vara att spelet fungerar bra. Som exempel: Min hemregion Södra Finland (Etelä-Suomi) omfattar huvudstaden, de kringliggande städerna samt flera småstäder på varierande avstånd. Det är helt ologiskt att alla dessa skall höra till samma region. För mej som bor i Helsingfors är det ju okej eftersom de spelare som bor i småstäderna inte har en chans mot mej. Skulle jag däremot bo på en mindre ort skulle jag ju inte orka spela Turf alls utan att ha någon chans att tävla mot spelare på zontätare områden. Om man t.ex. skulle göra Helsingfors till en egen region kunde de mindre städerna tävla mot varandra med mycket jämnare odds. Har märkt att det finns något som kallas "Area" också. Dessa används inte alls i spelet. Kunde vara roligt om dessa också var med och hade en egen medalj för hur många man besökt. Kunde vara bra om man i appen kunde få area- och regionsgränserna att synas också.
-Supporter: Har varit supporter ett antal gånger men varje gång vi inte fått zoner eller jag hört fåniga påståenden om att vi inte kan få mer zoner för att vi inte har tillräckligt spelare har jag valt att inte fortsätta att vara supporter. Tycker också därför att ett system för hur många zoner som finns per region skulle vara bra. Nöjdare spelare blir lättare supporters. Det borde också vara lättare att bli supporter, typ IAP, så man inte behöver lämna appen utan bara kan klicka ok. Vidare kunde man få lite mer statistik, man borde inte som supporter behöva gå in på Warded för att kolla sina stats. Skulle vara roligt om man kunde se bävertider och dylikt i appen. Supportern kunde få någon klar fördel t.ex. samma tagningstid som med kronan. Gillar inte spel där man kan vinna med IAP men snabbare tagningstid skulle säkert locka fler att bli supporter utan att egentligen ändra på balansen i spelet. Pengar behöver ni ju säkert..? Avskyr reklamer i spel, och annars, men skulle gärna se Turf växa och kunde tänka mej att reklam skulle hämta in pengar, att bli supporter kunde fungera som adremoval..
-Mer spelare: Försökte i början få mer folk att spela Turf. Har sedan länge redan haft möjligheten att få in en artikel om Turf i Iltalehti (det lokala Aftonbladet) men har inte haft lust att föra saken vidare. Orsaken är de långa blocktiderna samt det att det inte finns någon garanti för att vi skulle få märkbart fler zoner. Kunde ju leda till en situation där det bara blev svårare att spela för mej själv.. Om ni ville ha mer spelare kunde facebook integration också funka. Efter en session kunde man välja att posta på fb: "Jag spelade Turf och tog xxxx poäng genom att cykla 49km..". Man kunde ju få någon att bli intresserad..?
-Sportstracker: Finns ju Strava för dem som gillar sådant men tycker själv det skulle funka bra med en integrerad sportstracker. Helt basic, hur länge, hur långt och hastigheten samt rutten på kartan. Tror många skulle gilla detta och eliminera behovet att använda en skild app för det ändamålet. Man skulle se, på ett och samma sammandrag, rutten, poäng, antal zoner, tid, km och hastighet. På Warded kan man ju se lite hur man åkt men eftersom det visar fågelvägen istället för den egentliga rutten är det ju ganska värdelöst. Skulle också se bra ut med en screencap av rutten om man ville posta på sociala media.
Det blev ju långt det här. Har märkt att nya spelare ofta har svårt att komma igång och många som kommit igång småningom tappar fokus när det inte finns passliga mål. Det är synd. Många av förslagen här kräver mycket arbete men en del skulle säkert lätt gå att lägga till i spelet utan större problem. Ingen av förslagen ändrar egentligen på mekaniken i det nuvarande spelet, det skulle bara bli mer varierat och lättare att spela. Kan tänka mej andra grejer också som ändrar mer på spelet, t.ex. att man kunde customisera sin turfgubbe, brukar inte orka med sådant själv men folk verkar gilla dylika funktioner i spel. Det skulle skulle också bli mer som ett traditionellt spel om t.ex. en liten del av zonerna skulle vara låsta och man behövde ett set olika nycklar som man kunde hitta t.ex. slumpvis, få vid viss rang eller från en viss svårtillgänglig zon. Detta skulle ge ännu mer orsak att besöka olika zoner och spelet skulle utvidgas stegvis..
Mer mål och variation i Turf
Re: Mer mål och variation i Turf
Hej, jättebra inlägg, huvudet på spiken nästan överallt.
För den händige finns det ju ett api att hämta speldator från att bygga egna appar och hemsidor runt. Det finns flera fina exempel på det. På så sätt kan fler hjälpa till att skapa mervärde. Flera av dina idéer kan förverkligas på samma sätt. Med lite tur nappar nån på några av dina idéer och knåpar ihop en hemsida, tex där man kan utföra olika små uppdrag eller belönar med pokaler och medaljer... Vem som helst hämta hem alla takes som göra vad man vill med dem....
För den händige finns det ju ett api att hämta speldator från att bygga egna appar och hemsidor runt. Det finns flera fina exempel på det. På så sätt kan fler hjälpa till att skapa mervärde. Flera av dina idéer kan förverkligas på samma sätt. Med lite tur nappar nån på några av dina idéer och knåpar ihop en hemsida, tex där man kan utföra olika små uppdrag eller belönar med pokaler och medaljer... Vem som helst hämta hem alla takes som göra vad man vill med dem....
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Re: Mer mål och variation i Turf
Mycket bra skrivet! Jag håller med om mycket.
Turf utvecklar som vanligt i sin ganska långsamma takt och som det ser ut kommer det även fortsätta så, du, jag, SunYour och andra önskar att det gick snabbare men det är tyvärr inte vi som bestämmer. Utan att säga för mycket kan jag flika in att det är ganska mycket funktioner på G som vi inom Crew testar och har testat men som sagt så kan det ta lite tid innan saker når ut. Några av de sakerna vi testat har du listat här men jag vågar inte säga vilka
Zonläggningen i södra Finland kan jag kommentera desto mera.
Jag vill inte minnas att jag/vi sa till CharlieBravo och de andra i Karis att de inte kunde få fler zoner, däremot så sa jag att jag skulle minska antalet nya efter en period då jag skapat ganska många åt dem. Min förhoppning var då givetvis att de skulle locka fler konkurrenter till sig men ser inte ut som att det gick vägen. Ska se om de kan vakna till liv igen med lite ny motivation.
Jämförelsen med England då... Jag var inte zonmakare på tiden då det bestämdes att England skulle byggas ut men vad jag har förstått så löd tanken att man skapade massa zoner i de flesta större städer i hopp om att spelarna skulle sätta samma fart som våra svenska spelare, med ungefär motsvarande zonmängder i städerna, samma tankar tror jag gällde i Sydkorea. Nu ser det väl inte ut som att det föll så väl ut trots allt. Om jag hade fått ge min syn på saken vid utbyggnaden av dessa länder hade jag nog valt en annan väg med kanske hälften av zonerna och att de spelare som sedan dök upp skulle få föreslå egna, ett sätt för lokalinvånarna att känna glädje i att få välja placeringarna och påverka. Den metoden skulle krävt lite mer av zonmakarna att ha bättre koll på var nya spelare dök upp i de Engelska regionerna, då det är lite varierande hur aktiva zonmakarna är så det kanske inte skulle ha fungerat.
För södra Finland är det just denna taktik jag har valt. Jag brukar klicka omkring i de flesta orterna titt som tätt för att se hur aktiviteten är och om det dykt upp för mig okända namn samt placera ut någon ny då och då baserat på de förslag ni lagt, det är alltid lite roligt att få ett förslag godkänt. Jag har även smygit mig in i er Facebookgrupp för södra Finland för att kunna ha ett extra öga på er och forumet vet du att jag är snabb att svara via. Jag föredrar denna taktiv för att det ger mer integrerande med våra turfare.
En annan anledning till denna taktik är att jag i Finlandschatten läst den osämja som gror lite lätt mellan Helsingfors och Åland. Ålandsturfarna har byggt upp sin aktivitet via den taktik jag försöker använda även hos er men de började lite tidigare där och har fått bättre utslag vad det verkar. Har läst att en del av dem klagar på att Helsingforsbor kan tävla om landsmedaljen utan att behöva ta så många zoner då de aldrig blir av med dem. Skulle jag bygga ut Helsingfors idag på det sättet som staden har potential för så skulle denna osämja knappast förbättras om er aktivitet skulle inte mångdubblas i samband med det. Vi har ju historiskt sett alltid arbetat med att främja hög aktivitet i städer och en sådan utbyggnad kanske helt skulle döda turflusten för Ålänningarna, något jag skulle tycka vore mycket tråkigt.
Blev ganska långt detta också men ett svar på ett så bra informativt inlägg som ditt måste ju vara läsvärt även det!
Turf utvecklar som vanligt i sin ganska långsamma takt och som det ser ut kommer det även fortsätta så, du, jag, SunYour och andra önskar att det gick snabbare men det är tyvärr inte vi som bestämmer. Utan att säga för mycket kan jag flika in att det är ganska mycket funktioner på G som vi inom Crew testar och har testat men som sagt så kan det ta lite tid innan saker når ut. Några av de sakerna vi testat har du listat här men jag vågar inte säga vilka

Zonläggningen i södra Finland kan jag kommentera desto mera.
Jag vill inte minnas att jag/vi sa till CharlieBravo och de andra i Karis att de inte kunde få fler zoner, däremot så sa jag att jag skulle minska antalet nya efter en period då jag skapat ganska många åt dem. Min förhoppning var då givetvis att de skulle locka fler konkurrenter till sig men ser inte ut som att det gick vägen. Ska se om de kan vakna till liv igen med lite ny motivation.
Jämförelsen med England då... Jag var inte zonmakare på tiden då det bestämdes att England skulle byggas ut men vad jag har förstått så löd tanken att man skapade massa zoner i de flesta större städer i hopp om att spelarna skulle sätta samma fart som våra svenska spelare, med ungefär motsvarande zonmängder i städerna, samma tankar tror jag gällde i Sydkorea. Nu ser det väl inte ut som att det föll så väl ut trots allt. Om jag hade fått ge min syn på saken vid utbyggnaden av dessa länder hade jag nog valt en annan väg med kanske hälften av zonerna och att de spelare som sedan dök upp skulle få föreslå egna, ett sätt för lokalinvånarna att känna glädje i att få välja placeringarna och påverka. Den metoden skulle krävt lite mer av zonmakarna att ha bättre koll på var nya spelare dök upp i de Engelska regionerna, då det är lite varierande hur aktiva zonmakarna är så det kanske inte skulle ha fungerat.
För södra Finland är det just denna taktik jag har valt. Jag brukar klicka omkring i de flesta orterna titt som tätt för att se hur aktiviteten är och om det dykt upp för mig okända namn samt placera ut någon ny då och då baserat på de förslag ni lagt, det är alltid lite roligt att få ett förslag godkänt. Jag har även smygit mig in i er Facebookgrupp för södra Finland för att kunna ha ett extra öga på er och forumet vet du att jag är snabb att svara via. Jag föredrar denna taktiv för att det ger mer integrerande med våra turfare.
En annan anledning till denna taktik är att jag i Finlandschatten läst den osämja som gror lite lätt mellan Helsingfors och Åland. Ålandsturfarna har byggt upp sin aktivitet via den taktik jag försöker använda även hos er men de började lite tidigare där och har fått bättre utslag vad det verkar. Har läst att en del av dem klagar på att Helsingforsbor kan tävla om landsmedaljen utan att behöva ta så många zoner då de aldrig blir av med dem. Skulle jag bygga ut Helsingfors idag på det sättet som staden har potential för så skulle denna osämja knappast förbättras om er aktivitet skulle inte mångdubblas i samband med det. Vi har ju historiskt sett alltid arbetat med att främja hög aktivitet i städer och en sådan utbyggnad kanske helt skulle döda turflusten för Ålänningarna, något jag skulle tycka vore mycket tråkigt.
Blev ganska långt detta också men ett svar på ett så bra informativt inlägg som ditt måste ju vara läsvärt även det!
Re: Mer mål och variation i Turf
Det var långt, men det var bra, m2306! Jag håller med om det mesta, men förslagen om Items tror jag inte riktigt på - jag tror inte att Turf vinner på att försöka tävla med Pokemon...
Turf är i dagens läge ett spel som är mycket "svenskt" - med mycket aktivitet i Sverige (och tex. i svenskspråkiga Mariehamn), framför allt i stadsområden, men med nästan obefintliga chanser för någon utanför de här områdena att egentligen tävla. Bor man (som jag) i ett område med få turfare så är det omöjligt att samla ihop poäng för att hänga med. Det finns någorlunda hyfsad mängd zoner här, men åt vilket håll jag än åker är medelavståndet mellan zonerna ungefär en kilometer. Skulle jag cykla 80 km per dag inom min egen stad (Esbo, strax väster om Helsingfors) varje dag hela omgången (vilket varken mina ben eller min tid klarar av) skulle jag kanske komma upp till närheten av en topp-3-placering i Finland. Och då är vi ännu långt efter Sverige eller World.... Det här är säkert också en starkt bidragande orsak till att spelare som prövar på försvinner ur bilden rätt så fort. M2306 har här ovan nämnt andra faktorer. Och i Finland är det tyvärr svårt att få finskspråkiga spelare med i någonting som är utpräglat svenskt. Så är det bara. Den procentuella delen spelare med svenska som modersmål här i södra Finland är mycket kraftigt överrepresenterad jämfört med befolkningen i sin helhet...
När det gäller "rädslan" för att göra för många nya zoner så kunde man kanske fundera på ett poängsystem med någorlunda konstant tagningspoäng i områden med mindre aktivitet men så att zonerna inte ger timpoäng mer än en maximitid, tex. ett dygn. Om ingen har tagit zonen inom den tiden slutar den ge timpoäng tills en ny spelare igen tar den. En revisit skulle återge timpoängen bara för halva den tiden. Då förlorar aktiva områden med många spelare ingenting, men ingen kan gotta sig åt att sitta länge på zoner i inaktiva områden. Där löser vi Mariehamn-Helsingforsproblematiken. Jag tycker också att förändringar i aktiviteten snabbare borde synas i poängen - aktiviteten ökar i augusti-september så syns "resultatet" först i oktober när aktiviteten kanske minskar igen. Men jag tror att poängsystemet behöver en större korrigering än så för att det skall bli mer rättvist.
Om man vill belöna aktivitet och ge fördelar åt dem som rör sig mycket så borde ju avståndet (det verkliga avståndet, inte turfavståndet) mellan zonerna påverka poängen så att man under en runda får någon form av bonuspoäng för större avstånd. Bara mina tankar, som inte baserar sig ordentliga uträningar - jag vet inte vilka följder det skulle ha. Så här skulle man också kunna motivera GPS-användning - ingen aktiv GPS, inga bonuspoäng. Och sträckorna är ju lätta att få ihop om man använder GPSen. Men då måste man ju utesluta tex. bilturfande från bonuspoängsystemet vilket kanske inte är alldeles enkelt.
Många långa inlägg här... Tydligen engagerar ämnet....
Turf är i dagens läge ett spel som är mycket "svenskt" - med mycket aktivitet i Sverige (och tex. i svenskspråkiga Mariehamn), framför allt i stadsområden, men med nästan obefintliga chanser för någon utanför de här områdena att egentligen tävla. Bor man (som jag) i ett område med få turfare så är det omöjligt att samla ihop poäng för att hänga med. Det finns någorlunda hyfsad mängd zoner här, men åt vilket håll jag än åker är medelavståndet mellan zonerna ungefär en kilometer. Skulle jag cykla 80 km per dag inom min egen stad (Esbo, strax väster om Helsingfors) varje dag hela omgången (vilket varken mina ben eller min tid klarar av) skulle jag kanske komma upp till närheten av en topp-3-placering i Finland. Och då är vi ännu långt efter Sverige eller World.... Det här är säkert också en starkt bidragande orsak till att spelare som prövar på försvinner ur bilden rätt så fort. M2306 har här ovan nämnt andra faktorer. Och i Finland är det tyvärr svårt att få finskspråkiga spelare med i någonting som är utpräglat svenskt. Så är det bara. Den procentuella delen spelare med svenska som modersmål här i södra Finland är mycket kraftigt överrepresenterad jämfört med befolkningen i sin helhet...
När det gäller "rädslan" för att göra för många nya zoner så kunde man kanske fundera på ett poängsystem med någorlunda konstant tagningspoäng i områden med mindre aktivitet men så att zonerna inte ger timpoäng mer än en maximitid, tex. ett dygn. Om ingen har tagit zonen inom den tiden slutar den ge timpoäng tills en ny spelare igen tar den. En revisit skulle återge timpoängen bara för halva den tiden. Då förlorar aktiva områden med många spelare ingenting, men ingen kan gotta sig åt att sitta länge på zoner i inaktiva områden. Där löser vi Mariehamn-Helsingforsproblematiken. Jag tycker också att förändringar i aktiviteten snabbare borde synas i poängen - aktiviteten ökar i augusti-september så syns "resultatet" först i oktober när aktiviteten kanske minskar igen. Men jag tror att poängsystemet behöver en större korrigering än så för att det skall bli mer rättvist.
Om man vill belöna aktivitet och ge fördelar åt dem som rör sig mycket så borde ju avståndet (det verkliga avståndet, inte turfavståndet) mellan zonerna påverka poängen så att man under en runda får någon form av bonuspoäng för större avstånd. Bara mina tankar, som inte baserar sig ordentliga uträningar - jag vet inte vilka följder det skulle ha. Så här skulle man också kunna motivera GPS-användning - ingen aktiv GPS, inga bonuspoäng. Och sträckorna är ju lätta att få ihop om man använder GPSen. Men då måste man ju utesluta tex. bilturfande från bonuspoängsystemet vilket kanske inte är alldeles enkelt.
Många långa inlägg här... Tydligen engagerar ämnet....

Re: Mer mål och variation i Turf
Najs!Maqqan wrote:Utan att säga för mycket kan jag flika in att det är ganska mycket funktioner på G som vi inom Crew testar och har testat men som sagt så kan det ta lite tid innan saker når ut. Några av de sakerna vi testat har du listat här men jag vågar inte säga vilka

Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Re: Mer mål och variation i Turf - poängmodell
Ännu en kommentar til m2306's inlägg. Tankarna kring blocktider och tagningstider håller jag med om, och idén att blocktiden i huvudsak skulle gälla en själv tycker jag är riktigt bra. Det här skulle ju hindra att två spelare upprepat tar samma zon(er) turvis för att vinna poäng på det. Den personliga blocktiden kunde tom. vara längre än den nuvarande.
För att förbättra tävlingsmöjligheterna för spelare på mindre orter och områden med låg zontäthet kunde man kanske tänka sig en sådan här modell - i stället för eller eventuellt i något slags kombination med ovanstående:
Zonerna skall ha höga tagningspoäng (to) i utgångsläget. När en zon tas så får man dessa tagningspoäng precis som nu. I och med tagningen sjunker tagningspoängen rejält. Timpoäng (pph) finns också men de sjunker småningom under 23 timmar samtidigt som to successivt stiger tillbaka så att de är tillbaka till max. to om 23 timmar. Man göra revisit när man vill efter den personliga blocktidens utgång men fulla poäng får man igen först efter 23h. Revisit skulle alltså ge samma poäng som en vanlig tagning efter 23 timmar men mindre om man gör revisit tidigare. Tar någon annan spelare zonen under de här 23 timmarna så är det förstås fulla to som gäller och räknaren aktiveras då för den spelaren. Man kanske kan lämna bort den personliga blocktiden helt om man i stället vid tagning låter zonens to gå ner till noll så att den börjar stiga tidigast om tex. en timme. Då har ju spelaren ingen nytta av att göra revisit under den första timmen. Skillnaden till nuvarande system är alltså en dynamisk poängsättning och möjlighet att få fulla to-poäng från samma zoner efter 23 timmar oberoende av att någon annan spelare har varit där.
Om det finns många spelare så påverkar de to och pph på samma sätt som nu, så på livliga områden blir det i praktiken ingen skillnad i den här modellen. Det är bara lågaktivitetsområden som vinner på det här, och bara om de spelare som finns där håller igång eftersom pph tar slut efter 23 timmar. Spelarna på de här områdena är inte lika beroende av andra spelare för att hänga med i tävlingsmomentet eftersom to stiger tillbaka.
För att förbättra tävlingsmöjligheterna för spelare på mindre orter och områden med låg zontäthet kunde man kanske tänka sig en sådan här modell - i stället för eller eventuellt i något slags kombination med ovanstående:
Zonerna skall ha höga tagningspoäng (to) i utgångsläget. När en zon tas så får man dessa tagningspoäng precis som nu. I och med tagningen sjunker tagningspoängen rejält. Timpoäng (pph) finns också men de sjunker småningom under 23 timmar samtidigt som to successivt stiger tillbaka så att de är tillbaka till max. to om 23 timmar. Man göra revisit när man vill efter den personliga blocktidens utgång men fulla poäng får man igen först efter 23h. Revisit skulle alltså ge samma poäng som en vanlig tagning efter 23 timmar men mindre om man gör revisit tidigare. Tar någon annan spelare zonen under de här 23 timmarna så är det förstås fulla to som gäller och räknaren aktiveras då för den spelaren. Man kanske kan lämna bort den personliga blocktiden helt om man i stället vid tagning låter zonens to gå ner till noll så att den börjar stiga tidigast om tex. en timme. Då har ju spelaren ingen nytta av att göra revisit under den första timmen. Skillnaden till nuvarande system är alltså en dynamisk poängsättning och möjlighet att få fulla to-poäng från samma zoner efter 23 timmar oberoende av att någon annan spelare har varit där.
Om det finns många spelare så påverkar de to och pph på samma sätt som nu, så på livliga områden blir det i praktiken ingen skillnad i den här modellen. Det är bara lågaktivitetsområden som vinner på det här, och bara om de spelare som finns där håller igång eftersom pph tar slut efter 23 timmar. Spelarna på de här områdena är inte lika beroende av andra spelare för att hänga med i tävlingsmomentet eftersom to stiger tillbaka.
Re: Mer mål och variation i Turf
De som driver detta tycker jag borde göra polls på hemsidan - vad vill spelarna ha för funktioner mest, är det medaljer ? är det möjlighet att spela tillsammans osv ??? tycker det är tråkigt allt arbete på nya funktioner sker bakom kulisserna och man får snällt vänta tills det kommer utan att ens veta vad det är förstår ej varför man inte har en närmare kontakt med sin spelarbas ? utan spelare inget Turf glöm inte det. Vänta 5 år till på att det ska hända grejer kan dom glömma.
Men för att summera det långa inlägget bara lite snabbt vad jag tycker fattas,
- fler medaljer behövs helt klart det är rätt tröttsamt att bara spela och inte ha nån medalj att jaga.
- lägre takeover tid, nuvarande är för lång ja, stå nästan 30 sek är jobbigt och bara onödigt..
- 4 veckors ronder är lagom.
- blocktider får gärna bli längre inte mig emot eller så får alla som i bonanza 5-10min oavsett rank och en personlig block tid på 60min kanske om låg block tid.
- zoner kan ha fler än 1 person som ägare, kanske 5 som max.
- pph/tp systemet är föråldrat och borde göras om.
Men för att summera det långa inlägget bara lite snabbt vad jag tycker fattas,
- fler medaljer behövs helt klart det är rätt tröttsamt att bara spela och inte ha nån medalj att jaga.
- lägre takeover tid, nuvarande är för lång ja, stå nästan 30 sek är jobbigt och bara onödigt..
- 4 veckors ronder är lagom.
- blocktider får gärna bli längre inte mig emot eller så får alla som i bonanza 5-10min oavsett rank och en personlig block tid på 60min kanske om låg block tid.
- zoner kan ha fler än 1 person som ägare, kanske 5 som max.
- pph/tp systemet är föråldrat och borde göras om.
-
- Posts: 213
- Joined: 09 Feb 2016 22:14
- Country: Sweden
Re: Mer mål och variation i Turf
Det finns väldigt många bra saker i denna tråd. Jag tror dock inte på förslaget med någon form av items som man kan få vid zoner.
Om jag själv uppskattar utvecklingstiden på olika förslag så borde mer medaljer vara förhållandevis enkelt.
Det som jag dock tycker bör ha prio 1 av förslagen som har nämnts är att tillåta flera spelare per zon. Detta skulle göra:
1. Spelet kan svälja många, många fler användare!
2. Man kan turfa tillsammans!
3. Man behöver inte känna att det är tråkigt för att man snabbt förlorar alla zoner.
4. Spelet blir mer balanserat eftersom inte endast en person får all pph vilket gynnar den spelare som tar sista rundan på dygnet.
Jag ser inga direkta nackdelar med att låta flera turfare hålla samma zon, gör någon annan det?
Om jag själv uppskattar utvecklingstiden på olika förslag så borde mer medaljer vara förhållandevis enkelt.
Det som jag dock tycker bör ha prio 1 av förslagen som har nämnts är att tillåta flera spelare per zon. Detta skulle göra:
1. Spelet kan svälja många, många fler användare!
2. Man kan turfa tillsammans!
3. Man behöver inte känna att det är tråkigt för att man snabbt förlorar alla zoner.
4. Spelet blir mer balanserat eftersom inte endast en person får all pph vilket gynnar den spelare som tar sista rundan på dygnet.
Jag ser inga direkta nackdelar med att låta flera turfare hålla samma zon, gör någon annan det?
Re: RE: Re: Mer mål och variation i Turf
Det här håller jag med om, tycker inte att medaljer i mängder prio ett och vad turf behöver mest.captHaddock wrote:Det finns väldigt många bra saker i denna tråd. Jag tror dock inte på förslaget med någon form av items som man kan få vid zoner.
Om jag själv uppskattar utvecklingstiden på olika förslag så borde mer medaljer vara förhållandevis enkelt.
Det som jag dock tycker bör ha prio 1 av förslagen som har nämnts är att tillåta flera spelare per zon. Detta skulle göra:
1. Spelet kan svälja många, många fler användare!
2. Man kan turfa tillsammans!
3. Man behöver inte känna att det är tråkigt för att man snabbt förlorar alla zoner.
4. Spelet blir mer balanserat eftersom inte endast en person får all pph vilket gynnar den spelare som tar sista rundan på dygnet.
Jag ser inga direkta nackdelar med att låta flera turfare hålla samma zon, gör någon annan det?
Tapatalking with Samsung S7